Riktigt hållbara grimmor

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Min hästs grimma har blivit slaktad för andra gången på 3 veckor, och jag börjar lessna nu. Den modell som jag tycker passar honom bäst är en Hööks Claridge House, långt ifrån den billigaste sorten heller (så inget som går sönder därför!), utan de kostar typ 3-siffrigt. Men nu har han alltså fått nosgrimman på den slaktad, igen. :rage:
Grimma i hagen är tvång, så något måste han ju ha. Byta hage är inget alternativ. Vad kan ni rekommendera? Köpa 10 st av den billigaste sorten och hoppas att dem räcker åtminstone några månader? Silvertejpa grimmorna som ett skydd? Eller helt enkelt bara acceptera att livet med en ranghög häst är såhär? :grin:

Om möjligt önskas att den ska vara mjuk, ställbar och vara stor i storlek alt. finnas i X-full.
 
I hagen hade jag valt att ha billiga nylongrimmor i din sits. Är hästen inte skavkänslig så hade jag köpt en hög för 20-30:-/st, lätt. Behövs vaddering så hade jag köpt en modell som är så billig som möjligt som hästen inte får skav av.

En lädergrimma i (i mitt tycke) god kvalité kostar gärna fyrsiffriga belopp, och det hade jag inte lagt på en haggrimma om hästens kompisar regelbundet slaktar grimmor.
 
Kan man inte smeta på något som smakar äckligt utanpå en billig grimma för att få hagkompisarna att sluta ha grimman som handtag, eller är risken stor att de själva får i ögon/näsa vid bråk eller regn?
 
Gick över till läder grimmor i hagen för ngt år sedan. Och nu så går de utan grimma i hagen (tog ett tag att gå ifrån grimma 24/7 som man fick lära sig på ridskolan för 20 år sedan till att våga ha dem nakna ute :p).

Men lädergrimma har fungerat bäst för mina hästar. Mjukt, stabilt och lättare att rengöra. Bara att skura bort leran med vatten och sadeltvål och sen torka av grimman, istället för att behöva borsta bort all lera, förtvätta den så att maskinen inte går isönder, tvätta grimman i maskinen och sen låta den torka i 2 dygn.
Ena hästen får skav av allt möjligt då hon sätter päls så rent och mjukt är viktigt.
Har köpt alla mina hag läder grimmor begagnat för en 50 kr st, så gör inget om de går isönder :p. Hade aldrig lagt flera hundra kr på en hag grimma :D.
 
Jag hade snarare varit glad att grimman går sönder istället för att hästen får skador vilket det blir om grimman inte går sönder.

Vad det har att göra med ranghög häst förstår jag inte? En ranghög häst är det knappast någon annan häst som bråkar med.

Köp billiga grimmor (jag hade inte haft något annat än lädergrimma på en häst jag visste utsätts för ryck i grimman och det finns från 200 kr på börjes) och sätt nyckelringar i spännena så att det släpper där istället för att din häst ska riskera skador för att övriga hästar bråkar med din häst. Jag hade allvarligt talat aldrig haft grimma i hagen på en häst som utsätts för något i hagen av övriga hästar. Jag hade inte ens haft hästarna ihop. Skaderisken är alldeles för stor. En skada i nacken av ryck i grimman kan få allvarliga konsekvenser.
 
Jag säger som @TinyWiny, att det skulle kunna få oerhört tråkiga konsekvenser om grimman inte går sönder. Om det inte går att sära på bråkande hästar hade jag skaffat billiga "förbrukningsgrimmor" och då absolut inte av nylon.
 
Min har billiga lädergrimmor ute.
Precis som @Buck så gillar jag att de går att få dem helt rena igen, med lite puts.
Då de går sönder sparar jag några reservdelar som jag kan använda till när nästa går sönder :D
 
Jag ser också hellre att grimman går sönder.
Hade köpt billiga grimmor eller begagnade.

Mina drar i varandra också.
Men de grimmor som här håller bäst är walshgrimmor (tyg) eller Teknas konstlädergrimma. Båda med bra passform och är enkla utan krusiduller. De håller inte förevigt de heller men kan ändå stå emot lite grand.

Dessutom inga spännen under hakan vilket jag inte vill se på haggrimmor. Min hästs mun blev ihopsnörpt när den andre fick tag på flärpen...

Vad det har att göra med ranghög häst förstår jag inte? En ranghög häst är det knappast någon annan häst som bråkar med.
Skulle gissa att TS häst har en lekkamrat vilket kanske dock inte behöver höra ihop med att den är ranghög.
Min ranghöga lekte ofta och gärna och mycket med mina veka och det var nästan alltid den veka som började, medan den ranghöga avslutade ;) . Det var valackbus och inget muckande.
 
Varför är det tvång med grimma ?
I mitt stall har vi tvång med grimma på alla hästar som leds in och ut varje dag (finns även lösdrift och de har självklart inga grimmor). Detta tvång finns av säkerhetsskäl. Dels för att underlätta vid insläpp och utsläpp, samt som extra säkerhet ifall någon häst kommer lös.
 
Min hästs grimma har blivit slaktad för andra gången på 3 veckor, och jag börjar lessna nu. Den modell som jag tycker passar honom bäst är en Hööks Claridge House, långt ifrån den billigaste sorten heller (så inget som går sönder därför!), utan de kostar typ 3-siffrigt. Men nu har han alltså fått nosgrimman på den slaktad, igen. :rage:
Grimma i hagen är tvång, så något måste han ju ha. Byta hage är inget alternativ. Vad kan ni rekommendera? Köpa 10 st av den billigaste sorten och hoppas att dem räcker åtminstone några månader? Silvertejpa grimmorna som ett skydd? Eller helt enkelt bara acceptera att livet med en ranghög häst är såhär? :grin:

Om möjligt önskas att den ska vara mjuk, ställbar och vara stor i storlek alt. finnas i X-full.
Är det ett alternativ att använda t ex No Bite på grimman?
 
Aha okej. Själv ser jag det som säkerhetsrisk att ha grimmorna på i hagen då hästarna kan fastna i varandra eller som jag hörde att en häst hade fastnat i ett hönät eller vad det var med grimman och inte kom loss själv.
men förstår ju samtidigt om man står i större stall där många olika personer ska hantera hästarna.
 
Aha okej. Själv ser jag det som säkerhetsrisk att ha grimmorna på i hagen då hästarna kan fastna i varandra eller som jag hörde att en häst hade fastnat i ett hönät eller vad det var med grimman och inte kom loss själv.
men förstår ju samtidigt om man står i större stall där många olika personer ska hantera hästarna.
Har upplevt lika mycket säkerhetsrisk gällande täcke . Min egen häst har fastnat med täckets framspännen i hönät, samt att hon fått täcket sönderslitet då en unghäst lyckats få in en framhov vid svansremmen. Så länge utrustningen går sönder i de lägena är det bra, oavsett om det är grimma, täcke eller annat som fastnar.
 
Jag plockade idag in min kuses med grimman hängandes runt halsen. Näsduken hade lossnat. Denna gång höll grimman ändå drygt en vecka ;)
Min häst har en kompis i hagen som han leker mycket med. Kompisen tycker det är latjo att "leda" runt min häst genom att ta tag i hans grimma :p eller så hänger de i varandras medan de står på bakbenen.

Har nylon/tyggrimmor av billigare modell där oftast spännen går sönder vid för mycket påfrestning. Hellre att de går sönder än att han gör.

Så köp på dig många billiga inte så tåliga grimmor och var glad över att du har en häst som aktiveras även långa dagar i hagen :)
 
Har upplevt lika mycket säkerhetsrisk gällande täcke . Min egen häst har fastnat med täckets framspännen i hönät, samt att hon fått täcket sönderslitet då en unghäst lyckats få in en framhov vid svansremmen. Så länge utrustningen går sönder i de lägena är det bra, oavsett om det är grimma, täcke eller annat som fastnar.

Aa täcke undviker jag så ofta det går.
Hade en häst där jag jobbar som sprang på tre ben när täcket gått sönder:/
 
iaf så om du nu måste ha grimma så finns det ju många slit och släng grimmor på rea lite överallt tycker jag. granngården t ex har ofta rea på grimmor. skaver dom finns det ju nosludd etc att ha på som ofta inte kostar många kronor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp