Riesenschnauzer vs boxer

B

beda

Jag håller på att fundera över mitt kommande rasval (som inte ska ske förrän min nuvarande hund gått hädan eller blivit gammal och klok) och har fastnat för dessa två raser, riesen och boxer.

Jag vill ha en arbetande hund som jag kan utvecklas med inom lydnad och bruks. Jag vill gärna tävla och satsa framåt, men målet är inte att komma till SM utan att ha roligt med min hund.
(öper jag en schäfer känns det som om allt detta blir gravallvarligt. :crazy: )

Jag vill ha en glad och rolig hund, som är pigg och tålig och har lite mer "will to please" än han som snarkar i soffan just nu. :p Men ändå en utmaning förstås. ;)

Mina erfarenheter av dessa två raser är begränsade, så nu vill jag veta - hur skiljer sig raserna åt mentalt, temperamentmässigt, vilka rasbundna sjukdomar finns, vad ska jag tänka på?

/ Tacksam för svar
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Jag har riesen och har inte så mycket erfarenhet av boxer, därför är det svårt att jämföra. Vill man ha en riesen (gäller definitivt boxer också!) att jobba med, ska man vara noga med att den kommer från linjer som producerat bra brukshundar tidigare. Tyvärr finns det vissa uppfödare som ser mer till utställningsmeriter än mentalitet och bruksduglighet. Rasen är dock inte lika uppdelad som tex schäfer i en utställningsmodell och i en bruksmodell. Det finns uppfödare som har både och! Har själv från en mycket bra uppfödare, där hundarna både ställs ut och jobbas.

Rasen har ett rykte som hård, men det är snarare tvärtom! En modern riesen är arbetsglad, något vek/måttligt hård, social men också ganska självständig, ofta mycket kampvilliga. Det är ingen hund som uppskattar att gå som enbart sällskapshund, den vill helst använda både kropp och huvud i stor mängd. Den kan vara mycket kreativ att hitta på egna aktiviteter om man inte ger tillräcklig stimulans!

På tävlingsbanan har den haft stor framgång kanske främst i rapport och sök. Det finns också idag många bra riesen som tävlar IPO-skydd. Den är oftast mycket oöm, till både kropp och själ. Man måste ha järnkoll på hälsan, för den säger inte till i onödan att något gör ont.
Bäst resultat når man med "ickefysiska" träningsmetoder, börjar man att ta i den för hårt blir det gärna en kamplek, där den gör allt för att vinna...
Däremot behöver den en tydlig ledare, som har en god balans mellan "tummen i ögat" och belöning/förstärkning. Många brukar hävda att den inte är en förstahund, men det beror helt på hur man är som människa. Har man väldigt svårt att sätta gränser (och hålla dom!) är det nog inte rätt ras. Men har man bara klarat ut "ledarskapet" ordentligt uppskattar den att samarbeta och är då väldigt lättlärd.

Pälsen kräver en del skötsel. Man trimmar eller klipper den 2 - 4 gånger pr år och däremellan behövs bara en genomkamning då och då. Håller man efter pälsen så lossar den nästan ingen päls alls.

Riesen är en tämligen frisk ras, men har som de flesta större raser en del höftledsfel. Inget större problem dock. Tyvärr är det inte helt ovanligt med sköldkörtelfel, se till att föräldradjuren är testade!

Det är en underbar ras, både som familjehund och brukshund! Jag ska tillägga att jag har svart riesen, de peppar&salta är lite annorlunda. Man korsar inte färgerna och de tävlar inte mot varandra på utställning. Det är den svarta som är vanligast.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Åh tack för ditt svar :bow:

Det där med skillnad mellan svarta och p/s har jag hört förut, men på vilket sätt skiljer de sig?
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Svarar från andra hållet då, eftersom jag har en Boxer. En Boxer är en framåt, mycket social och tålig hund med MASSOR av bus i. Utmaningen ligger i att göra träningen så rolig och intressant att Boxern verkligen VILL göra sitt bästa hellre än att spela dig ett spratt... :D Jag hade länge stora tvivel på om min Boxertik NÅGONSIN skulle svara på inkallningsträningen och kunna vara mer lös, men så vid 2-årsåldern så var det som att slå om en switch. Nu är hon hur bra som helst.
En Boxer tycker om att träna och motiveras lämpligast med beröm och godis. En alltför hårt hållen Boxer blir nog både trist och lessen. Reglerna måste vara klara, (som för alla hundar om du frågar mig), men min erfarenhet är att med en Boxer behöver du också vara bra på att "fjanta dig och busa loss" tillsammans med din hund. Mina grannar har för läänge sedan gett upp hoppet om min mentala hälsa efter att ha sett mig och min Stella leka. :D
Bra Boxrar är även bra och stabila mentalt och en Boxer ÄLSKAR människor, andra djur (vi har katter och hon älskar mina hästar också) och barn. Dock ÄVEN när det INTE är fullt besvarad kärlek. Den kan därför vara lite bufflig, kanske då ibland FÖR bufflig för små barn och hundars smak.

Om dina ambitioner för dig mer mot IPO/Skydd och liknande än Spår/Lydnad/Sök så vet jag inte hur bra Boxer är på det? Jag vet att det FINNS Boxrar som är tjänstehundar och som tävlar skydd, men min känsla är att dels älskar Boxer ALLA människor och dels är de ju inte så stora hundar... (om det nu spelar roll?) Nåja, antar att min egen okunskap om IPO/Skydd lyser igenom här så jag avstår vidare kommentarer. :smirk:
För sök/lydnad/spår kan du iaf inte hitta en bättre träningskompis. Alltid på G, alltid nyfiket intresserad av vad du har hittat på nu då.

JAG valde ju hund på att jag ville ha med mig en tålig kompis i stallet, som orkade gå med mig och hästarna ut i terrängen och så föredrar jag ju korthåriga hundar (rent utseendemässigt). Att det sen blev ett kompakt muskelpaket parat med en helt sanslös humor var ju bara en oväntad BONUS. :) Bruksambitioner jag inte visste att jag hade innan fick jag också på köpet! :smirk:

Om jag var du skulle jag åka på Boxer-SM i sommar och titta och sen göra något liknande när det gäller Riesen. Prata med uppfödare, hitta en du trivs med och på så sätt kanske indirekt välja ras också? När allt kommer omkring så är det ju en INDIVID du ska välja i slutänden. Passar hur som helst på att tipsa om www.boxerklubben.nu om du inte redan har varit där.

Lycka till i ditt val av hund.

/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Tack för svaret! :bow:

Jag har inga planer på IPO/skydd, utan lydnad/spår/sök på hobbynivå - för att aktivera och ha kul med hunden. ;)
Har alltid gillat boxern, både utseéndemässigt och till sättet.

Hur ser det ut med rasbundna sjukdomar?
Var och när är boxer-SM? (kanske står på rasklubbens hemsida förresten, tack för länken)
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Då kan jag försöka bringa lite klarhet i p/s riesen :D
Anledningen till att dessa sklijer sig mot för de svarta kan vara ganska lätt att förstå om man ser till avelsbasen. I sverige finns endast 3 aktiva kennlar och genomsnittligt brukar det registreras omkring 15 valpar/år, detta innebär att det under vissa år inte finns valpar att få tag på. Det lilla avelsbasen gör det också svårt att hitta avelsdjur och ofta importerar uppfödarna djur med nytt friskt blod utifrån (vilket kan vara svårt då det är mest samma linjer som dyker upp även utomlands) men framförallt också kostsamt. Svårigheten att hitta bra avelsdjur gör också att aveln går långsammare framåt, man har andra problem inom P/S än i aveln på de svarta, dels lite exteriöra svagheter (dock inte avgörande för funktionaliteten men om man ser till rasstandardens utformning) och dels mentaliteten. Hurvida det senare ger ett korrekt återspegling av verkligheten kan man dock fundera över då det bara är ett 50-tal hundar som genomfört ett MH, antalet svarta är betydligt fler och statistiskt sätt blir det resultatet mer korrekt... Överlag här i Sv anser jag att de flesta uppfödarna är väldigt seriösa i sin gallring av föräldradjur, men det finns också undantag. Det finns i Sv också en dispensparning mellan p/s och svart, alla valparna är svarta men bär på P/S anlag och kommer paras tillbaka på P/S för att förhoppningsvis ge lite nytt blod i aveln om allt går som det ska.

Min P/S-tik är jag otroligt nöjd med, har även erfarenhet av de svarta, där aveln mellan olika kennlar kan skilja sig markant åt. Vissa är hårt åt brukshållet, andra lite mer åt utställning. Har ingen erfarenhet av de senare, men har insett att "brukskennlarna" ibland kan få fram hårda, tuffa hundar som inte vem som helst bör ha, för då går det åt skogen... Dock inte sagt att alla deras hundar är på det sättet! Nu har jag hittat en hund som är "lagom" på alla sätt och vis, arbetssam och lätt att ha och göra med men samtidigt en arbetsmyra när det är dags för jobb, att det sedan blev en P/S var faktiskt bara en slump! Vi tränar framförallt spår och lydnad och det är också det jag har tänkt tävla i, men vi är även med i en sökgrupp och tränar sök någon gång ibland bara för att det är så otroligt roligt och dessutom nyttigt för hunden. Jämfört med boxer som jag har rel. liten erfarenhet av så kan jag dock säga att min riesen är otroligt mycket enklare att motivera ("lyfta") inför arbete, vilket också gör det mycket enklare att korrigera henne.

Hälsomässigt är riesen rel. frisk (vill jag hoppas iaf). De kan ha problem med hypotyroidism och kloproblem som är det vanligaste (ffa svart), utan att ha läst någon undersökning tror jag att hd är lite mer vanligt på p/s än på svart, även epilepsi verkar förekomma men inte i någon större utsträckning vad jag vet. Rent hälsomässigt skulle jag nog inte välja boxer om jag inte var väl insatt i linjers sundhet. Mer om detta kan man nog hitta på boxerklubbens hemsida. Vet dock att PNP finns hos boxer.

Vill du ha mer lästips om riesen så PM:a gärna.
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Spännande! Jag satt just och funderade på det om man inte kunde korsa in lite Svart i P/S för att bredda avelsbasen. I de små schnauzrarna korsar man väl alla färger? Undra varför det inte blivit så med de stora. Nått historiskt??
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Ja, det stämmer att man idag får korsa färgerna på dvärgarna. Har faktiskt ingen aning om varför man inte får det på riesen. Verkar lite knäppt, tycker jag, när man nu har en så liten avelsbas på P&S. Vissa är rädd för att man "förstör" de rena färgerna och får blandad kompott. Jag har själv en P&S dvärg med svart mamma och pepprig pappa, som är mycket bra i pälsen. Alla valparna är antingen svarta eller peppriga, alltså ingen "mittimellan"! Min uppfödare har gjort denna färgblandning flera gånger och alltid fått rena färger. Men det verkar som om det finns mycket gammal skrock som genom åren blivit till sanning... Som så ofta med olika saker! Folk är tvärsäkra på att man förstör färgerna, men när man ber dom komma med exempel, kan dom inte det.

Idag är vi ju medvetna om vikten av bred avelsbas för att en ras ska kunna fortsätta vara frisk och sund, så det verkar löjligt att inte korsa färger i samma ras.
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Förstöra en färg? Antingen så har man ju anlaget eller inte. Eller vaddå? Hästar och de hundar som korsars "hur som helst" (färgmässigt) får ju inga mellanting, utan det blir ju antingen eller. Att det skulle bli nått mittemellan är ju ytterst ytterst sällsynt. Men men, det kanske är andra anlag på Riesen ;) Det lilla jag har kollat på deras färger så ska man nog inte behöva vara rädd för något annat iaf...
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

I vissa länder är det tillåtet, att det inte är tillåtet i Sverige tror jag är pga att man inte vill riskera att p/s valpar föds i en svart kull (jag tycks ha hört detta men kan inte verifiera varifrån det kommer). Om man tittar på de länder som tillåter avel mellan färgerna kan man också se att de inte kommit speciellt mycket längre i aveln på p/s än t.ex. vi i sverige, varför vet jag inte - kanske har de inte utnyttjat möjligheterna till fullo för p/s-avelns del, de svarta är ju inte i samma behov av en sådan möjlighet.

Det som tidigare sagt om försämrade färger kan mycket väl stämma, en p/s jag vet av har svart ett par steg tillbaka i stamtavlan (utländsk härstamning) och bär antagligen på en blekningsgen för den hunden saknar i princip helt maskning, vilket inte är helt förenligt med rasstandarden. Har också hört talas om svarta & sv/silver dvärgar som är mer gråa än svarta i pälsen. Vissa säger att det är ett resultat av blandningen, andra inte. Träffade just en sv/silverdvärg häromveckan och tog det för en p/s!!!! så den hade inte speciellt bra svärta...
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Men å andra sidan vet jag hur många schnauzers som helst med dålig mask, dålig svärta, blandad färg osv som har "rättfärgade" föräldrar och förfäder. Vore det så enkelt med att få fram bra pälsar, bara genom att undvika färgblandning, är det konstigt att man ändå ser så många "dåliga"...
De absolut snyggaste (och trevligaste!) P&S riesen har jag sett i England och där tävlar färgerna mot varandra, alltså blandar man färgerna. På Crufts har det flera gånger varit peppriga som vunnit över de svarta. I Sverige har jag tyvärr inte sett många som mäter sig med de svarta.
När det gäller de peppriga förstår jag inte att man inte försöker bredda avelsbasen genom att använda de svarta mer! Man måste ha allt att vinna! Om nu pälsarna skulle bli sämre (vilket jag inte alls tror) är väl det ett billigt pris att betala för en bredare avelsbas? Efter vad jag förstår så har väl rasen idag även en ganska hög andel HD-fel? Åtminstone var det så för ett antal år sedan. MIn dröm är nämligen en snygg, trevlig och frisk pepprig riesen, men idag känns det som om det är för mycket vågspel. Tyvärr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

beda skrev:
Hur ser det ut med rasbundna sjukdomar?
Var och när är boxer-SM?
Boxern har ju länge haft rätt stora problem med AD/HD (finns liksom en anledning till att det ofta är en Boxer på informationsbroschyrerna om problemet :( ), men det känns som om man (via register etc.) håller på att få bukt med problemet. Jag tror ju dessutom stenhårt på att om man bara väljer en kennel med HÖG röntgningsgrad (eget ord?) på både föräldrar, eventuella syskon i andra kullar och på sina valpar så har man rätt stora chanser att slippa ifrån problemet. Min tik är röntgad med B-höfter och det tycks ha blivit ett väldigt vanligt resultat sedan man började mäta Norbergs vinkel, dvs Boxrar som med det tidigare systemet fick en 1:a får nu ofta grad B. Hon har inga som helst problem och det ska bli väldigt intressant att se om hon får det på äldre dar med tanke på hur mycket hon rör sig och hoppar och har sig i terrängen. Hon är ju ALLTID med mig i stallet och springer mycket lös, även när jag rider, dvs i rätt så höga farter också.

Sen finns det ju vissa anlag för eksem och blåsljud på hjärtat, men jag vet inte hur vanligt det är. Boxersjuka finns det också en sjukdom som heter där hundar får som blåsor mellan tårna. Döpt som den är pga att det första fallet hittades på en Boxer, men tydligen så är den mer vanlig bland Labradorer än hos Boxer egentligen, så jag vet inte riktigt?? Kanske lite missvisande namn hur som helst?

Mer information finns iaf på Boxerklubbens hemsida. Där kan man också läsa att Boxer-SM i år kommer att gå av stapeln i Ånnaboda den 19e Juni.

/JES
 
Senast ändrad:
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Nu har jag luskat reda på lite mer information...

Historien är som sådan att stamböckerna stängdes någon gång på 60-talet. I samtliga länder som idag är anslutna till FCI är det inte tillåtet att para mellan färggränser, det är tillåtet i tyskland, australien och england, ev något fler land i världen, är t.ex. osäker på hur de har det i USA men där har det iaf under 80-talet fötts ett par dispenskullar där de svarta valparna endast får användas tillbaka på p/s. Anledningen till att man uteslöt parning mellan gränserna var att det tidigare fanns ett tiotal olika färger hos riesen, den enda som blev godkänd var svart och med ett nödrop p/s färgen, man ville således "samla" ihop färgerna. Eftersom svart är dominant kan den svarta färgen dölja många av de icke önskvärda färgerna och en kombinationsparning med p/s, som är en agouti med modifierad gen som ger bandningen på hårstråna (vilket antagligen ligger på ett annan locus, det vet jag inte säkert ännu), kan då göra att de icke önskvärda färgerna dyker upp igen flera generationer senare. Det har fötts åtminstone en felfärgad hund i en p/s kull under 80 el om det nu var 90-talet.

Precis som du säger är det med sotiga färger bara en skröna men som fortfarande lever kvar bland okunnigt folk. I samband med att FCI-standarden fastställdes stängdes även dvärgarnas stamböcker, men under -90 talet blev det återigen tillåtet att para över färgerna så där har man lättat på bestämmelserna. Det är antagligen inte långt borta förrän det kommer bli så även på riesen, men motståndet är stort då man är rädd för att få över p/s:ens problem i de svarta djuren. Det här är antagligen en tanke som man måste ge tid och som de svarta uppfödarna måste få möjlighet att smälta innan man är mogen att ta steget. Det är dock helt klart att det måste ske en fölrändring, antingen öppna gränserna eller ge tillåtelse till fler dispensparningar, annars kommer aldrig P/s-rasen att överleva. Tyvärr är det också så att situationen ser likadan ut över i princip hela världen, antalet djur i populationen är alldeles för liten. Genom välplanerad avel där man tar in ett par olika svarta linjer skulle det dock vara möjligt att förlänga livlinan något. Men om man ser över all hundavel i världen idag så sker det hela tiden en ökning av inavelsgraden och beroende på rasernas olika storlekar är det bara en tidsfråga innan det finns så mycket defekter pga en sådan utpräglad homozygoti att det inte går att bedriva ren rasavel längre.

Att England skulle ha mycket snyggare hundar kan jag inte säga något mot och det bryr jag mig inte så mycket om egentligen heller. Jag köper inte en brukshund för att den är snygg utan för vad den har innanför skallbenet, om den sedan går bra och tar sina chamionat är det bara att tacka och ta emot, sedan är det också så att det finns ruskigt bra mentalt och arbetsmässiga kanonhundar av de svenska svarta riesen, men sen ser de rent "hemska" ut, dvs skulle aldrig få mer än en 2:a på en utställning. Vad som jag anser är än viktigare är att man har lyckats få bukt med de hälsoproblemen som riesen faktiskt har, för vad har man för glädje av en hund om den inte lever mer än ett par år bara för att hälsoläget inom rasen är "helt katastrofalt"?! Vad jag menar är således att det finns mycket annat att jobba med i första hand istället för att bara avla på exteriören.
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Till största del håller jag med dig om att det är det mentala som avgör vid hundköp och rasval, men det innebär inte att jag vill ha en exterört dålig hund. Jag tycker inte att det ska vara ett motsatsförhållande mellan bra brukshund och bra exterör. Det finns riesen uppfödare som lyckats med bägge delar! Jag tycker det är ganska sällan man idag träffar en svart riesen som ser "hemsk" ut, på bruksplan. För övrigt ska hundar med tvåa på utställning vara en rastypisk hund med bara små detaljfel.

Jag vet inte vad du menar med att hälsoläget är katastrofalt, det är inte ett scenario som jag känner igen, inte bland de svarta i alla fall. Det vi har problem med är i första hand sköldskörtelfel och det är ju inte alls bra, men inget som gör att du mister hunden vid unga år. Vad gäller inavelsgraden så minskar den faktiskt på den svarta. Jag hoppas innerligt att man får börja para över färggränsen snart, så att vi får behålla den p&s! Riesen är en underbar ras, som är en härlig hund att jobba med!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Jo, men jag menade att man inte kommer till Crufts med en 2a :smirk: men samtidigt är ju det ett gott avelsresultat. Visst finns det mkt snygga svarta riesen med brukslinjer, såg ett mkt trevlig exemplar förra helgen och det applåderar jag högt för, men det finns även motsatsen (men som antagligen får en 2:a på utställning ändå). Det finns dock en avhandling som är under tryckning och den visar i princip på att man inte kan avla både på mentalitet och exteriör och få topphundar i båda disciplinerna, man måste lägga sig på något slags mellanläge för att få det att fungera.

Med katastrofalt var jag ironisk, men det finns betydligt fler problem som kanske inte är riktigt lika framträdande. Vad jag saknar är faktiskt en grundläggande undersökning för hälsoläget, och då menar jag riktigt basic grundläggande. På riesenklubbens sida finns en hälsoundersökning på djur f-94 och den är eg inte så omfattande men visar i huvudsak på kloproblemen, har också hört talas om att det under en period avled väldigt många hundar pga tumörer och detta är säkert en del i grunden att 37% av alla riesen (f93-94 tror jag) som dör före 10 års ålder, dör av tumörer (enl avhandling A. Egenwall). Det tycker jag är lite skrämmande faktiskt. Det sägs också att kloproblemen är vanligt förekommande bl.a. på riesen och det finns faktiskt viss risk att detta beror på plattepitelscarcionom, det finns även teorier om att detta går att koppla ihop med hypotyroidismen och det tycker jag är lite läskigt för då har man något som ligger "under ytan". Det är bl.a. detta som undersöks i projektet som är igång. Förhoppningsvis får man se ett resultat av detta snart. Sen kan man inte komma ifrån att det inte går att jämföra hälsoläget mellan raser om inte samtliga rasklubbar gör liknande studier. Använder man sig av forskningsresultat som t.ex. de 37% ovan, så kommer man inte ifrån att det är en mycket liten del av populationen som har undersökts och som då för svara för alla individer, vilket lätt kan bli en snedvinkling av problemen.

Det är inte inavelsgraden som minskar, det är inavelsgradsökningen som minskar... Och det är ett mycket bra tecken, men för varje parning ökar inavelsgraden, för alla raser i alla länder.

Summa summarum vill jag bara säga till trådskaparen: var inte rädd för att köpa riesen, hälsoläget är inte så illa som det låter. Det finns en anledning till att jag betalar hälften i försäkringspremie för riesen motsvarande samma försäkring för boxer... Det tror jag säger en hel del faktiskt ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Egentligen egentligen så ska det väl vara så att de hundar som nått toppen, elitklass bla bla bla, nått pris där, DE ska vara med och tävla i skönhet :) Den som fått fram snyggaste hunden med 1:a ekl på jaktprov osv. Tänk hur annorlunda utveckligen för våra raser då sett ut :D
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Jo, det vore nog bäst så :smirk:
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

belzebub skrev:
Det är inte inavelsgraden som minskar, det är inavelsgradsökningen som minskar... Och det är ett mycket bra tecken, men för varje parning ökar inavelsgraden, för alla raser i alla länder.

;)

Jag erkänner att du förstår detta bättre än jag! Kan du förklara mer ingående? Förstår inte riktigt skillnaden.

När det sen gäller det exteriöra/mentala har vi nog samma åsikt egentligen! Tycker bara att det inte borde finnas ett motsatsförhållande!!! Jag tycker visserligen det är sällan jag idag ser riktigt "fula" svarta riesen, men de p&s ser ju nästan inte ut som riesen alls ibland...
Ska bli intressant att läsa den avhandlingen ( om exteriör/mentalitet)! Avelsarbete är ett långsiktigt arbete och det är kanske svårt att bli "bäst" på alla plan direkt, men det finns ju en del uppfödare som hållit på ett tag, och lyckats ganska bra. Jag har svårt att se att det skulle vara en hopplös ekvation.
 
Sv: Riesenschnauzer vs boxer

Man kan ju undra hur t.ex. FCR har lyckats... Eller hur man lyckades förmånga år sedan. Var kraven lägre exteriört eller arbetsmässigt? Jag tycker att många gamla hundar är snygga och korretkta och var inte ett jaktprov lika svårr då som för 10 år sedan? (Som idag vill jag undvika att säga eftersom att mycket har hänt de sista åren ;)) Men det är kanske så, att de inte var så himla bra då? Det kanske var den gyllene mellanvägen? Men jag förstår, det är svårt att få allt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 162
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 037
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 439
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 813
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp