Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

H

Hawaii

Jag har en hund som har svårt att hålla vikten på normal dagsgiva. Hon får numera ca 2/3 av sin tidigare (ganska snåla) dagsgiva och är ständigt hungrig.

Inne går det bra men ute är hon som en målsökande missil efter ätbart. Det har gått så långt att hon den senaste veckan vid två tillfällen har försvunnit farligt långt bort i jakt på mat och detta är inte hållbart längre.

Är det någon som har tips på riktigt bra lightfoder som man kan ge lite mera utav utan att hon går upp i vikt? Jag vill helst inte ge veterinärt bantarfoder om jag inte måste.
Jag har provat att ge henne bulk i form av morötter och majs men hon verkar vara lika hungrig. Kanske finns det något bättre att bulka med som man kan ge mycket av med en rimlig kostnad?

Hon behöver alltså inte gå ner i vikt, men hon blir inte mätt på den fodermängd hon äter nu för att hålla vikten. Så jag skulle vilja hitta ett bra foder som har lägre energiinnehåll än hennes nuvarande som är "Magnusson Meat & Biscuit Light".
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Hur länge har hon fått nuvarande fodergivan?
Hundars mage anpassar sig till slut efter mängden mat dom är vana vid att få.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Om du inte vill ge "bantarfoder" så har faktiskt Standardt Hjort varit bra ur den synvinkeln. :)
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Hur länge har hon fått nuvarande fodergivan?
Hundars mage anpassar sig till slut efter mängden mat dom är vana vid att få.

Sedan i mitten på december ungefär. Så i ca 2 månader. Jag upplever att hon bara blir mer och mer galen efter mat ute och jag hoppas att man skulle kunna avhjälpa det lite genom att hon fick mer mat hemma.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Om du inte vill ge "bantarfoder" så har faktiskt Standardt Hjort varit bra ur den synvinkeln. :)

Aha, det får jag spana in. Jag har provat deras "mild" på henne men hon blev helt stenhård i magen av det.

Edit, tittade på det fodret och det ligger högre i både fett och protein jämfört med fodret hon äter nu så jag misstänker att det blir för kraftigt för henne. Tack ändå :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Nu har jag inte koll på energiinnehållet i de olika fodersorterna så här rakt upp och ner, men vi gav tidigare just Magnusson Meat & Biscuit Light till våra tre kastrerade hanar och de var väldigt hungriga samt att de absolut inte gick ner i vikt, snarare tvärtom.

Vi bytte till Doggy Light och har sett en avsevärd skillnad. De bajsar heller inte alls lika mycket som tidigare.

Sen kör vi med vitkål som bukfylla ändå, och även torkade morötter ibland, så att de kan få känna sig riktigt mätta. Dock känns det inte riktigt lika akut nu när de får Doggy Light för de får mängdmässigt mer mat och har alltså ändå gått ner.

Vår näst äldsta hane försöker, när han blir för hungrig, att dricka sig mätt, vilket ledde till att vi trodde han hade diabetes eller fel på njurarna, han visade sig dock vara helt frisk och beteendet minskar/försvinner när vi kan ge honom tillräckligt mycket mat för att han ska känna sig mätt - men utan användning av ett bra lightfoder och tillsats av vitkål och/eller morötter så vräker han i sig vatten, framför allt i anslutning till måltiderna.

Nu ger vi iofs även färskfoder (Nordic) men de två äldsta (som är de två som lättast lägger på sig) får en mindre mängd av detta än de två yngre (en kastrerad, en okastrerad). Skulle helst vilja ge färskfoder enbart (vilket vi gjort tidigare) men då får vi helt enkelt inte en vettig balans på näringsintag, motion och vikt på de kastrerade hundarna. :(

Det finns ju liksom en gräns på hur liten mängd foder man vill ge dem och ibland räcker det inte med att "bara motionera dem mera" som många säger. Det var jätteenkelt innan de blev kastrerade, då var den ena hunden till och med nästan på gränsen till mager... men nu funkar det inte så bra, så vi har fått testa oss fram vad som fungerar och vad hundarna mår bra av.

Hoppas du hittar en lösning som funkar bra för din hund.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Jo, vet det med. Men pga (antar jag) att det bara är viltkött i, så har just det fodret verkat slimmande. :) Egen erfarenhet från andras och min hund bara. :)

annars får jag rekommendera Hills r/d eller RC satiety support.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Jag slår ännu en gång ett slag för just ett BANTAR-foder - inte ett LIGHT-foder - när man vill ta ner sin hund lite/mycket i vikt!

Det foder jag personligen tycker fungerar bäst är Royal Canin Satiety Support.
Fodret är sammansatt så att hunden i vissa fall kan äta upp till 30% mer foder - i jämförelse med ett lightfoder - men med mindre kcal innehåll.
(Satiety Support säljs av veterinärer/djurkliniker/djursjukhus.)

Fodrets sammansättning gör att hunden blir mätt och nöjd, men ändå går ner i vikt!

Ytterligare ett tips för att kunna ge lite "godis" till hunden under bantningen är att man gör så här:
- Kör några bitar bacon i micron tills de är riktigt knapriga.
- Torka av dem allt fett.
- Krossa baconen i mindre bitar och lägg dem i en glasburk, lägg sedan några dl foder i burken och skaka om.
- Låt stå några dagar!
- Häll sedan ut foder och bacon och plocka bort alla baconbitarna.
- Häll tillbaka fodret i burken och stäng locket.
- Du har nu en burk med fortfarande lika kalorisnålt foder MEN med baconsmak = Bra att använda som "bantar godis" ;)

/Swat
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Nu har jag inte koll på energiinnehållet i de olika fodersorterna så här rakt upp och ner, men vi gav tidigare just Magnusson Meat & Biscuit Light till våra tre kastrerade hanar och de var väldigt hungriga samt att de absolut inte gick ner i vikt, snarare tvärtom.

Vi bytte till Doggy Light och har sett en avsevärd skillnad. De bajsar heller inte alls lika mycket som tidigare.

Sen kör vi med vitkål som bukfylla ändå, och även torkade morötter ibland, så att de kan få känna sig riktigt mätta. Dock känns det inte riktigt lika akut nu när de får Doggy Light för de får mängdmässigt mer mat och har alltså ändå gått ner.

Vår näst äldsta hane försöker, när han blir för hungrig, att dricka sig mätt, vilket ledde till att vi trodde han hade diabetes eller fel på njurarna, han visade sig dock vara helt frisk och beteendet minskar/försvinner när vi kan ge honom tillräckligt mycket mat för att han ska känna sig mätt - men utan användning av ett bra lightfoder och tillsats av vitkål och/eller morötter så vräker han i sig vatten, framför allt i anslutning till måltiderna.

Nu ger vi iofs även färskfoder (Nordic) men de två äldsta (som är de två som lättast lägger på sig) får en mindre mängd av detta än de två yngre (en kastrerad, en okastrerad). Skulle helst vilja ge färskfoder enbart (vilket vi gjort tidigare) men då får vi helt enkelt inte en vettig balans på näringsintag, motion och vikt på de kastrerade hundarna. :(

Det finns ju liksom en gräns på hur liten mängd foder man vill ge dem och ibland räcker det inte med att "bara motionera dem mera" som många säger. Det var jätteenkelt innan de blev kastrerade, då var den ena hunden till och med nästan på gränsen till mager... men nu funkar det inte så bra, så vi har fått testa oss fram vad som fungerar och vad hundarna mår bra av.

Hoppas du hittar en lösning som funkar bra för din hund.

Tack för tipsen! Jag tycker så synd om henne, maten tar slut på ett par sekunder och hon äter mindre än min andra hund trots att hon är mer än dubbelt så stor.

Det är fler som har tipsat om Doggy så det kanske är värt ett försök. Det känns bara lite motigt eftersom jag alltid gett högkvalitetsfoder och Doggy tillhör inte mina favoriter direkt.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Jo, vet det med. Men pga (antar jag) att det bara är viltkött i, så har just det fodret verkat slimmande. :) Egen erfarenhet från andras och min hund bara. :)

annars får jag rekommendera Hills r/d eller RC satiety support.

Aha, ja ibland fungerar ett foder som man inte trodde skulle fungera. Det finns säkert viktigare parametrar än fett/proteinhalt som avgör om hunden blir tjock eller inte.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Jag slår ännu en gång ett slag för just ett BANTAR-foder - inte ett LIGHT-foder - när man vill ta ner sin hund lite/mycket i vikt!

Det foder jag personligen tycker fungerar bäst är Royal Canin Satiety Support.
Fodret är sammansatt så att hunden i vissa fall kan äta upp till 30% mer foder - i jämförelse med ett lightfoder - men med mindre kcal innehåll.
(Satiety Support säljs av veterinärer/djurkliniker/djursjukhus.)

Fodrets sammansättning gör att hunden blir mätt och nöjd, men ändå går ner i vikt!

Ytterligare ett tips för att kunna ge lite "godis" till hunden under bantningen är att man gör så här:
- Kör några bitar bacon i micron tills de är riktigt knapriga.
- Torka av dem allt fett.
- Krossa baconen i mindre bitar och lägg dem i en glasburk, lägg sedan några dl foder i burken och skaka om.
- Låt stå några dagar!
- Häll sedan ut foder och bacon och plocka bort alla baconbitarna.
- Häll tillbaka fodret i burken och stäng locket.
- Du har nu en burk med fortfarande lika kalorisnålt foder MEN med baconsmak = Bra att använda som "bantar godis" ;)

/Swat

Vilken smart idé med "bantargodis", det är som viktväktargodis för människor :D Det måste jag prova att göra till hundarna. Det borde passa både till min lättfödda tik och till unghunden som har känslig mage.

Min hund behöver ju inte gå ner i vikt utan är bara väldigt hungrig. Att ge "bantarfoder" en kortare period för att hunden behöver gå ner X antal kilo känns ju okej. Men att ge henne väldigt dyrt specialfoder som "normalmat" känns inte riktigt ekonomiskt motiverat.

Finns det ingen annan utväg är hon såklart värd alla pengar, men jag provar gärna ett billigare koncept först.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Du skrev att du gett grönsaker förut. Hur gav du dem? Mixade, finrivna?

Hade samma problem med min tik, missilsökande passade på henne också och hon fick 2/3 av rekommenderad mängd torrfoder. Idag äter hon enligt BARF, 40%kött och 60% grönsaker, då främst finrivna/mixade morötter och vitkål plus "det som råkar finnas hemma". Hunden är mätt och nöjd! Att ge ben som hon ligger och tuggar på ett tag utan att få i sig några direkta mängder tycks ge mättnadskänsla också.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Du skrev att du gett grönsaker förut. Hur gav du dem? Mixade, finrivna?

Hade samma problem med min tik, missilsökande passade på henne också och hon fick 2/3 av rekommenderad mängd torrfoder. Idag äter hon enligt BARF, 40%kött och 60% grönsaker, då främst finrivna/mixade morötter och vitkål plus "det som råkar finnas hemma". Hunden är mätt och nöjd! Att ge ben som hon ligger och tuggar på ett tag utan att få i sig några direkta mängder tycks ge mättnadskänsla också.

Hon har fått hela majskorn och (grovt) skivade morötter. Du tror hon blir nöjdare om man finfördelar det mer?

Jag hade gärna BARF:at, men jag är vegetarian och tror jag skulle ha svårt med hanteringen av köttet. Hur mycket äter din hund nu ungefär i deciliter? Har hon slutat leta mat ute?
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Skivar du morötterna går de bara rakt igenom som stora klumpar, det blir mer "volym" om du finriver/mixar. Ja, jag tror det ger mer om du gör så.

Min hund har slutat leta mat (utom när hon råkar snubbla över någon fryst delikatess :crazy:). Hon är en golden på 32kg, hon åt tidigare 3dl (!) torrfoder om dagen och var fet. Idag får hon 900gr mat per dag, 400gr proteiner och 900gr grönsaker. Uträknat som 3% av hennes kroppsvikt.

(Köttet kommer i plastkorvar så som bruna bönor och ärtsoppa. Färdigmalet. Bara tina upp, snitta ett hål, klämma ur rätt mängd och sedan kasta ner resten i en gammal glassburk och in i kylen. Sen kompletterar jag själv med hela ben för att hunden ska få tugga osv.)
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Skivar du morötterna går de bara rakt igenom som stora klumpar, det blir mer "volym" om du finriver/mixar. Ja, jag tror det ger mer om du gör så.

Min hund har slutat leta mat (utom när hon råkar snubbla över någon fryst delikatess :crazy:). Hon är en golden på 32kg, hon åt tidigare 3dl (!) torrfoder om dagen och var fet. Idag får hon 900gr mat per dag, 400gr proteiner och 900gr grönsaker. Uträknat som 3% av hennes kroppsvikt.

(Köttet kommer i plastkorvar så som bruna bönor och ärtsoppa. Färdigmalet. Bara tina upp, snitta ett hål, klämma ur rätt mängd och sedan kasta ner resten i en gammal glassburk och in i kylen. Sen kompletterar jag själv med hela ben för att hunden ska få tugga osv.)

Mest nyfiken. Ingår proteinerna i i grönsakerna? Eller hur räknade du?
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Okej, men då ska jag prova att köra grönsakerna i matberedaren och se vad hon tycker om det.
Din köttlösning låter ju inte alls speciellt äcklig. Var köper du det? Förstår verkligen att din hund var hungrig på så lite mat, vad härligt att du hittat något som fungerar :)
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Jag köper från Enskede hund och katt som är återförsäljare. Leverantörer är främst "jipotima" och "vom och hundemat". Söker du på jipotima hittar du mycket matnyttig information.
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Finns även hålla-vikten-efter-bantningfoder. Tex Specifics CRD-2. Kanske kan vara nåt att kolla på?
 
Sv: Riktigt energisnålt lightfoder eller bra "bulk"

Doggy Light!
Stora bitar som tar lång tid att tugga+ att de ska ha stor giva per dag mot många andra foder!
Riskakor är bra som bantningsgodis:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp