Rimlig hyra, andrahands uthyrning

Piek

Trådstartare
Jag funderar på att hyra ut min lägenhet i andrahand då jag spenderar mer tid hos pojkvännen än I min egna lägenhet ;)

Det är dock lite rörigt... Hos pv finns inte tillgång till tvättmaskin och jag har ingenstans att göra av mina saker fram tills vi hittar en större lägenhet. (pv tvättar hos sin syster men hon har tillräckligt som det är så jag vill inte belasta henne med att det ska tvättas där oftare)
Min lägenhet är en 2,5a på 72 kvm. Den står som en tvåa i kontraktet men det finns ett extra "förrådsrum" i lägenheten på ca 6-8 kvm. Min tanke är att hyra ut lägenheten men att jag behåller förrådsrummet för förvaring av mina saker (saker jag inte kommer att behöva så det är inte så att jag behöver dit och springa i tid och otid) samt att vi skulle göra en deal att jag kan fortsätta tvätta i tvättstugan, finns bara en nyckel men den tänker jag att kan placeras nära ytterdörren så jag inte behöver in i lägenheten för att hämta.
Lägenheten kommer att hyras ut möblerad.

För det här upplägget förstår jag att jag inte kommer kunna ta full hyra. Det jag tänker att ska bakas in i hyran är:
Hyra: 6650 kr
Garageplats: 400 kr
El: ca 350 kr
Totalt: 7400 kr

Vad hade ni tyckt att var en rimlig hyra för det här upplägget? Lägenheten ligger centralt och det är extrem bostadsbrist här

Vad skulle ni tycka var en rimlig hyra för det här upplägget?
 
Vore jag hyresvärd skulle jag inte tillåta att mer än ett hushåll per lägenhet använde tvättstugan. Där tror jag att du kan få problem.
 
Då får vi helt enkelt räkna på uthyrning av lägenheten minus förrådsrummet och strunta i bruk av tvättstugan, vad är då rimligt? :)
 
Har du grönt ljus från hyresvärden så ska det väl inte vara ngt problem. Har du det inte riskerar du att bli vräkt från din lägenhet...
 
Har du grönt ljus från hyresvärden så ska det väl inte vara ngt problem. Har du det inte riskerar du att bli vräkt från din lägenhet...

Givetvis så kommer min hyresvärd bli inkopplad. Man får hyra ut i ett år om man har giltigt skäl vilket jag har enligt deras riktlinjer. Sen vill de ha kopia på andrahandskontraktet :)
Har dock inte pratat med dem än då det här fortfarande är i tankefasen men har koll genom vänner som hyrt ut :)
 
Då får vi helt enkelt räkna på uthyrning av lägenheten minus förrådsrummet och strunta i bruk av tvättstugan, vad är då rimligt? :)
Hur exakt ligger förrådsrummet? I själva lägenheten? Ska du bara förvara saker där eller ska du också ha tillgång till rummet, dvs komma förbi ibland och hämta saker?
 
@Piek
Du hyr ju ut möblerat, gör du inget påslag för möblerna?
Jo det är ju nästa fråga. I länken @mandalaki skickade står det "Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på cirka 10-15 procent för en fullt möblerad lägenhet, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall. Det är alltså fullt möjligt att utfallet blir ett annat i det enskilda ärendet." Vilket känns osäkert. Hade det skrivit att ett påslag på 10% är ok vid uthyrning av möblerad lägenhet är ok så hade det känts mycket bättre :p jag vill inte hamna i en sits där jag blir återbetalningsskyldig. Då går jag hellre ett par kr back om jag ska vara ärlig...

Hur exakt ligger förrådsrummet? I själva lägenheten? Ska du bara förvara saker där eller ska du också ha tillgång till rummet, dvs komma förbi ibland och hämta saker?
Förrådet ligger ungefär mitt i lägenheten. Man går genom hallen, förbi sovrummet så ligger det mitt emot toaletten. Min tanke är att det som står där ska vara saker jag inte kommer behöva förrän vi får tag på en ny lägenhet. Drar det ut på tiden och det blir så att jag behöver något därifrån får jag kontakta hyresgästen och komma överens om tid. Jag tänker mig inte att jag ska ha rätten att springa där precis som jag vill. Helst att det inte ska behövas alls.

Är det inte enklare att flytta till din lgh istället?
Både ja och nej. Jag och pv bor i olika städer, vi letar lägenhet i staden där han bor. Han vill inte flytta hit och jag vill flytta härifrån ;)
Dessutom tar han sig inte till jobbet om han skulle bo här vilket blir en stor nackdel såklart. För att inte tala om att hans hyra är hälften av min så vi kan spara mycket pengar på att bo där :)
 
Håller med @lil-sis om att försöka hitta ett förråd istället?

Finns det inte möjlighet att köpa en mindre tvättmaskin till pojkvännen?
I en del städer vet jag att det finns tvätteri dit man kan lämna in kläder, få det tvättat och så hämtar man det eller så kommer dom och lämnar den rena tvätten hemma.
Jag tänker om ni får en billigare hyra/du kan tänka dig att gå lite back (iof för att slippa bli återbetalningsskyldig) så kanske det är värt att kolla upp för att kunna hyra ut lgh om hyresvärden säger nej till tanken om tvättstugan.
 
Det låter rörigt. hade sagt upp lgh och hyrt ett förråd för grejerna istället. Köpt tvättmaskin etc om man ska bo heltid hos pojkvännen, det är väl rätt trevligt för alla att ha fungerande tvättmöjlighet hemma.

Det är jobbigt nog att "flytta in" hos någon, om detta boende då inte har plats för varken dig eller dina grejer kommer det nog bli rätt jobbigt och slitigt för förhållandet? Kan ni båda rensa ut en del grejer som inte behövs så ni får mer plats?
 
Håller med @lil-sis om att försöka hitta ett förråd istället?

Finns det inte möjlighet att köpa en mindre tvättmaskin till pojkvännen?
I en del städer vet jag att det finns tvätteri dit man kan lämna in kläder, få det tvättat och så hämtar man det eller så kommer dom och lämnar den rena tvätten hemma.
Jag tänker om ni får en billigare hyra/du kan tänka dig att gå lite back (iof för att slippa bli återbetalningsskyldig) så kanske det är värt att kolla upp för att kunna hyra ut lgh om hyresvärden säger nej till tanken om tvättstugan.

Det låter rörigt. hade sagt upp lgh och hyrt ett förråd för grejerna istället. Köpt tvättmaskin etc om man ska bo heltid hos pojkvännen, det är väl rätt trevligt för alla att ha fungerande tvättmöjlighet hemma.

Det är jobbigt nog att "flytta in" hos någon, om detta boende då inte har plats för varken dig eller dina grejer kommer det nog bli rätt jobbigt och slitigt för förhållandet? Kan ni båda rensa ut en del grejer som inte behövs så ni får mer plats?

Köpa tvättmaskin kan vara ett alternativ. Men då det är tvättmaskiner i de lägenheter där vi söker så hade det vart skönt att slippa. Men går det inte att lösa på annat sätt så absolut!
Det utav mina saker som inte får plats är stora saker som jag är rädd om, saker som jag har användning av får givetvis plats :)
Hade gärna hyrt ett förråd! Tyvärr finns inga förråd att hyra här, då ska man få tag på något att hyra privat vilket inte är det lättaste.

Har andrahandshyresgästen någon förvaringsmöjlighet om du behåller förrådet?

Det finns en stor walk in closet. Tänkta hyresgästen är bara här under säsongen och har inte mer grejer än vad som får plats i en stor resväska så det bör inte vara några problem.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 609
Senast: Whoever
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 909
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 630
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp