Rimfrost paddock / VARMA kängor..

Amelia

Trådstartare
Ja som rubriken lyder.. hur uppfattar ni era MH kängor? ¨

Jag har just fått hem ett par som primärt skall funka att ha på sig i fjällen då vi skall dit en vecka med start i helgen.
Sekundärt skall de ju naturligtvis hålla fötterna varma under den skånska vintern:), jag är så trött på att frysa.

Jag svettades ihjäl bara av att prova dem men det säger ju egentligen ingenting om hur de fungerar utomhus i åtskilliga minusgrader..
Problemet är att då jag "känner" den ena skon framme vid tån så funderar jag på att skicka tillbaka dem. Man skall ju ha luft mellan tån och skon har man ju fått lära sig. Eller lär den töja sig några mm? Den andra skon sitter naturligtvis helt perfekt, dvs jag känner inte den :cool:.
Då de är rätt så tunga så tvekar jag en aning inför att köpa en strl större :crazy:. Skon trycker inte någonstans och det gör inte ont eller är obekvämt, men som sagt så skulle jag vilja ha ett par mm till i högerskon alternativt att jag inte behöver ha så tjocka strumpor i skon. Eller krävs det ullstrumpor för att hålla värmen eller funkar det med ett par vanliga (icke tubisar)?

De hade nämnligen inte en butik häromkring där jag kan byta ut skon vad gäller storlek, tydligen svårt att finna en butik (som tar emot fysiska besökare) som har dem i lager, isåfall får jag leta efter ngn annan sort.

Skall jag skicka tillbaka dem till nätbutiken för att byta strl så kan jag ju glömma att hinna få hem dem i tid..

Så vad har ni för erfarenheter av denna sko? Och kan någon rekommendera en likvärdig känga vad gäller värme och komfort? Som säljes i Skåne i "riktiga" butiker då.

Känner att jag har lite brådis så ni får gärna komma med förslag..:idea:
 
Sv: Rimfrost paddock / VARMA kängor..

Rimfrost paddock er de varmeste sko jeg noensinne har ridd med, men man er avhengig av ullsokker - men jeg vet kke hvordan vinteren er der du bor.
Sålen er skapt for riding, ikke fotturer. De kan fort bli glatte.
 
Sv: Rimfrost paddock / VARMA kängor..

Såklart och framförallt ska de ridas i också :)var nog lite otydlig där.. men de fungerar nog även till att röra sig fram och tillbaka till skidbacken :grin: men har bestämt mig för att skicka tillbaka dem, vill inte riskera att frysa pga för små skor. Så jag får väl hoppas på att groomen räcker till nästa vecka...:crazy:
 
Sv: Rimfrost paddock / VARMA kängor..

De är de varmaste skor jag någonsin haft. Tyvärr tyckte jag inte om att rida i dem eftersom de är ganska stela. Och tyvärr så har mina spruckit på ovansidan strax innan tårna (där skon böjs när man går). Jag skulle nog inte heller ge mig ut och promenera någon längre sträcka i dem, men de är fantastiska att ha på sig om man måste stå still i kylan!
 
Sv: Rimfrost paddock / VARMA kängor..

Jag har ett par Sorel Joan of Arctic i stallet nu vintertid. De ska tåla ner till minus 30 ngt. Jag tycker absolut de är bra vinterkängor och man också är mycket på marken.
Jag både står och går en del iom arbete med hästar avsuttet eller lektionerande. Då är dessa riktigt bra!
Jag tycker inga ridstövlar värmer särskilt bra. Gör de det är de iaf otympliga iom tjockhet och man kommer inte nära med skänkeln, sitsen blir fel iom att benet vrids ngt. Så jag rider i kängor om jag kan på vintern. Det är inte snyggt. Men varmt och funkar.

Dock är jag ju en jäkla fryslort. Så nästa vinter kommer jag köpa ett par Härkila Inuit. De är vaaaaansinnigt fula! Men de ska tåla ner till -90. Iom den tjocka(!) sulan kommer man upp från kylan. Det isolerar bra.
Min egen tränare har dem. Jag brukar fråga henne vad som funkar. Hon är ute vintertid, står och håller lektioner.
De går inte att rida i om man vill ha fötterna i stigbyglar. :P
Men ska man göra mycket avsuttet tror jag de är väl värda sina pengar om man är frussen av sig.

Jag har alltid ullsockar i dubbla lager och ullsula i skorna vintertid. Stoora skor som ger luft mellan alla lager är måste.
För att inte frysa avsuttet vill man upp från marken.
 
Sv: Rimfrost paddock / VARMA kängor..

Lyckades leta reda på en butik i staden nära mig som sålde MH kängorna i strl 41.. Känner mig som en jättekvinna. Kul. :cool:
Men det blev en effektiv dag och jag fyndade en hel del.
Tog en provtur med skorna och insåg snabbt:
- De är hemskt tunga, faktiskt tyngre än stablegroomen
- De kommer troligtvis vara för otympliga att rida med, man känner ju inte vart man har fötterna eller vad man gör med dem. Inte bra.
Summa summarum kommer de efter fjällenresan att användas till stall/ markarbete med häst (avsuttet) vid åtskilliga minusgrader. Jag svettades i dem idag (1+ grad och tunna strumpor). Hoppas de mjuknar till sig en aning bara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp