Right brain i skogen - left brain hemma!

S

susaakes

Jag har ett halvblod/connemara-korsningssto, 8 år, som jag har tränat PNH ett år ungefär, vi har kommit till halva nivå 2 ungefär. I paddocken är hon perfekt, lugn, left-brain, uppmärksam. Men i skogen, när vi har lämnat gården, är hon ett nervvrak, särskilt om hon är själv. Hon är skolexempel på right-brain, skyggar för allt, tvärnitar, blåser upp sig. Jag inser ju att det är en "confident issue" och att hon måste kunna bli left brain även i skogen. Men hur?! :confused: Jag har testat att träna 7 games en bit från stallet, men efter en månad har hon inte ändrat inställning nämnvärt. Det går att rida ut själv men det är inte så rogivande precis. Har ni några tips eller erfarenheter?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Tja, eftersom jag inte har någon ridbana så rider jag enbart i skogen. Alla hästar hittills har faktiskt vant sig. Även den mesigaste dressyrponnyn som knappt vågade gå framåt och hade ögon likt globen i början.

Däremot har de flesta behövt betydligt tydligare hjälper och enklare uppgifter i skogen till en början för att inte hjärnan ska koka över av att samtidigt hålla koll på omgivningen. Med tiden så har de kunnat släppa omgivnignen mer och mer och koncentrerat sig mer på mig. Men jag kräver hela tiden att hästen är hyfsat på hjälperna, dvs jag låter den inte tramsa runt på halvlånga tyglar utan den ska gå på mitt spår i mitt tempo och bryta av/sätta igång när jag ber den. Men det kan oxå vara det enda för en 3-åring som är ute första gången.

Annars, bara ut o gå med hästen. Dag ut och dag in. Olika rundor och off road. Det låter på dig som att hon inte är tillfreds i skogen och då inte vågar ta det lugnt med dig.

Får man fråga vem connemaran i stammen är och var den ligger? Connemarafreak som man är :D
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Är det lika hemskt ute om du leder? Min (som också är hbl/connemara :idea:), har varit tämligen lättskrämd hela sitt liv, dock inte så illa som din, och jag har hoppat av och lett honom när det krisar (har främst varit trafik som varit problemet hos oss).

/trassel
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Trassel: Nej, hon är bättre när man leder och går framför henne. Då har hon ju en tydlig ledare. Däremot om man vill "sända" henne framåt eller gå bredvid henne är problemen desamma.

The Connemara: Jag har haft henne ett år, och ridit olika rundor utan att bli bättre. Kanske får jag bara promenera ett tag. Jag har inte hennes stam precis här men kan ta reda på det =)

Susaakes
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Trassel: Nej, hon är bättre när man leder och går framför henne. Då har hon ju en tydlig ledare. Däremot om man vill "sända" henne framåt eller gå bredvid henne är problemen desamma.

Jag tror du har identifierat problemet här. Jag håller med de andra som uppmuntrat dig att fortsätta öva dag ut och dag in. Det tar den tid det tar. Klokt att göra "the 7 games" på olika platser. Ge inte upp, fortsätt som du börjat och var en mentalt stabil ledare för din häst i alla lägen.
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Tja, brain och brain....mitt nya sto är likadant. Enl förra ägaren hade hon en sådan period när dom började rida ut ensam på henne när hon var unghäst, nu med miljöbyte/ägarbyte har hon fallit tillbaka i det beteendet.

Det är bara att tjata, tjata, tjata. Du kan gå dom sträckor som hästen tycker är läskiga men det hjälper inte så mycket enl mig, om hästen larvar sig bara när man rider så kan man bara lösa det gm att rida igenom problemet, inte genom att leda.

Nu klarar min donna alla ridvägar i närheten av stallet utom en, där blir hon superhispig om vi är ensamma, vi tar det 100 m i taget :crazy:
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Hej! Vad kul att se en PNHare fråga utanför pnhtråden! :bow:

Du svarar själv på din fråga i ditt andra inlägg. Så fort du försöker skicka henne framför dej förlorar hon självförtroendet. Alltså är det självförtroendet du ska träna. Du ska gå ut i skogen och leka med att be henne gå före, bredvid och gå till, under, över, genom och förbi saker, nosa på saker, stå på saker trampa på dem osv. Det som ofta kallas seven games med obstacles. Börja hemma där hon är säkrare och ta det längre och längre ut. Sedan kan du börja göra det uppsuttet, hemma först, ut i skogen när hon blivit säkrare.

Hörde om en tjej som gjorde en bana i skogen åt sin häst: lade ut saker längs stigen, bollar att putta på, preseningsbitar som flaxade att nosa på, rishögar att gå runt eller emellan...osv sen lekte hon nosa på trollen längs banan..
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Hej! =)

Om du har L2 pack så pratar dom mycket där om treshholds, det jobbar jag med även om min inte är så mycket RB om din verkar vara. Så fort du märker att hon, innan helst, blir RB så stop and retreat o friendly game, äta lite gräs eller bli kliad på. Eller jobbar du inte så? Jag tycker du ska lugna dig med alla 7 games där hon är RB o bara köra friendly game tills du har en LB häst i skogen.

Ha de gottis!
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Hehe, tjena racerkorv, samtidigt va? ;)
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Det är bara att tjata, tjata, tjata. Du kan gå dom sträckor som hästen tycker är läskiga men det hjälper inte så mycket enl mig, om hästen larvar sig bara när man rider så kan man bara lösa det gm att rida igenom problemet, inte genom att leda.

*delvis kl*

Så länge man reder ut det ridmässigt är det oxå vad jag brukar göra. Och på hästar jag inte har hemma är det oxå det enda jag gör. Hemma har jag mer ro att ägna mig åt annat än ridning dock (ja, det fungerar utmärkt att enbart rida faktiskt så det behöver inte kommenteras).

Men nyttigt för en unghäst/osäker häst är oxå att ledas eller tömköras. Som TS redan märkt så är det ju plättlätt att leda sin häst bakom sig. Nästa steg är att ha den bredvid, sedan att gå längre bak mot höften och sedan tömköra.

Jag tycker många svar är lite "för mycket". Hade jag varit som TS hade jag resolut tagit hästen i snöre och haft den bredid mig (jag går vid bogen) och gått min runda UTAN att byta position/sida eller göra ngn som helst övning. Bara gå i friskt tempo hela rundan och var sedan nöjd med den dagen. Utveckla längre fram till att antingen leda längre bak eller tömköra. Från båda sidor men ta en sida per tur.

Jag hade alltså inte försökt få någon mer koncentration än att hästen följer mig och inte går på mig, låt den vänja sig vid omgivningen i lugn och ro med dig som helt passiv.
 
Håller med RacerKorv och Toria.

Men kom ihåg vilken häst behöver vilken strategi. Är din häst Itroverted eller Extroverted? Toria sa det med threshholds och att skicka mycket från zone 3,4 och 5.

Jag har 2 st underbar LB introverts:grin:På banan är de så lugn och säkert men ute var en helt spänd när hon är själv. Den andra har jag inte så många timmar på ryggen men det jag märkt är att han var så osäkert när jag var i sadeln vid ett nytt stället (aldrig hemma på banan), tex första gången i ett ridhus. Men så fort en annan häst eller även en person på fot var i närheten var han sin normala cool self:cool:. så fort de försvan så var han osäkert igen. Hans "comfort zone försvan (dvs jag på marken) Att driva mer ute från Zone 3 4 och 5 så har det ändrat mycket. Du måste vissa han att han kan själv och fortfarande lita på dig från ett annat zone.

Bara ger den tid det ta. Tryck inte hästen för hårt för fort ur sin comfort zone och var inte rädd att fråga för mer vid rätt tillfället.;)
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Hästar är vanedjur- det är bara att träna- varje dag.

Sen måste du tänka efter hur DU agerar när den skyggar. Spänner du dig, tar tygel eller skäller på den?

Man har i alla tider tömkört/ kört hästarna innan de rids o det ger hästen självförtroende- att gå först o då även med människan på ryggen.

När man börjar tömköra i skogen o ev, behöver en ledare ska den inte prata o inte göra annat än att hjälpa till vid problem.
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Hej! =)

Om du har L2 pack så pratar dom mycket där om treshholds, det jobbar jag med även om min inte är så mycket RB om din verkar vara. Så fort du märker att hon, innan helst, blir RB så stop and retreat o friendly game, äta lite gräs eller bli kliad på. Eller jobbar du inte så? Jag tycker du ska lugna dig med alla 7 games där hon är RB o bara köra friendly game tills du har en LB häst i skogen.

Ha de gottis!

Ja, jag har L2 pack, och känner igen treshholds. Men om allting utanför stallet är treshholds? Att äta är inte att tänka på. När jag försökt få henne att göra det panik-äter hon ibland men det blir inte den lugnande inverkan det är tänkt. Min tanke med 7 games är ju att hon ska BLI LB men troligen har du rätt, det är bara friendly game som gäller.
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Axel: Ja, tömkörning är kanske en idé. Självklart tänker jag på hur jag agerar när hon skyggar. Jo, jag tar tyglarna, för det är en reflex och annars sticker hon. Men jag skäller inte på henne utan försöker behålla mitt lugn.
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Ha en halsrem som du kan hålla dig i. Ta ej tygeln förrän den verkligen drar o släpp sen på en gång. Slappna av- sitt som en pannkaka.

Det bästa är om du först kan rasta av den. Du kan börja med att galoppera o sen skritta på en lugn häst.

Den måste få rutin att ridas ute.

Om det inte funkar- rid en stund på ridbanan- sen travar du rakt ut i skogen med ganska lång tygel- bara den bjuder på framåt o inte håller på att titta på allt- beröm o ha kul. Busridning funkar bra på hästar som är lite fega.
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Hon är van vid denna lugnhet och uppmärksamhet på banan eftersom du tränat henne just där.

En hund ex kan inte ordet sitt om han inte sätter sig överallt i världen. Förklaring: Du tränar hemma i köket med din hund på kommandot sitt, tillslut sätter han sig så fort du säger sitt, du kommer sedan ut på gården och ber han sitta, hunden sätter sig inte, varför? Hunden vet inte vad ordet sitt betyder, han förknippade sitt med kökets alla möbler som kylskåp, spisen, stolarna, mattan- ute på gräsmattan finner han inga sådana saker och sätter sig då inte eftersom han inte förstår.

Därför ska man träna överallt! Så djuret förstår vad det egentligen betyder. Nu vet jag inte om det är samma för häst men kanske =)
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Nej det är inte riktigt samma iom att hästen är ett flyktdjur som håller koll.
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Jag har en som är lite lika, han går lätt att vänja MEN om det går en vecka som han inte sett bilar, plastbalar, bilsläp.. ja allt som finns, är vi på noll igen och börjar på nytt. I somras fick han en ny formsydd sadelgjord och jisses den kändes skrämmande! Det tog en tid innan han helt vågade slappna av :p Visst, han är bättre än då han kom men nu har vi stått och trampat på samma ställe i ett år så det är en grej som jag helt enkelt har accepterat.

I början ledde jag honom runt i kring, sedan red vi överallt, det tog "några" månader innan han blev så "lugn" han är nu.:cool:
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Visst är dem charmiga:love:

Skaffa en hund som brakar runt i buskarna.
Den ingår sen i flocken o hästen blir van- vid det mesta.
-Går hunden före- går jag oxå:banana:
 
Sv: Right brain i skogen - left brain hemma!

Tack alla som svarat på tråden. Jag har fått många råd som är värda att prova! Från att rida på korta tyglar, till att rida på långa tyglar.... Det finns inget standardsvar, så klart, men det är intressant att höra andras erfarenheter. Jag försöker ut och gå så ofta jag kan, men hästen måste också ha motion... Och Axel, jag skulle jättegärna skaffa en hund om jag hade haft den möjligheten... =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp