Rimlig kostnad för "privatlektion"?

Problematisk

Trådstartare
Ska kanske börja ha lite "lektioner" för en flicka på min ponny. Inget bestämt än men det har nämnts, och mamman har sagt att hon då "betalar en slant" för det.
Hur mycket tycker ni är en rimlig summa?

Jag är vuxen och har ridit nästan hela livet, tävlade med nämnda ponny tidigare och han är väldigt välutbildad, snäll och trevlig. Jag har haft "lektioner" för barn förr (1-2 samtidigt, inga grupper eller liknande) och tidigare var jag ofta med och hjälpte till med hästskötarkurser, ponnyridning, i viss mån turridning osv. Jag är dock inte utbildad, så jag kan ju självklart inte ta betalt som "en riktig tränare".
Det handlar alltså inte om att börja tjäna några stora pengar, utan mer en symbolisk summa för min och ponnyns tid och engagemang, typ. Vad tycker ni är lagom mycket?
 
Vad betalar du då?
Jag jämför m vad jag betalar f träning m egen häst - 350kr f 60 m utan kvitto och 650 f 40 min med kvitto.
 
Ts, om det skulle hända någon olycka: har mamman koll på försäkringsbiten? Det är nästan det jag varit mest bekymrad för i din sits.

Det har jag faktiskt ingen aning om :o Vad bör man kolla upp?
Har för mig att det är någon typ av försäkring för skador på ryttare/de som hanterar hästen i ponnyns försäkring, men det kanske jag borde kolla upp ordentligt.
 
Privatlektion på ridskola här (norra Stockholm) kostar drygt 400:- för 45 minuter. Då ingår hästhyran av lektionshäst och det är en utbildad ridlärare som håller lektionen.
 
I stallet där jag står rider jag privatlektion för stallägaren ibland (utbildad ridlärare och tävlar högt) och får då betala 300 kr (svart). 150 kr om vi är flera.

Hopplektion för en annan med motsvarande erfarenhet kostar 400 kr privat och 200 om man är flera.

För någon outbildad borde man kanske tänka ca halva summan, men lägga på lite för att hon lånar din häst. 150-200 kr kanske?
 
Ska kanske börja ha lite "lektioner" för en flicka på min ponny. Inget bestämt än men det har nämnts, och mamman har sagt att hon då "betalar en slant" för det.
Hur mycket tycker ni är en rimlig summa?

Jag är vuxen och har ridit nästan hela livet, tävlade med nämnda ponny tidigare och han är väldigt välutbildad, snäll och trevlig. Jag har haft "lektioner" för barn förr (1-2 samtidigt, inga grupper eller liknande) och tidigare var jag ofta med och hjälpte till med hästskötarkurser, ponnyridning, i viss mån turridning osv. Jag är dock inte utbildad, så jag kan ju självklart inte ta betalt som "en riktig tränare".
Det handlar alltså inte om att börja tjäna några stora pengar, utan mer en symbolisk summa för min och ponnyns tid och engagemang, typ. Vad tycker ni är lagom mycket?

Jag kan tycka att det ar vart att ta med i berakningen hur duktig flickan ar, alltsa pa vilken niva lektionerna ska vara, och hur ofta du ska ge lektioner. Ar det en 5-aring som ska promenera runt 30 min nan gang i manader kanns det ju mer som en symbolisk summa, medan om vi snackar ambitios 12 aring en gang i veckan sa kanns det ju som att du ska ta typ 250 kr/timme for privatlektion inkl hasthyra.
 
Känner några som har träning, inte utbildade men väldigt kunniga.
Mellan 150-250 kr är väl det vanliga.

De som är mer etablerade tar upp mot 250 , ’nya’ eller ’inte helt regelbundet’ 150.
 
Det har jag faktiskt ingen aning om :o Vad bör man kolla upp?
Har för mig att det är någon typ av försäkring för skador på ryttare/de som hanterar hästen i ponnyns försäkring, men det kanske jag borde kolla upp ordentligt.

Om något skulle hända och du ska utnyttja ponnyns försäkring så bör det nog absolut inte komma fram att du tagit betalt. De flesta försäkringsbolag har i villkoren för försäkringar för privathästar att det inte får vara någon professionell verksamhet och ska man ha det ska man teckna en företagsfrsäkring troligtvis och det är betydligt större kostnader.
 
Om något skulle hända och du ska utnyttja ponnyns försäkring så bör det nog absolut inte komma fram att du tagit betalt. De flesta försäkringsbolag har i villkoren för försäkringar för privathästar att det inte får vara någon professionell verksamhet och ska man ha det ska man teckna en företagsfrsäkring troligtvis och det är betydligt större kostnader.

Räknas det som professionell verksamhet om jag håller "lektioner" för en bekants dotter en gång i veckan/varannan vecka? :eek:
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 649
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 473
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 290
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 341
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp