Riktigt skitigt läder...

JennyF

Trådstartare
Hur gör man rent de??

Hittade ett par gammla stigläder i "hästgarderoben" som ja skulle vilja ha rent men tror inte att det räcker med vanligt smörjning...

Några bra råd??
 
Hur smutsiga är de? Och vad för smuts?
Jag har en sadelgjord i läder som blir rejält skitig efter en ridtur där hästen svettas och där den blir nedstänkt med lera...
Ibland när den bara inte vill bli ren så använder jag en sådan där disksvamp med en sida som är "ruggad" och tar således sadeltvål på den och gnuggar rent :devil:
Nu säger jag inte att du ska göra så, men så gör jag ibland i alla fall :angel:
(kan tillägga att det inte blir några "men" på gjorden efter behandlingen, konstigt nog...)
 
Det finns en bra tråd om lädervård längst upp på dena sida :DFinns massa bra råd där hur du gör rent snutsigt läder ;)
 
vet faktist inte exakt vad det är för skit för dom har någ legat där i några år men kan tänka mig svett...
Jag smörjde paret som satt på sadeln och dom var ungefär lika skitiga och svampen blev brun efter tredje ( :o ) gången.
Ska prova det där med den ruggiga sidan :)
 
jag har förvandlat ett par stenhårda "stavar" till supermjuka lädertyglar. samma med flera träns OCH även ett par stigläder.

Jag har torkat av grejerna med vatten om de varit torra och sedan lagt det i oljebad antingen bara olja eller olja+ljummet vatten.
Låtit det ligga över natten och sedan toska av det och låtit det hänga torrt i rumstemperatur.

Då har de blivit som nya.

Men jag vet inte vad du menar med "riktigt skitiga" de här sakerna har varit gamla, smutsiga och torra.
 
Tur att de inte ska in till Micke för då hade han väl strypt dig. :D
Med tanke på vad han skrivit i sin lädervårdstråd längst upp.
 
har inte läst den men jag tänker göra som det har funkat för mig iafl.. Tills det inte fungerar längre :p
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 189
Senast: Oknytt
·
Utrustning Tjo, har några sadlar som just nu är upplagda på det jag hittade i källarn som jag skulle vilja få upp på väggen istället.🙈 Vilken typ...
Svar
1
· Visningar
256
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Bröstan på min sele var med om en liten olycka och behöver sys ihop igen (och ersätta lite läder) men jag känner att jag inte skulle...
Svar
1
· Visningar
342
Senast: yamyam
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp