Riiga och trasiga hamsterklor?

Rosenblad

Trådstartare
Min 1,5 år gamla guldhamster har den senaste tiden fått risiga och trasiga klor, som har växt sig alldeles för långa. Så här har det inte varit tidigare och vad kan det bero på? Brist på något i kosten?

Tacksam för svar!
 
protein brist? Har ingen aning för har aldrig haft hamster, varför inte fråga på hund? Det händer ju att hundar får risiga klor?
Klipp dem om de är för långa annars kan de brytas!
 
för det första,dom skall klippas som på andra djur,det gör du med nagelsax som för oss.det saknas nått i maten,typ kalk och proteiner.jag har jobbat på zoo hela mitt liv och har sett det flera gånger.det du kan göra är att ge rå potatis och mycke grönt.och du kan gå till ett zoo och köpa just ett sådsant foder som innehåller mycke kalk,proteiner och mera.det är dyrt,men hjälper.det finns även drop till att ha i vattnet.
kom ihåg och kolla tänder også på den,hamstrar ar det med att väksa för mycke i munnen,då måste dom klippas.dette görts antingen på ett zoo eller veterinär.jag kan även guida dig för det,som jag ofta gör över nätet då jag klipper tänder och klor ofta på zoo.
 
Tack så mycket för svaren! Ja, jag gissade att det var något som saknade i kosten och protein kan jag ge genom att börja ge rå köttfärs oftare. Mycket grönt får han varje dag men kalkstenen däremot rör han inte. Ska se vad jag hittar i zoo-affären. Klipper gör jag, men det är svårt för min hamster vill inte riktigt sitta stilla och klorna växer och växer hela tiden.
 
Även hamstrar kan få för långa klor då dom slipar dom för dåligt på kutterspån.
Kutterspånet är för mjukt helt enkelt för att klara av den uppgiften.
Så att din hamster har långa klor i den åldern är inte så ovanligt eller konstigt.
Spröda är dom för att dom är långa och dessutom så är dom inte speciellt tjocka hos hamstern som hos kanin, marsvin mm och går därför lättare sönder när dom har blivit för långa.
Se till att ha stort tålamod och klipp klorna en efter en.
Det får ta tid.
Själv har jag fått klippa klor på dvärghamstrar också och det var pilligt :crazy:
Vad man sedan kan göra för att underlätta att klorna inte blir för långa är att ha en bräda med en bit fint sandpapper på som hamster kan få gå upp och ner på ibland :idea:
 
jo det är jobbigt att klippa dom små liven :)men men.
det du kan göra med kalk stenen 8 som är till för kalk och inte sliping av tänder ) är att knusa den och strö över maten dens.då får han i sig kalk.
 
Hamstrar skall inte ha extra kalk!!
Den får i sig tillräckligt vid en bra kost och långa klor på en gammal hamster som bor i spån är att förvänta sig :smirk:
Det hjälper inte hur mycket mer kalk eller protein man ger i det läget möjligen ett fint sandpapper fastsatt på en brädbit som man låter hamstern gå upp och ner på ibland.
Det är den normala förslitningen på klorna som är fel och inte för liten kalk.
Det är som att ge en hund med för långa klor som bryts mer kalk :smirk:
För mycket kalk kan ge urinsten så det är inget som jag rekommenderar :crazy:
 
har du gått utbildning?Inte?
vell det har jag,karnsje jagmissuppfatta lite på mezzet hennes,men jag skrev som jag tolka det :crazy:
ledsen om nån blev arg eller nått.
 
Vad har utbildning med det hela att göra :confused:

Den utbildningen du har gått ger jag inte mycket för :smirk:
Bra som bas kanske men alldeles för bred=för lite djupare information.
Hamstrar som får heta allt från angora, till sibirisk dvärghamster :angel: och dom behöver vitaminer, mineraler, saltsten osv :smirk:
Jag kan fortsätta i evigheter :angel:
Alla som jobbar i zoo affärer skall ha gått utbildningen (är lag på det) men ingen som jag har träffat har haft bra kunskap om varesig hamster (har själv sålt till zoo affär) eller marsvin :crazy:
Har du gått utbildning så bör du också veta att för mycket kalcium mot fosfor halt ger urinsten, större halt fosfor än kalcium ger också urinsten.
Att då ge rådet att öka på kalcium är att ställa till det :(
Det gör hamstern sjuk!!
Att klor inte slipas i spån utan därför kan bli för långa även hos hamstrar är också något som du borde kunna eftersom du får kunder som kommer in affären med dessa problem och då skall du kunna ge korrekt svar och inte förrvärra för djuret.
Långa klor förebyggs på det råd jag har gett innan.
Kan också tala om att jag har varit uppfödare av hamster och själv haft över 50 hamstrar här hemma.
Jag har även haft gamlingar så jag vet att långa klor när dom blir lite äldre inte är ovanligt.
Jag har inte nöjt mig med info från zoo utan dammsugit efter information.
Jag har pluggat in hamsterfärger och hamster genetik, hamster sjukdomar mm.
Det jobb jag har lagt ner att ta reda på fakta om hamster (och för den delen marsvin) övervinner den utbildning du har gått med stormsteg.
Jag har tillgång till dom mest kunniga inom hamster här i detta landet och jag har tillgång till dom allra kunnigaste och största uppfödarna av marsvin i USA så jag får min kunskap från proffs!
Eftersom jag nu sitter inne med en hel del kunskap ser jag också vad för fel zoo-affärerna gör.

Bara för man har gått utbildning betyder det inte att man är väldigt kunnig i ämnet utan det ni har gått har bara rört lite på ytan.
Du och många andra som jobbar i djuraffärer skulle i vissa fall behöva gå fördjupningskurser av dom mest kunniga.
Det är fördjupning jag har ägnat mig åt.
Om du vill så kan jag skriva upp mängder av grodor som talar om var många zoo personal trots utbildning inte har stort kunnande ;)

Vad jag blir arg på är att du rekommenderar något som kan skada djuret.
Urinsten pga för hög kalciumhalt är vanligaste orsaken till urinsten.
Är du dessutom utbildad anser jag att du borde vet bättre annars är du inte så kunnig som du utger dig för att vara.
Sedan får du vara hur utbildad som helst för min del.
Jag står för att jag anser att zoo-affärs personal oftast har dålig kunskap om det djur dom säljer och jag är inte den enda som anser det :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 744
Senast: alazzi
·
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 598
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 405
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp