Ridutrustning från Ullared

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Jag ska till Ullared för första (!) gången och undrar vad som är bra och vad man ska undvika i ridutrustningsväg därifrån. Jag har ingen egen häst, så det gäller mer ridbyxor, strumpor, jacka, hjälm och ridstövlar.

Är det bra (eller OK) kvalitet? Vad ska man undvika?

Tacksam för hjälp!
/Stinaelin

Sv: Ridutrustning från Ullared

Vi är på Gekås i Ullared minst en gång om året och har inte blivit missnöjd med några hästgrejor vi köpt. Känner flera som har hästverksamheter och de är där flera gånger om året. Vi handlar mycket ridbyxor, jackor, strumpor och det har varit bra grejor. Nåt att tänka på (och det gäller det mesta) är att det är stor omsättning på varor så ibland tar storlekar slut, men har du tur finns just din storlek kvar. Titta därför noga om det är något speciellt du söker, kanske finns 50 par av en sorts byxor och sen hänger det kanske två par av en annan, med något av dessa två par är kanske perfekta för just dig:laugh:
Liniment, salvor mm är också billigt och det är inga konstiga eller okända märken. Fundera på vad du behöver köpa innan du åker och kolla upp vad du brukar betala. Ska du köpa tex täcke så mät hästen och ta med måttbandet så är det smidigt att kolla så att storleken blir rätt.
Ha det så kul! Jag vill också dit nu... :crazy:

Jag har köpt flera par mkt billiga ridbyxor på Ge-Kås (under 300:--/ paret) och aldrig blivit missnöjd.
Ridstrumpor är också mkt prisvärda.
Jag har också köpt ridjacka och skjortbröst (till tävling) = mkt billigare än i traditionella ridsportaffärer (typ halv priset).

Ridspön, stövelpådragare, handskar kan du också titta efter.

När du ändå är i Ullared så kolla strump- och underklädesavdelningarna också.
Avsevärt billigare än någon annanstans och av BRA kvalité.

Ullared är fantastiskt bra, tycker jag! Ytterst få saker som inte håller måttet, och då är vi där tre-fyra gånger om året!

Som någon sa, helskodda ridbyxor (kostar ca 200:- och mina äldsta har hållit för fem års varje-dags-ridning), ridstrumpor 15 :-, träningströjor, reflexer, hjälmar, termoställ, jackor... Även alla hästgrejer, täcken, träns, produkter osv är superbilligt och bra.
De har det mesta, men inte alltid.

Ska du ändå dit, missa inte skoaffären utanför! (Skokanonen? Precis utanför ingången i alla fall!) Där finns mängder med snygga skor och märkesoutlets; billigt och bra! :bow:

Hej!
Jag är oxå väldigt nöjd med allt jag köpt där :) allt från ridkläder-liniment-täcken :) Men det är smart att ta med tex Hööks katalogen (om du annars handlar där) så är det superlätt att jämföra grejerna :) jag har köpt ridbyxor på Gekås som jag trodde skulle gå sönder på div. ställen direkt.. men dom håller faktiskt ännu! (2 år senare, rider varje dag) men om du senare skulle köpa träns eller andra läderprodukter, så kolla noga att det är läder. Jag köpte ett träns där för några år sen som tappade färgen när jag smörjde det :S men men :D lycka till i djungeln :D

För 2 år sen köpte jag ett par helskodda ridbyxor från Ullared som fortfarande håller utan problem, underbart sköna är dom också. För 1 år sen köpte jag ett par helskodda nån annanstans i 1000 kr-klassen. De höll 2 dagar... :mad:

Aldrig mer handla nån annanstans än Ullared! :bow:

ullared är en trevlig ort, mest känd för affären GEKÅS! Det finns ingen affär som heter ullared, det är orten.

För övrigt så finns det bra saker och det finns dåliga saker. Precis som på vilken affär som helst. Är man van vid börjesträns så kanske dessa upplevs som bra, men är man däremot van vid 2000kr träns så är dessa väldigt dåliga.

jag brukar undvika lädergrejjerna, tycker faktiskt att det är skitkvalitet!

annars är det väl hyffsat, man får klämma och känna sig fram helt enkelt!

Det misstag jag gjort där är att köpa täcken som va extra billiga. Det stog lapp att de var små i storlekarna så jag gick upp 2 storlekar. Fortfarande för korta i ryggen och fruktansvärd passform i bogen. De får hänga kvar som reservtäcken såvida inte jag kan sälja till någon med mindre häst.

Har ett svart termotäcke därifrån som jag dock varit supernöjd med. Precis hämtat hem det från tvätt. Skall nog hiva in det på impregnering nu också.

Just det, Gekås heter det!

Som skrivet; aldrig varit där, så jag vet ju inte vad affären (affärerna?) heter. Det finns väl fler affärer än Gekås?

Jag kan förstå om det är irriterande om alla refererar till orten Ullared som "affären" Ullared. Själv är jag från Arvika, och många pratar om att vara på Arvikafestivalen som att vara "på Arvika" och för mig låter det heeelt galet. :D

Tack för svaren alla! Oj vad jag ska shoppa!:bump:

jag har själv lite saker därifrån. Jag har köpt ett fleecetäcke med hel hals där. Helt perfekt! kostade under 200kr och har perfekt passform. Har även jättebra lädergrimmor för 70kr därifrån. Fungerar utmärkt som haggrimmor till pållarna. Faktiskt bra kvallite på dessa. Tränsen skulle jag inte våga köpa däremot.

Har även några schabrak. Köper även b-vitamin samt salvor och sådant där ibland. Utetäcken skulle jag inte våga köpa, kan vara vattentäta men jag chansar inte längre. Har för dålig erfarenhet av allt annat än horseware.

Detta är mest prisvärt och håller bra:
Stövelskaft (har flera par, de älsta paret har jag nog haft i 2 år nu)
handskar
vissa träns
ridbyxor (de lite "dyrare")
hjälmar
skydd pro hampa/boots
spön
borstar
pälsglans/lädervård/vitaminer

Schabraken har jag inte varit nöjd med, antingen sitter dom jätte illa eller så färgar dom nå så in i norden när man tvättar dom! (färgar av på sig själva.. hade ett vitt med vinrödkant, det vart rosa efter tvätt.)

någonting som jag vart grymt nöjd med som jag köpte för någon vecka sedan var en boxgardin! helt underbar med massa fack!

Senast ändrad:

Jag är sur sen jag lyckats komma hem med ett par skor i olika storlek därifrån :devil:
Sparade inte kvittot så inte kan jag byta heller. Så det är ett hett tips kolla att det är samma storlek. Jag provade mina men det hjälpte inte direkt.

träns, hjälmar, chaps, ridväst är något jag är lite skeptiskt till MEN har ingen erfaranhet av från just gekås. Träns har jag köpt men de är benhårda.
Resten brukar vara bra!

hehe!
Jag köpte stövelskaft.. och kom hem med två till samma ben! och dom satt ihop.. :S
Lite sur vart jag! Så det är nog en idee att kolla en exta gång på stl osv..

Minns inte exakt pris men väldigt mycket billigare än annars i alla fall.
Säkerthetsvästarna har fått väldigt bra betyg i undersökningar, och är riktigt billiga så det kan ju vara nåt om man behöver. Ridbyxor har jag flera par, men skoningen är rätt olika på annars likadana byxor. Vissa par är mest som tyg medan andra gnisslar :) men de är himla sköna, och en del under 300!
Tycker också att du absolut ska köpa de fodrade skinnhandskarna, huuur sköna som helst!

Fast de är ju ganska tillmötesgående. Till och med om man köpt fel stl så får du byta om du skickar dit varan + ett frankerat returkuvert eller portokostnad. Så har jag fått göra. Om varan/stl är slut har jag fått pengarna tillbaka.

Men skor har dom ju inte inne på gekås det finns ju bara i affärerna utanför.

Utetäcken skulle jag inte våga köpa, kan vara vattentäta men jag chansar inte längre. Har för dålig erfarenhet av allt annat än horseware.

Säger precis tvärtom! Har 2 utetäcken därifrån. Det ena har jag haft i flera år, tvättat i maskin ett par ggr och håler fortfarande tätt vid riktigt långvarigt ruskväder! Det andra är med fleecefoder och halvhals, håller också tätt mot de värsta regnväder! Mina täcken är väl provade, har hästen på lösdrift och det kan alltså vara dygnet-runt-regn de har pallat! Inget som gått sönder på täckena heller. Jo, ett spänne på ena bensnöret till ett täcke, men det är det enda.

Annars tycker jag att det mesta jag köpt därifrån har varit bra kvalitet. Till mig: kläder, förbrukningsprodukter som duschtvål, tandkräm mm.

Till hästarna: Salvor, b-vitamin, schabrak, benskydd, grep mm.

Det enda jag kommit på som inte höll (var mitt resesällskap som köpte) var en väldigt billig dvd. Så elektronikprodukter kanske kan vara lite vanskilgt.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
572
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
835
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka