Riktigt tajt mössa

SkorpSmulan

Trådstartare
Finns det?
Jag har ett stort operationsärr på huvudet och det gör nästan alltid ont fortfarande, två år efter operationen, det sväller kring området och jag får ofta massera och gnugga området, stryka bort svullnad.
Så slog det mig om det finns mössor som sitter åt riktigt hårt, ungefär som stödstrumpor, det finns ju liknande för andra kroppsdelar så varför inte för huvudet, men en snabb googling gav mig ingenting så jag tänkte testa att kasta ut frågan här. 😊
 
Finns det?
Jag har ett stort operationsärr på huvudet och det gör nästan alltid ont fortfarande, två år efter operationen, det sväller kring området och jag får ofta massera och gnugga området, stryka bort svullnad.
Så slog det mig om det finns mössor som sitter åt riktigt hårt, ungefär som stödstrumpor, det finns ju liknande för andra kroppsdelar så varför inte för huvudet, men en snabb googling gav mig ingenting så jag tänkte testa att kasta ut frågan här. 😊

Kanske en beaniemössa i barnstorlek?
 
Finns det?
Jag har ett stort operationsärr på huvudet och det gör nästan alltid ont fortfarande, två år efter operationen, det sväller kring området och jag får ofta massera och gnugga området, stryka bort svullnad.
Så slog det mig om det finns mössor som sitter åt riktigt hårt, ungefär som stödstrumpor, det finns ju liknande för andra kroppsdelar så varför inte för huvudet, men en snabb googling gav mig ingenting så jag tänkte testa att kasta ut frågan här. 😊

Neoprenmössa för paddling/vattensport. Kanske lite varmt, men de kan verkligen sitta som kompressionskläder. Å andra sidan kanske värme är bra mot svullnaden (eller lika gärna dåligt, vad vet jag)?
 
Var på huvudet sitter ärret?
Jag upplever att tajta mössor, hårband etc ger mig hemsk huvudvärk så för mig hade det inte fungerat. Men det är mest om det sitter åt kring tinningarna eller nära öronen.
 
Finns det?
Jag har ett stort operationsärr på huvudet och det gör nästan alltid ont fortfarande, två år efter operationen, det sväller kring området och jag får ofta massera och gnugga området, stryka bort svullnad.
Så slog det mig om det finns mössor som sitter åt riktigt hårt, ungefär som stödstrumpor, det finns ju liknande för andra kroppsdelar så varför inte för huvudet, men en snabb googling gav mig ingenting så jag tänkte testa att kasta ut frågan här. 😊
Buff? inte merinoull de sitter inte åt så mycket. Barnbuff om man vill ha mindre.

Går att storleksjustera så det blir en mössa eller en halvmössa eller ett hårband.
 
Var på huvudet sitter ärret?
Jag upplever att tajta mössor, hårband etc ger mig hemsk huvudvärk så för mig hade det inte fungerat. Men det är mest om det sitter åt kring tinningarna eller nära öronen.
Uppe på toppen, som en jättestor hästsko över hela skalpen.
Så det kanske är svårt att få det att sitta åt just där också 🤔 man vill ju inte stänga inne svullnaden om det sitter åt runt panna och tinningen.
 
Kanske en beaniemössa i barnstorlek?
Jag har ganska stor skalle så den kanske bara skulle glida av är min känsla 😅
Neoprenmössa för paddling/vattensport. Kanske lite varmt, men de kan verkligen sitta som kompressionskläder. Å andra sidan kanske värme är bra mot svullnaden (eller lika gärna dåligt, vad vet jag)?
Det lät ganska intressant.
Buff? inte merinoull de sitter inte åt så mycket. Barnbuff om man vill ha mindre.

Går att storleksjustera så det blir en mössa eller en halvmössa eller ett hårband.
Ärret är tyvärr mitt uppe på huvudet annars var det en bra idé.
 
Titta på sportaffärer, deras mössor för löpning brukar vara titta överallt. Tänker att det bör finnas tunna titta mössor att ha under hjälm som kanske kan passa?
 
@SkorpSmulan Hittade ett par ställen som säljer kompressionsprodukter för huvudet:

https://www.juzo.com/sv/produkter/k...ndling/juzo-kompressionsprodukter-for-huvudet

https://webshop.humantechmedica.se/huvud-ansikte

Kanske du skulle ta kontakt med vården och få hjälp genom dem? Låter jobbigt att ha problem så länge efteråt.
Tack så mycket!
Jag har nämnt att ärret är väldigt besvärande och buckligt, på mina återbesök, är på kontroller var 3:e månad, sist kände dom lite lätt på det men sa bara att det kan bli bättre och kanske inte.
 
Se om du har nåt att linda hårt om huvet innan du köper en tight mössa. Har ett op-ärr själv i huvet sen ett år tillbaka och det är så satans obehagligt att ha nåt hårt över huvet, det sticker/bränner, svårt att förklara 😁
Nu har jag lite mer hår på huvet, men ärret går från öra till öra typ.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221013_030147.jpg
    Screenshot_20221013_030147.jpg
    123,5 KB · Visningar: 42
Se om du har nåt att linda hårt om huvet innan du köper en tight mössa. Har ett op-ärr själv i huvet sen ett år tillbaka och det är så satans obehagligt att ha nåt hårt över huvet, det sticker/bränner, svårt att förklara 😁
Nu har jag lite mer hår på huvet, men ärret går från öra till öra typ.
Jag tycker om att ha något på huvudet, det hjälper mot huvudvärk att något trycker och gärna ganska hårt.
 
Jag tänker också att någon typ av tunn, elastisk linda kunde fungera. Då är det lättare att placera trycket där det behövs. Och sen kanske en tunn mössa ovanpå? Kan ingen på vårdcentralen (eller apoteket rentav?) hjälpa dig att hitta en passande linda/bandage? De kunde prova ut nåt så du slipper köpa och testa en massa olika själv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 920
Senast: inverterad
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 167
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även denna vecka bjöd på en för mig ny bekantskap. Jag fick sitta på Sunny Boy, en liten nätt och spenslig fux med fullblod på mödernet...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp