Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Alexandra_W

Trådstartare
Lååångt!

Fy vilken dag..

Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen, ringde förra veckan och tyckte 'hjälp, han kliar ju värre än någonsin', och fick en tid idag. Passade på att byta veterinär då jag som sagt INTE var impad av den tidigare veterinären - alls. För att komplicera det hela slutade hundskrället TVÄRT att klia sig alls för fyra dagar sen. Om detta berodde på att det ösregnade konstant dygnet om (dvs pollen/gräs och sånt spolades bort), eller på att fodret hux flux gav effekt är ju kuggfrågan.

Började med att vet var 50 min sen, och jag hade blodgivningsbesök för pappas hund kl 10, så jag var rätt stressad. Veterinären var hursom VÄLDIGT bra, mycket nöjd med henne, så får väl säga hon var värd att vänta på :bow:

Iaf, hon tog först anamnes, och redan där märktes skillnad, hon frågade många fler frågor än den tidigare, vad han sov på för typ av bädd, om jag sett några röda trådar, var och hur han kliade sig osv.

Sen undersökte hon, och hittade inte mer än mig, dvs förutom att han kliat så pälsen är tufsig och stråna avbrutna och glesa på armbågarna så finns det inga yttre tecken på att det är en klihund. Han har fin, blank päls och ser allmänt ut som hälsan själv. Inga hudförändringar, mjäll eller liknande. Däremot hittade hon något som INTE fanns för 10 dagar sedan när jag slipade klorna - inflammation - rejäl - vid ett klofäste, och reaktioner vid två andra klofästen. Där började hon mumla om demodex..

Hursom, efter us och diskussion osv så är hon också fortfarande inne på att han har en foderallergi. Frågan är dock om han har eller har utvecklat/håller på att utveckla en atopisk allergi också..

Inte heller hon var sådär överdrivet pigg på att sätta honom på z/d iom hans svårföddhet, men skulle kolla med KB om man kunde lägga på något, t ex potatis och prova, och skulle även kolla om det var okej lägga på olja som jag gjort på fodret han äter nu. Men mest troligt sätts han på z/d, nöden har ingen lag typ. Jag ser verkligen (inte) fram emot att utfodra honom med foder för 84 kr/kg, när han på högenergifoder äter 15 kg i månaden, lär bli mer av det här.

Sen rek hon shampoo, och bada honom 2 - 3 ggr/vecka. Och så har det tagits skrapprov och 'tejpprov' samt ett bakterieprov från värst infekterade klon. Hon ringer om provsvaren i slutet av veckan, och har då pratat med KB med.

Väldigt försenad kom vi till blodgivningen för N. Som inte alls var på humör att lämna blod, av någon konstig anledning? Gick superbt förra gången liksom? Så, himla lyckad dag so far...

Och det blev värre. För från Ultuna styrde jag kosan direkt till hemmavet, för Viktors veterinärbesök nummer två den dagen. Han har ju haft två urinvägsinfektioner, där han varit bra under antibiotikabehandlingen, men inom en vecka efter börjat få symptom igen, som eskalerat. Och vi är nu inne på tredje svängen, så nu var det inbokat djupare utredning. Som bonus tyckte Viktor det var bra slänga in lite mer problem, då senaste dagarna inte riktigt belastat sitt ena bakben fullt ut (han har lekt och röjt osv som vanligt, men t ex i galopp är det det andra bakbenet som fått driva hela tiden osv) . Dessutom samma bakben han blev sparkad på för 2 mån sen, så jag var lite nervös..

Det positiva som kan sägas om det besöket är väl att herrns njurar, urinblåsa osv ser fullkomligt normal ut, och även att hans vänstra bakknä ser exemplariskt ut. Däremot har den lilla herrn mest troligt panostit, då han vid närmare undersökning visade sig reagera i benhinnorna på alla ben. Röntgen på vänster bakben visade lindrig panostit, men vet menade att det är lite olika hur mycket/litet det syns.

Herrn hade dock, som väntat, leukocyter i urinen igen. Sterilt prov från urinblåsan togs för att skickas på odling. Vi avvaktar behandling tills dess. Det vi ffa vill veta är om det är i urinblåsan bakteriehelvetet bor, om det är samma bakterie (e-coli) som i det spontankastade Ultuna odlade - och i så fall om det fortfarande anses känsligt för den substans vi gett. I så fall är frågan varför den inte slås ut utan bara ner, dvs varför får hanproblem så snart antibiotikan sätts ut? Avvaktar med behandling givetvis tills provsvar, som jag får tidigast måndag e midsommar. Mycket kisstorkning lär det bli tills dess..

Sen tog vi blodprov, hemmavet tog det första svängen, då var allt u.a., med res för att blodglukos låg på 7.2 (ref.värdet är max 7). Ultuna tog ju tyvärr inget blodprov adndra svängen.

Idag var blodvärden, njur- och levervärden och allt lika finfina som sist. Däremot var blodglukos åt helvete, 14,5 mmol/l.. Haken är om det är ett 'sant' värde då det togs på sederad hund. Det KAN tydligen ge skeva värden, så har jag en sabla tur är det 'bara' däreför. Nytt prov osederat tas om exakt en vecka, exakt samma tid som idag, och han ska ha ätit med samma intervall etc. Håll tummarna, för OM det inte var ett felvärde, så är det en enda diagnos som lyser i eldskrift - och också skulle förklara urinvägstrasslet - diabetes. Samtidigt lyser en del diabetessymptom med sin frånvaro OCH han har INGEN glukos i urinen.. Vilket gör att förhoppningen ökar att det är en tillfällig ökning.

Men, förutom att det blev en snuskigt dyr dag, så känns det ju inte direkt som någon av mina bättre dagar. Tacksamt är dock att lilla skrutt tycks tämligen obrydd av det hela. Han är pigg, glad och energisk och skulle man bara gå på hur han ser ut och beter sig så så är det en synnerligen frisk och kry och välmående hund. Alltid något.

Och nu när jag satt och skrev det här ringde Ultunavet, som är min nya idol, upp igen, och hade pratat med både den och den, och solrosoljan skulle vara okej, dock kunde antibiotikan han fick mot uvin ha påverkat eliminationsdieten så vi pratade lite kring det, hon skulle också på sin semester (!) läsa på mer och klura lite mer. De hade även lagt upp en fullskådlig plan för 'hela resan', inkl besök hos KB efter eliminationsdieten om det behövs. Och så skulle hon kolla upp mer ang den klosjukdom riesen kan drabbas av, det borde inte vara det V har men bara för att utesluta. Dessutom undrade hon vad besöket hos hemmavet kring kisseriet visat.

Samt påpekade ungefär hundra gånger att det skulle bli en tuff resa, men att hon var säker på att 'om någon är motiverad att klara det så är det du' (hon var mäkta imponerad över klisammanställningen jag hade skrivit ut och hade med mig, med klinivå, väder, temp osv på.. ja jag blir lätt nördig i min jakt på röda trådar), och att hon alltid skulle finnas där för att peppa om det kändes jobbigt. (Människan hade bara för att veta vad djurägarna genomled kört en eliminationdiet med sin egen hund, fast på hundens vanliga foder, men bara det och inget annat, och insett vad som krävs, inkl munkorg ute på de som kan tänkas äta bajs eller annat ute. Väldigt engagerad människa må jag säga!)
Dessutom ska de ev sätta in parasitbehandling, just nu har de bedömt det inte vara nödvändigt, men eftersom de var lite inne och klurade kring demodex även om han saknar de utm symptomen, så kanske de ändrar sig. De kanske ville sätta in flera shampoon, hon nämnde Malaseb, beroende på vad som visar sig på provsvaren från klofästena.

Så, lika missnöjd som jag var med den förra, lika toknöjd är jag med den här. Och nu ÄNTLIGEN vi kan komma någonstans med allt det här.

Och han startas på z/d, morötter (gärna massor med morötter, hon varnade att de kan få rejäl diarre av z/d i början och morötterna kunde hjälpa), solrosolja och vatten. Inget annat, förutom ev antibiotika då, men då vara noga så den inte innehåller köttprotein. Så hmm, jag får nog köra munkorg ute jag med, suck..

Och nu ska jag försöka 'landa' nånstans i den här röran och åka och jobba natt. Jag hoppas imorgon blir en bättre dag.. (fast undrar om försäkringsbolaget får slag när jag ringer och ska reglera eländet..)

Om någon orkat läsa ända hit är jag imponerad, och djupt tacksam!
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Jodå, klart man orkar läsa :)
Hoppas att han blir bättre.
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Herrejisses.. (ja, jag läste hela texten) Jag är imponerad över allt du gör och allt du verkar orka med.. Nu borde du väl ändå förtjäna att allt får en fin lösning och att ni slipper problem i framtiden... Jag håller tummarna!
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Usch låter som ni haft en jobbig dag. Hoppas det löser sig nu för din hund och det måste ju kännas lite hoppfullt nu när man hittat en hyffsad veterinärom jag förstått det rätt?

Jo gå med munkorg har jag också funderat på med min hund då han heller inte får äta NÅGOT annat och det gör han ute så fort han får chans. Men får försöka hålla bättre kol på honom istället. Man vänjer sig vid att ständigt vara på sin vakt och nästan säga till folk innan de ens frågar om de får ge honom godis osv..

Lycka till, håller tummarna för din hund
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Usch, vilken dag ni haft! Å vad jobbigt det måste vara att ständigt behöva analysera hela hundens liv. Tycker tyvärr att varenda riesen verkar ha olika problem idag.... Iaf många runt mig. Det är ju alltid så himla tråkigt när hundarna är sjuka! Men skönt iaf att han verkar pigg ändå. Håller tummarna för er att allt löser sig!
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

De flesta riesen jag vet är faktiskt synnerligen friska - tack och lov. Vet nån med sköra klor (vilket inte låter som något problem, men för den hunden/matten är det då de inte kan träna som/vad de vill pga det), men det är allt. Mest mina svartskägg som försämrar statistiken i bekantskapskretsen tyvärr =/ (Ja pappas donna har ju C-höfter iofs, fast de besvärar henne inte än iaf.)

Men är mycket möjligt att riesen idag är betydligt mer sjukdomsbelastade än de var tidigare, dvs de i bekantskapskretsen helt enkelt har/har haft tur.
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Hoppas ni kommer fram till vad det kan vara, skönt att nya vet. verkar kompetent och är engagerad! :) Lycka till!
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Nu låter det som att du fått tag på en BRA veterinär! Det där överensstämmer på pricken med vad jag gick höra och genomgå med min hund under undersökningarna m.m. Kanske slipper nu DU det fulla ansvaret att hitta rätt foder och andra lika pinsamma problem som du haft förut pga oengagerad vet...

Lycka till!
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Jo, det känns verkligen skönt. Hon bad om 'ursäkt' för att hon inte kunde allt i huvudet och behövde 'läsa på', och tyckte att om jag valde att 'gå förbi' henne och gå direkt till KB så var det helt okej och hon skulle förstå det.

Och jag kände att 'tok heller, jag är SUPERNÖJD, jag vet knappt vad jag ska säga, jag är otroligt tacksam'. Och att hon inte behöver kunna allt, hon tar ju reda på det och är engagerad och det är mer än nog för mig.

Så, visst är hela grejen jobbig, men som du säger, nu får jag - och ffa Viktor - HJÄLP ju, och slipper försöka ta reda på, fundera själv, googla och dona i någon form av 'blind leder blind' förvirring.

Och dessutom förklarar hon verkligen allt och lite till, hur/när/varför både just nu, vad som ska se sen, vad man kommer göra om si, vad man kommer göra om så.

Så jag behöver nu 'bara' vara djurägare och kontrollera vad som hamnar i lilla magen, fortsätta föra klidagbok, väga honom varannan vecka, och rapportera via mail lika ofta. Tolka och fundera och försöka förstå kan jag med varm hand överlämna (även om jag nog av eget intresse kommer göra lite djupare studier, men jag BEHÖVER inte längre)

Glömde förresten i urspr.inlägget att de tog prov från öronen med. Han har aldrig haft öroninflammationer, men var i ena örat lite grisigare än de tyckte han borde vara, och jag har ju själv tyckt att - dock mest på förra fodret - att han luktat sådär sött och mustigt (som de kan av jästsvamp).
 
Senast ändrad:
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Herrejesus, att du orkar! :bow:
Skönt att få tag på en vet som man känner sig så nöjd med. Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Jag vet ju inte om de riesen runt mig är representativa för rasen, men flera av mina vänner har haft en enorm otur med sina. allt från sköldkörtelfel till cancer. Och naturligtvis dessa klor! Flera har fått lov att amputera tår efter att ha åkt skytteltrafik med trasiga klor till vet.
Det blir ju lätt att man dömer hela rasen efter de man ha runt sig...
Min gamling, som jag nyss tyvärr fått ta bort vid 12 års ålder var dock kärnfrisk i hela sitt liv. Förutom några lättare klobrott.
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Mm, det är ju jättesvårt att säga om urvalet man ser är representativt. Pappa har ju haft riesen i *tänka* typ 40 år nu, och alla utan problem. Ja förutom livmoderinflammation på tikarna då, men är ju inte rasen. Sen så en fick 12 år gammal lymfcancer, och en fick efter en olycka som valp (full fart rakt in i ett äppelträd) epilepsi. Övriga har gått pga hög ålder, 11 år och äldre (bara epilepshunden som gått i förtid). Inga kloproblem heller (förutom Utter, han hade inga jättestora problm, långt ifrån, men lite för klena för att vara så robust hund, och vi fick ju operera bort sporrklorna då han bröt dem såfort han röjde i skogen)

Sen känner jag inte jättemånga andra med riesen så IRL, en handfull ungefär, där nån har dåliga klor men i övrigt inga problem. Men som jag sa, de kan ju ha haft tur liksom.

Statistikmässigt så om jag minns rätt - orkar inte kolla just nu - så anges frekvensen sköldkörtelproblem till cirka 10% i RAS, med målet att det ska minskas. Cancerfrekvensen är ju hög överlag på djuret hund, och riesen ligger rätt normalt, men de påpekar i ras att det finns raser med lägre frekvens och borde gå att minska. Kloproblem nämns där, men där saknas ju statistik, de hade gjort någon enkätundersökning dock, minns dock inte siffrorna tyvärr (går att läsa via Afrs om man vill).

Men är ju jättesvårt få fram äkta, sanna siffror på sådant som inte är med i hälsoprogrammen och inte registreras. En studie kan ju vissa ganska rätt, helt rätt eller helt fel.

Jag ser - mina till trots - riesen som en sund och robust ras, med undantag för den ökade risken för sköldkörtelfel även om vi vi hitills sluppit den. Men det är ju baserat på mina erf, och behöver inte ha ngt att göra med hur det ser ut i verkligheten *egentligen*.

Dock tror jag riesen - liksom nästan alla andra raser - mer och mer drabbas av det alltför utseendepremierad avel medför. Vet att det mumlats lite i riesenkretsar om det att rejäl ben- och bukbehåring premieras i utställningsringen lett till att många har fluffigare, mjukare päls där. Och just pälsen är väl det jag kan tycka jag sett en försämring bland egna och bekantskapskretsens riesen. Pappas förra hade 'kass' päls, Utter hade det, pappas nuvarande har det (Viktor har finfin däremot). Med kass menar jag alltså för mjuk och fluffig päls. Och i RAS påpekas att man bör undvika att avla mot alltför vinklade bakställ.

Och det är ju sånt som lätt syns, som man uppmärksammat även om man inte ser det som ett problem än. Men det lär finnas X saker som inte syns med så risken finns ju att rasen oavsett hur den ser ut idag är påväg att försämras?
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Usch du är inne i samma sväng som jag.
Har snart avslutat 8 veckor med Z/D och min hund som också är svårfödd har gått ner säkert 1½ kilo inte kul.
Hon har alltid full matskål så dyrt blir det. Käkar nog nu för 1500 spänn i månaden.:crazy:

Med KB menar du Kerstin Bergvall då, henne går jag hos. Skitduktig.

Renskav är tydligen ok också att ge under tiden dom äter Z/D. Ger det som belöngningsgodis, kokt eller torkat.

Badar var tredje dag i ett shampoo som heter Douxo och använder Humilac som balsam. Skitdyrt det också.

På fredag ska jag börja ge lite av all den mat hon ätit under sin livstid och det är inte lite foder det, då hon har haft svårt att gå upp i vikt har jag provat en del.
Så man får tänka till. Har ringt om provpåsar till en del foderleverantörer för det går åt så lite, annars blir det skitdyrt också.
Reagerar hon nu under en tvåveckors period så är hon med all sannolikhet foderallergisk annars blir det pricktest i augusti.
Så det är en jobbig period och du har ju lite mer att brottas med utöver allergi. Hoppas allt går bra.
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Japps, KB är Kerstin Bergvall. Fast jag 'har' ju inte henne nu, men 'min' veterinär ringer och rådfrågar henne (igår fick hon ju dock inte tag på henne, KB har visst semester..), men sen så. Och sen efter eliminationsdieten, om han inte blir helt bra på det, tar hon över och gör vidare allergitest osv. (Fast då kommer jag troligen få åka till Stockholm istället, hon är ju bara på Ultuna 1 dag/v numera och har i princip intagsstopp för patienter där, men tar ju fortfarande emot nya i Sthlm tydligen. Nåja, senare fråga).

Inget renskav här, utan det får bli mat + godis som morötter. Sen om han rasar alldeles i vikt så skulle de diskutera endera om man skulle prova ngt lamm & ris foder jag glömt bort vad det hette, eller om man kunde lägga på potatis eller något på z/d. Tror dock inte de vill lägga på just potatis sen, men som sagt den dagen den sorgen. Då kanske renskav kommer in med.

Är rätt oroad för vad som händer om han går ner alldeles för mkt i vikt dock, vore så SKÖNT att få hela svängen på z/d utan knas. Men han kräver ju MASSOR, är ung, tunn och högaktiv. Så kasst utgångsläge så.. Nu har han ju ätit 14 dl av ett 22/12-foder, plus försvarliga mängder olja och är 'godtagbar' i hullet (skulle ju inte direkt skada om han la på sig ett par kg..). Och z/d har markant 'sämre' värden - men vi får väl se..

Mitt SNÄLLA försäkringsbolag ersatte 500 kr av z/d-säcken dock, nu ersätter de inget mer i den vägen (mat/shampoo) förrän nästa år dock, men liten hjälp är det ju.

Och på avdelningen jävligt ironiskt - hundskrället har fortfarande inte kliat sig ett smack. Idag har vi letat förrymd hästsko (för japps, tappsko och tvärhalt häst som bonus igår..) i 2 h varvid han skenat kors och tvärs i gräset osv, så ska bli intressant att se om han tänker klia igen nu, dvs frånvaron sist berodde på regnet. Samtidigt känner jag ju att 'och hur ska jag göra nuuu då, sätta honom på z/d fast han inte kliar?'. Det KAN ju vara så att fodret börjat ge effekt, om än sent?
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

En olycka komer ju sällan ensam.
Jag har två hästar med fång. En väldigt lindrigt så han kan gå ut i juli på bete men frieserstoet vete sjutton. Hon har det också väldigt lindrigt men hon är ny för oss så henne känner vi inte så väl, + att hon kommer från Holland så hon är väl inte van vid vårt svenska gräs. Men åter till hundarna.
Jsg träffar en annan vet också när vi går på kontrollerna, som är Kerstins högra hand kan man säga. Hon är oroad över vovvsans viktnedgång så vi hoppas att hon kan äta vanlig mat snart. Går hon ner för mycket så får vi väl diskutera hur vi gör.
Hästkit är ju tillåtet också så får väl ge de som komplement:D det gillar hon i allafall.

Det tog tid innan Z/D fodret gav resultat det är först nu i slutet på perioden som jag tycker att hon kliar sig mycket mycket mindre.

Svårt att få tid hos KB i allafall hon är ju bara två dagar i veckan på Djurakuten. Har fått tid för pricktest (om det behövs) 25 augusti. Då har säkert självriskperioden gått ut också:crazy: Men jag hoppas nästan på foderallergi än nån annan allegi verkar lättare att undvika ett foder än tex pollen.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Fusk! Här är hästskit förbjudet, så jag kommer behöva sätta igentejpad munkorg på lilla herrn =/

Jo, det tar ju en stund att få tid, därför de har en plan för 'hela vägen' så att säga, de har redan nu planen klar för när det ska bokas in tid om det behövs.

Ang kli så det ironiska här är ju att han tvärt slutade klia sig 4 dagar innan besök. Frågan är ju om det var regnet eller att fodret hjälpte. Kanske är det helt onödigt att gå över på svindyra z/d, men antar jag ska göra det ändå...

Och ja, jag håller också tummarna för foderallergi, precis som dig, är ju betydligt enklare att hantera än atopisk allergi :crazy:
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Ojojoj, vilken dag. :o

Såg din tidigare tråd men ville inte skriva efter som att jag kände att jag mest skulle spekulera i samma banor som jag alltid gör, men efter denna tråd så undrar om hans problem inte kan hänga ihop? Njurar och urinblåsa hänger ihop, och överansträngda njurar är inte ovanligt att det ger reaktioner på huden såsom klåda eller utslag. Vad gäller antibiotika så är det ju ett gift för kroppen som belastar lever och njurar och därmed kan skjälpa mer än det hjälper isf. Vad gäller bakbenet vet jag inte men när min häst fick njurproblem gav det tecken på v bakben, och efter kontakt med andra med erfarenhet var det ett inte alls ovanligt fenomen - som jag personligen dok inte kan förklara. Jag vet inte vilket ben din hund har problem med dock, och det kan ju vara en tillfällighet.

Jag vet inte om njurvärderna kan se normala ut trots att njurarna är överansträngda dock, det låter ju ganska ologiskt. Men jag, som har pos erfarenheter av naturprodukter, skulle överväga att disskutera problemen med ngn kunnig på det spåret. Urilan är tex. stöttande för både njurar och urinblåsa.

Nu har jag pratat alldeles för mkt flum så jag ska nog dra mig undan. :D Men efter som att det verkar vanligt att man inte får bukt med såna här problem så kan det ju vara bra att veta att alternativet finns om inte annat.
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Går ju att ha jättemånga teorier, och alla är välkomna. Det som talar 'emot' din teori är ju bland annat att antibiotikan (jag håller inte med dig att det är 'gift' dock, även om det ju givetvis inte är naturligt) ger komplett symptomfrihet. Om han hade haft problem med 'överansträngda' njurar så borde detta inte hjälpas av antibiotika. Han borde (nu gör ju inte djur alltid som de borde iofs) dessutom ha andra mätbara symptom på bristande njurfunktion. Hans njurar är ju trippelkollade liksom - ultraljud, blodprov, urinprov. Och ingenstans finns minsta tecken på att njurfunktionen är något annat än normal.

Jag var rätt nervös inför ultraljudet faktiskt, eller nervös är en underdrift, jag var livrädd att det skulle visa sig finns någon missbildning eller avvikelse.

Även jag har ju dock givetvis mer än en gång tänkt tanken om kliet + kisseriet kan hänga ihop, och även veterinärerna har löst klurat på det, men utan att komma på en enda tänkbar teori, förutom ev då om blodglukosprovet var äkta (fast då är det obegripligt varför han inte läcker socker till urinen..).

Däremot så det jag inte riktigt kan 'släppa' som samband är ju immunförsvaret. Allergi beror ju på immunförsvaret som får lite frispel. Och ett skevt immunförsvar, alt ett som är upptaget med att felreagera och hantera allergier, skulle ju kunna göra att det blir lättare för bakterier att växa till/överväxa i t ex urinvägar/urinblåsa. Jag har dock inte riktigt kommit på någon bra teori ang varför antibiotikan inte slår ut bakterierna då, alt var/hur det kommer nya bakterier direkt. Det är väl 10 000 kronorsfrågan.

Men känns som det så borde kunna hänga ihop eller i alla fall påverka varandra, via immunförsvaret.

Bakbenet så han reagerade ju som sagt med ömhet från benhinnorna på samtliga ben. Vet tryckte alltså inte över led, utan 'på ben', och den mkt smärttåliga hunden sa 'AJ' och gläfste till varenda gång. Röntgen backade ju dessutom upp (vi röntgade bara det bakbenet han haltat på) med att visa panostit. Så det känns faktiskt som fullkomligt fristående. Jag är eg inte förvånad heller (annat än över att han inte visat mer, det kom ju liksom knappast för några dagar sen när han började spara ena bak), han har växt fort - på tok för fort för min smak, och han är stor - för stor, och väldigt aktiv. Så ironiskt nog kändes panostit som en LÄTTNAD diagnosmässigt ang benet. Enligt vet kunde jag förvänta mig att hältan skulle vandra runt, dvs nästa vecka ska jag inte bli förvånad om han sparar eller haltar på ett framben. Är ju som med hästar, när alla fyra benen gör ont, är det det ben som gör mest ont som syns. Och när det sparas får ett annat ben ta mer belastning, och risken är att efter ett tag är det det benet som gör mest ont, och där det syns. (men om man, på hästar, bedövar benet som gör mest ont, syns hälta på det ben som gjorde näst mest ont osv)

Naturmedicin i det här läget är uteslutet, då man inte kan få svar på allergin om man inte verkligen stenhårt eliminerar vad han stoppar i sin lilla mage. Det (eliminationsdieten) påverkar ju till och med vilka veterinärmedicinska preparat de skriver ut. Däremot, om de inte skulle få bukt med det, återkommer jag gärna. Men just nu skulle det bara bli än mer huvudbry och felkällor att blanda in minsta lilla. Det är 'illa nog' att han står på metacam. Och att han mest troligt kommer behöva sättas på minst en antibiotika igen när alla provsvar kommer tillbaka.
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Antibiotika kan ju ta bort symptom utan att åtgärda problemet. Men som du säger är det kanske inte troligt i detta fall.

Jag förstår att du inte ser efter anra alternativ nu, mitt i en utredning. Ville mest inflika med en annan vinkel. Ska bli intressant o höra sen vad ni kom fram till. Jag hoppas att ni hittar problemet snart så att vivsing slipper ha kliigt och ont, och du slipper oroa dig. :)
 
Sv: Riktig skitdag - veterinärmaraton..

Fast om antibiotika tar bort symptom så är det ju bakterierelaterade symptom den tar bort. Antibiotika hjälper ju på intet vis överbelatade njurar t ex, så jag menade?

Och att det iaf förra gången var bakterier inblandade är vi ju helt säkra på, vi väntar på odlingssvaret för den här vändan just nu dock. Men frågan är ju som sagt VAR bakterierna kommer ifrån (om de kommer tillbaka), eller VARFÖR de slås ner men inte ut av antibiotikan (om det aldrig försvunnit utan bara blossar upp). De har ju resistensbestämt, och eländet SKA vara känsligt mot den antibiotika han fått.

Men som sagt, jag återkommer gärna om vi går bet den här svängen, för att få höra mer om det du nämner/har erfarenhet av. Alla sätt är ju bra utom de dåliga liksom =)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 221
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 453
Senast: Dopy
·
Katthälsa Hej, jag håller på att förgås av sorg och dåligt samvete. Jag har tre hittekatter, varav den äldstes ålder har av veterinär uppskattats...
Svar
15
· Visningar
3 354
Senast: Sel
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 021
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp