Riktigt bra stalljacka

Lickety

Trådstartare
En ny stalljacka behöver inhandlas. Vilken är den överlägset bästa stalljackan nu för tiden? Den ska vara slitstark! (föregångaren användes delar av året i 20 år, men nu gav dragkedjan tillslut upp)
Vindtät är ett krav. Kan tänka mig ett lite dyrare pris ifall jackan är riktigt bra, men "mycket jacka för pengarna" är förstås ännu bättre. Kom med era bästa tips! Fodrad eller ej är inte lika viktigt, det kan man ordna med klädlager under jackan.
 
En ny stalljacka behöver inhandlas. Vilken är den överlägset bästa stalljackan nu för tiden? Den ska vara slitstark! (föregångaren användes delar av året i 20 år, men nu gav dragkedjan tillslut upp)
Vindtät är ett krav. Kan tänka mig ett lite dyrare pris ifall jackan är riktigt bra, men "mycket jacka för pengarna" är förstås ännu bättre. Kom med era bästa tips! Fodrad eller ej är inte lika viktigt, det kan man ordna med klädlager under jackan.
Finntack. Finns både som vinterjacka och tunnare skaljacka/regnjacka. Har båda och de är otroligt slitstarka. Vinterjackan är väldigt varm. Fryser inte i den och den håller mig torr i mycket blött väder. Dock stora i storlek så man får gå ner en stlk.
 
Finntack. Finns både som vinterjacka och tunnare skaljacka/regnjacka. Har båda och de är otroligt slitstarka. Vinterjackan är väldigt varm. Fryser inte i den och den håller mig torr i mycket blött väder. Dock stora i storlek så man får gå ner en stlk.
Tack för info! :banana:
 
Stierna har väldigt bra kläder. Jag har lite olika plagg, senast köpte jag vinterjackan och är jättenöjd. Nu har jag köpt regnkappa på rea, ska bli spännande att testa 😊
Ganska dyrt men väldigt genomtänkta plagg.
 
En ny stalljacka behöver inhandlas. Vilken är den överlägset bästa stalljackan nu för tiden? Den ska vara slitstark! (föregångaren användes delar av året i 20 år, men nu gav dragkedjan tillslut upp)
Vindtät är ett krav. Kan tänka mig ett lite dyrare pris ifall jackan är riktigt bra, men "mycket jacka för pengarna" är förstås ännu bättre. Kom med era bästa tips! Fodrad eller ej är inte lika viktigt, det kan man ordna med klädlager under jackan.

Om jackan i övrigt är hel och du vill så går det troligtvis att lämna in och få ditsytt en ny dragkedja. Det kostar oftast inte så mycket.
 
Lånar tråden. Behöver också köpa en ny jacka till vår/sommar/höst, och jag rider med säkerhetsväst så det behöver vara en jacka som är ganska rymlig. Har haft en från Börjes som är minst tio år gammal, tror de marknadsförde den som lumbermodell när jag köpte den, men det är som sagt väldigt länge sen och hittar inget motsvarande hos dem nu. Någon som har tips på en inte alltför slimmad jacka så man får plats med väst och helst också en tjockare tröja under?
 
Lånar tråden. Behöver också köpa en ny jacka till vår/sommar/höst, och jag rider med säkerhetsväst så det behöver vara en jacka som är ganska rymlig. Har haft en från Börjes som är minst tio år gammal, tror de marknadsförde den som lumbermodell när jag köpte den, men det är som sagt väldigt länge sen och hittar inget motsvarande hos dem nu. Någon som har tips på en inte alltför slimmad jacka så man får plats med väst och helst också en tjockare tröja under?

Jag har en reflexjacka i varselfärg från H**ks. Finns gott om plats för säkerhetsvästen och så syns man superbra både på dagen och i mörkret! Muddar i ärmsluten så det blåser inte in kall luft in i ärmen. Två stora fickor med knappar och två små som är lagom för mobil/tunn plånbok och liknande. Den har jag på vintern och vår och höst när det inte är så varmt. På sommaren har jag oftast ingen jacka alls utanpå västen. Eller en mycket tunn typ löparjacka.
 
Jag har en reflexjacka i varselfärg från H**ks. Finns gott om plats för säkerhetsvästen och så syns man superbra både på dagen och i mörkret! Muddar i ärmsluten så det blåser inte in kall luft in i ärmen. Två stora fickor med knappar och två små som är lagom för mobil/tunn plånbok och liknande. Den har jag på vintern och vår och höst när det inte är så varmt. På sommaren har jag oftast ingen jacka alls utanpå västen. Eller en mycket tunn typ löparjacka.
Såg den och funderade faktiskt på om det kunde vara något. Hur är de i storlekarna? Just med tanke på säkerhetsvästen?
 
Såg den och funderade faktiskt på om det kunde vara något. Hur är de i storlekarna? Just med tanke på säkerhetsvästen?

Oh, svårt att säga. Jag är väl vanligtvis mellan S och M i storlek och har en storlek M och det finns bra med plats och känns inte trångt. Men man vinner ju inga modevisningar. Men den funkar. Jag tror inte den är vattentät överhuvudtaget. Men jag brukar inte rida i regn ändå så mig gör det inget. När det börjar bli varmt på våren så byter jag ut den. Jag bor i Skåne och har den mellan sept/ok-mars/april beroende på hur varm/kall höst och vår är.
 
Oh, svårt att säga. Jag är väl vanligtvis mellan S och M i storlek och har en storlek M och det finns bra med plats och känns inte trångt. Men man vinner ju inga modevisningar. Men den funkar. Jag tror inte den är vattentät överhuvudtaget. Men jag brukar inte rida i regn ändå så mig gör det inget. När det börjar bli varmt på våren så byter jag ut den. Jag bor i Skåne och har den mellan sept/ok-mars/april beroende på hur varm/kall höst och vår är.
Men då är vi nog ungefär lika stora och jag bor också i södra delarna av landet så vi har nog liknande klimat. Borde ju absolut vara värt att kolla, min säkerhetsväst är ju också från Hööks så det borde ju till och med gå att prova jackan med en väst under.
 
Men då är vi nog ungefär lika stora och jag bor också i södra delarna av landet så vi har nog liknande klimat. Borde ju absolut vara värt att kolla, min säkerhetsväst är ju också från Hööks så det borde ju till och med gå att prova jackan med en väst under.

Det är min väst också. På vintern när det är kallt kompletterar jag med tunn dunjacka över västen under jackan.
 
Helly Hansen är min stalljacka ifrån. Det var från början min arbetsjacka 2014-mars 2017 och därefter så har det varit min stalljacka höst-vinter-vår sedan dess och den håller fortfarande 🥰
 
Jag har en reflexjacka i varselfärg från H**ks. Finns gott om plats för säkerhetsvästen och så syns man superbra både på dagen och i mörkret! Muddar i ärmsluten så det blåser inte in kall luft in i ärmen. Två stora fickor med knappar och två små som är lagom för mobil/tunn plånbok och liknande. Den har jag på vintern och vår och höst när det inte är så varmt. På sommaren har jag oftast ingen jacka alls utanpå västen. Eller en mycket tunn typ löparjacka.
Jag tittade på den, gillade att den var lite rymlig för tröja under. Men syns inte smuts väldigt bra på den tänkte jag...?
 
Såg den och funderade faktiskt på om det kunde vara något. Hur är de i storlekarna? Just med tanke på säkerhetsvästen?
Jag har en sådan som är inne på andra vintern nu. Älskar den! Jag brukar ha svårt att hitta jackor som passar pga breda axlar och ganska smal i övrigt, så jag brukar behöva gå upp i storlek till L och ibland t o m XL. Nu har jag M (som jag brukar ha i tröjor) och får plats med en tunnare "fuskdunjacka" eller en riktigt tjock ylletröja under. Så skönt! Dvs rymlig över axlar så man kan röra sig, men utan att bli ett tält.
Stallkompisen har S i sin och brukar normalt ha S i kläder. Hon får plats med en tjockare tröja och säkerhetsväst under.
 
Jag tittade på den, gillade att den var lite rymlig för tröja under. Men syns inte smuts väldigt bra på den tänkte jag...?

Nja, tyget är liksom lite glatt så smuts fastnar inte superbra men det är klart att det som fastnar syns lätt men det bryr jag mig inte om. Så länge jag syns bra när jag rider. Jag rider alltid ut.

Den är faktiskt förvånansvärt ren! Jag tvättar den när jag slutar använda den för säsongen så nu har den använts två dagar i veckan sen sept/okt. Som sagt, förvånansvärt ren! Den är ingen smutsmagnet.
 
Jag provade lite jackor på H**ks. Skulle ju ha en lite rymlig tålig skaljacka, var målet. Provade en Uhip vinterkappa och gudars vad lätt, skön och bra passform den hade 😍 Den kommer nog inte hålla i 20 år, men den fick följa med hem. Tur att jag drar barnstorlek, då var den inte såå dyr. 😅
Men jakten på en oförstörbar skaljacka går vidare, ska klura på varseljackan och kolla in de andra tipsen!
 
Skall den vara lång eller kort? :)
Till en kort modell så har jag en från mountain horse som jag tycker är helt oslagbar. Men vet inte om den säljs längre. Tycker den är snygg med. Och sen är den även vattentät. Kommer inte ihåg vad modellen heter. Men oslagbart bästa stalljackan för mig och då har jag känt och provat många andra.
 
Jag använder Fristad vinterjacka, gul med reflexer. Inte alls snygg men fruktansvärt skönt i mitt tycke! Brukar köpa på granngården outlet då de är väldigt dyra. Men de håller! Varma, men man får plats med tröja under, tål vind och till viss del regn. Jag har aldrig varit ute i regn en hel dag men normalt regn en ridtur eller ta ut/in hästar och liknande är inga problem!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 098
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 172
Senast: Wonna
·
Ridning Hallå där ute! Här sitter jag, lite ensam, lite fundersam, kvällen innan julafton.. Risk för att detta blir lite långt, men tacksam om...
Svar
8
· Visningar
1 831
Senast: siimone
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 212
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp