Riktlinjer vid tandutdragning?

kolblakkur

Trådstartare
Finns det några fastställda riktlinjer som veterinärer ska följa när de drar ut tänder på katter?
 
Kan du utveckla lite, hur menar du?



Båda mina katter har fått tänder utdragna (opererade) pga TR. Den ena katten en gång (dock sövd och röntgad två gånger, senast för ett par veckor sen), den andra två. Samtliga gånger har det sagts att behöver tänder tas bort, så gör de så mycket som hinns med men de vill inte ha katterna sövda alltför länge så drar det ut mycket på tiden kan det behöva bokas en ny tid för att göra klart. "Min" klinik börjar alltid med rengöring och röntgen, under narkos, så är det jättemycket tandsten och sen många tänder så kan det behöva delas upp. Det har inte varit aktuellt för mina dock, som mest tror jag att tre tänder behövt tas bort på en gång (inkl två av de stora huggtänderna) och det har fungerat utmärkt. De tänder som tagits bort har varit sjuka i kronan eller rötterna. Veterinären gör en bedömning förstås - nu sist var det en tand med lite påverkad rot som efter mycket övervägande fick sitta kvar tills nästa koll (men noterades, ifall den skulle orsaka problem) .
 
Veterinärförbundets normgrupp har riktlinjer för hur tandextraktioner ska gå till. Tex att djuret ska vara sövt och intuberat. Vad är det du undrar över?
 
Veterinärförbundets normgrupp har riktlinjer för hur tandextraktioner ska gå till. Tex att djuret ska vara sövt och intuberat. Vad är det du undrar över?
Om röntgen ska ske innan, om blodprov ska tas innan, hur pass vaken katten ska vara innan hemgång och hur pass mycket smärtstillande som ska ordineras.
 
Om röntgen ska ske innan, om blodprov ska tas innan, hur pass vaken katten ska vara innan hemgång och hur pass mycket smärtstillande som ska ordineras.
Röntgen rekommenderas. Blodprov står det inget om i den normen om jag kommer ihåg rätt och finns inget som säger hur vaken den ska vara. Ordination av smärtlindrande är alltid beroende på situationen.
Sen är allt detta en rekommendation och inte någon bindande lag kan vara bra att veta.
 
Blodprover beror på kattens hälsostatus och ålder. Tandröntgen är lämpligt om man ska dra tänder. Om möjligt brukar man undvika att dra canintänderna.

Hos oss är patienterna helt vakna innan de åker hem och vilken typ av smärtlindring och hur mycket är individuellt.
 
@kolblakkur som flera skrivit ovan finns det flera riktlinjer från Sveriges Veterinärförbund. Bland annat kring preoperativ bedömning, sedering och anestesi samt tandbehandlingar.
Det är inte tvingande att följa utan det är rekommendationer.
Om du upplever att veterinären eller annan djurhälsopersonal inte gett ditt djur rätt vård eller brustit i sin yrkesutövning bör du anmäla till veterinära ansvarsnämden så att du kan få fallet prövat. OBS att de ej gör någon bedömning eller tar beslut kring ekonomi eller beslutar om ekonomisk ersättning.
 
Blodprover beror på vad ägaren och veterinären kommer överens om. Finns ingen standard där, men min erfarenhet är att veterinären oftast vill ta blodprov på äldre djur innan sövning för att få koll att djuret är okej innan man söver.
Röntgen brukar ske i sövning och bör verkligen göras eftersom det finns tandfel som inte syns med ögat men syns på röntgen. Aldrig hört att man röntgar tänderna innan man söver.
Katten ska stå och gå vid hemgång, däremot är det normalt att dem är trötta och sega första kvällen efter narkos, gäller efter alla narkoser.
Smärtstillande beror på hur stor operation som gjorts, skrapa tandsten gör sällan speciellt ont efteråt, dra ut tänder kan däremot göra ont. Så smärtstillande bedömer veterinären.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
588
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
509
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 895
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 757
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp