S

sanwan

Vi har lite bekymmer med att rida på en väg här, då vi blivit både utskällda och hotade av en boende i området.
Vägen är en helt vanlig asfaltsväg som sköts av en vägsamfällighet men leder till en kommunal badstrand. Samfälligheten får bidrag från kommunen för underhåll av vägen.
Vägen har inga som helst förbudsskyltar vare sig mot ridning eller mot obehörig trafik etc.
Så jag undrar, har vi rätt att rida på vägen och kan man "helt utan anledning" få sätta upp skyltar med förbud mot ridning?
Anledningen till problemet är att ordförande i samfälligheten anser att hästar (och bussar, lastbilar, mopeder...) förstör vägbeläggningen. Vägen är som sagt asfalterad och vi skrittar naturligtvis...
 
Allemansrätten gäller väl? :confused:
Dessutom lär ju inte skritt på asfalt slita sådär väldans mycket. Verkar idiotiskt av gubben att reagera.
Rent lagligt vet jag dock inte.
 
eftersom de får statliga/kommunala bidrag kan han inte stänga av vägen för obehörig trafik. men kan han bevisa på något vis att ridning på något sätt är olägligt kan hästförbudsskyltar få sättas upp, dock får han nog lov att komma med bättre argument än att hästar sliter på asfalten. men det finns säkert kryphål för den som orkar leta, så att han får sina hästförbudsskyltar till vägen är väl ingen omöjlighet. så det bästa vore ju om ni kunde komma överens på något sätt. om inte annat, hör med resten av vägsamfälligheten om de är av samma mening som ordföranden. om inte så är det nog lättare att få ordföranden att förstå att han fått 'stôllarôck' och att han borde sätta sig i ett hörn och räkna långsamt till tvåtusenfyra. om de har samma åsikt så är det nog bara att inse att er ridning på vägen är ovälkommen av alla dem som bor utmed den. i en sådan situation är det nog lite dumt att hävda sin rätt...
 
Jag känner en som har stuga där (det är ett sommarstugeområde med några permanentboende) och enligt henne så har flera slutat i styrelsen för att ordföranden är så jobbig, och ingen verkar ta honom på allvar. Han sitter visst som ordförande därför att det är det enda sättet att hålla honom någorlunda lugn.
Övriga i föreningen störs varken av skrittande hästar eller vilsekomna lastbilar enligt bekantingen (som själv har häst).
Så han är nog rätt så ensam om sin åsikt och kan förhoppningsvis inte göra så stor skada.
Man kan ju alltid hoppas att han hittar något annat att irritera sig på, typ att fiskmåsarna skriker för högt eller så...
Men som läget ser ut idag kan han alltså inte hindra oss att rida på vägen, eller hur? Däremot försöker väl de flesta att rida under Bingolotto eller andra TV-program han kan tänkas vara intresserad av...
 
Eftersom vi har en samfällighet, och dessutom vägar som vi har underhåll för. Jag är med i vägföreningen, så lite känner jag till dock inte allt och defentivt inte ev undantag.

I en samfällighet har man flera vägägare, dvs de som betalar avgift och är boendes längs med dessa vägar. Då är vägarna privata, för all obehörig trafik sådan som inte är transporter till och från fastigheter i området inte tillåtna. Gångtrafikanter samt cyklister räknas inte dit, men däremot gör hästar detta.

Sen kan man få tillstånd för trafik i detta fall ned till en badstrand, för detta bidrar kommunen med underhåll för vägen. Hästar räknas inte in i detta avtal, varför jo badstranden är tydligen allmän vilket gör att djur inte skall vistas på den.

Som det ser ut just nu, måste ni få ett eget tillstånd att rida på vägen för vägföreningen kan faktiskt stoppa er om dom vill. Vägarna är ju tydligen anlagda, och kräver därför sk särskilt underhåll. Dvs ny asfalt måste läggas vid behov, och vintertid måste vägarna hållas sandade.
 
Där ser man... Men hur ska man göra med tillstånd då? Vi är ju från flera olika stall och alla är inte medelmmar i ridklubben, så frågan är ju om var och en ska försöka ordna tillstånd för sig själv? Jag antar att det är samfälligheten man ska be om tillstånd då, fast jag misstänker ju att det inte kommer att lyckas (inga fler bad :cry: nej vi badar inte på den allämnna stranden utan på en liten sandremsa en bra bit bort som markägaren låter oss vara på).
Av tjugotalet boende i området så är en negativ (det är flera som har egna hästar och rider efter vägen, så de tycker ju att det är larvigt) men det är ju han som hörs mest.
 
Jag börjar allvarligt fundera på om man får rida nånstans?
Det verkar ju vara förbjudet utan tillstånd överallt !!
Inte på åkrar, knappt i skogen, inte på vissa vägar osv. Dags att bygga paddock snart tror jag... :(
 
Det blir ju tyvärr så när en del inte kan ta hänsyn. Samma familj som har sett till att alla våra stubbåkrar är ridning förbjuden håller nu på att rida sönder vår enskilda väg. Vi har en grusväg som vår vägförening sköter. De rider på vägen varje dag. 3 - 4 hästar / dag. Rider i mitten av vägen, trots tillsägelse att hellre rida i hjulspåren eftersom det inte gör så mycket skada där. Galopperar skodda halvblod på blöt, mjuk grusväg. Hästarna snurrar rundor så fort det är något nytt vid vägen t.ex. om jag sätter ut en parasoll i trädgården, då är vägen helt uppsprätt utanför mitt hus. Vid min hage där mina hästar går kan ni ju tänka er hur det ser ut. Inte mycket hel vägbana där inte. :crazy:

Det är så trist att behöva hålla på och betala för att reparera vägen p.g.a. de puckona.

Så tyvärr blir det snart ridförbud överallt här.
 
Jag stod en gång i ett stall där vi red på en liknande väg i flera år utan problem. Längs vägen låg ett fåtal hus...Sedan bytte ett av husen ägare, som blev skogstokig när vi red förbi. Han gapade och skrek, kastade grejer och hotade med att hämta geväret :crazy:

Vi slutade rida där eftersom hästarna blev vettskrämda av hans tilltag, dessutom bytte jag stall.
 
Jag kan ju förstå att man blir irriterad om folk verkligen förstör.
Men vi skrittar på en asfaltväg, det tror jag inte vägen tar så mycket stryk utav. Vintertid när man har brodd rider vi sällan där och dessutom är det vanligtvis ett par dm hårdpackad snö på vägen så brodden går garanterat inte ner till asfalten.
Utan i ärlighetens namn så borde gubb- :devil: börja lösa korsord istället, tydligen hade han försökt hindra en varutransport till stugbyn för att lastbilen förstörde vägen också...
 
Eftersom ni har en fast punkt som denna väg leder till, en strandremsa bortanför badplatsen. Försök underöka i fall de inte går att ta sig lite på sidan av vägen bitvis, ni kan också prova att ta kontakt med kommun och se ifall ni kan räknas till den trafik som kommunen betlar underhållet för.

Men jag tror ändå att ni måste ta kontakt med vägföreningen, annars slutar det med ett totaltförbud vilket verkar väldigt onödigt. Nu är det inte endast en person som har avgörande röst, det måste finnas fler i föreningen och hur många är lite avhängd på antalet fastigheter. Försök att få kontakt med en person som inte är lika negativ, och berätta vart ni rider och varför.
 
Jag kom på en annan sak, som du kan lägga i bakfickan så länge. På landet har vi också en vägförening, dock är jag inte med i själva styrlesen för den men våran fastighet betalar vägföreningsavgift. Vi har då protokoll som kommer till oss med jämna mellanrum, i detta område finns några stallar som rider på vägen.

Detta har man löst med att stallarna betalar vägförenigsavgift precis som fastigheterna gör, och den är på årsbasis med betalning 2 ggr per år. För ryttarnas del handlar det om en kostnad på ca 200 kr per år, och då kan dom använda sig av vägen på samma sätt som andra vägägare.

Kanske något att fundera på, annars tar du kontakt med kommun samt vägförening för en diskussion. Se inte loppet som kört, en bra kommunikation kan lösa mycket tro mig.
 
Tackar så mycket :bow: Det finns som sagt flera ryttare/ryttarföräldrar där så vi ska prata lite mer med dem. På andra delar av vår ö är markägarna väldigt negativa till ridning pga turridningsverksamhet så det vore ju hemskt trist om vi hamnade i en liknande situation.
 
Jo, jag förstår att det är irriterande, speciellt när dom så tydligt förstör.
Det är så trist bara, förr red man överallt utom i skidspår och där man visste det var speciella rundor, men annars har jag svårt att tro att vi förstörde nånstans.
Lika som att jag fortfarande inte tror att man skadar en stubb som ska plöjas upp. Fast å andra sidan kan jag ju bara se till mig själv, det är ju egentligen bara en häst som rids där jag håller till och jag rider aldrig på exakt samma spår varje gång.

Fast jag börjar känna att det blir lite omöjlig situation snart...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 894
Senast: Kiwifrukt
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 022
Hästmänniskan galna \'tomtägare\' - rättigheter och skyldigheter? Bakgrund: Inte så långt från vårt stall ligger ett koloniområde. Runt...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: Pooh
·
P
Hästmänniskan Gång- och cykelvägar är inte till för hästar Det har på insändarsidor från ridande klagats en del på bilisters brist på omdöme i...
2
Svar
21
· Visningar
2 365
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp