Rimlig mängd pengar att leva på?

Fast rent krasst: om du inte hade köpt konst, gått på konserter och ställt bilen oftast så hade du ju kunnat spara mer pengar :) Vi som sparar mycket gör trots allt några ”uppoffringar” (även om jag är på gång att köpa konst just nu).


För vår egen del kan vi samla alla våra utgifter i prioriteringslista och de som hamnar längst ner ses över. Därför har jag t.ex. ingen prenumeration på Ridsport längre, vill jag läsa den får jag låna den på biblioteket.
Vissst hade jag kunnat låta bli att åka och hälsa på vänner och visst hade jag kunnat skippa de där 200-kronors konserterna .För att inte tala om de konstringar där jag köpt grafik för 300 kr i månaden. Men poängen är att jag inte slängt pengar runt mig. Oerhört lite på villhöver-kontot.

Bil går inte att undvika när man bor utanför tätort och utan kollektivtrafik Att leva i karantän har minskat bilresandet rätt radikalt :)

När räkningarna är betalda har jag nu runt 4' kvar till sparande och mat etc.
 
Men det beror ju såklart på inkomst och utgifter, tjänar man mycket är det väl snarare konstigt om man inte kan spara några tusen i månaden? Vi får ut närmare 60 tkr tillsammans och sparar ca 17 tkr, det är väl mer rimligt än att sätta sprätt på alla dem pengarna varje månad.. :confused: även om det säkert inte hade varit några problem om jag hade skaffat häst till exempel :D
Fast att 2st får ut 60k efter skatt tycker jag tjänar väldigt bra! Jag och sambon får ut ungefär 40k, det ni lägger undan är det vi tjänar mindre än er.

Vanliga arbetande människor ser inte jag folk som får ut ungefär 30k. Vi kan i nuläget inte lägga undan några större summor.
 
Jag antar det, jag reflekterar väl i så fall mest över hur folk orkar leva så oerhört sparsamt när de har familj.

Räknar mig själv till den skaran, bor ensam med ett barn samt har häst och sparar så mycket jag orkar. Det är tufft, inte alltid kul men drivkraften är ett bättre liv kan man säga. En gård, hästar, kanske inte behöva jobba heltid. De månader det är femsiffrigt över att spara är få och det beror alltid på extrajobb och övertid, många timmar. Dvs ett jäkla slit.
 
Jag gör liknande som någon annan nämnde - har sparkonton i flera banker.
Får in lönen på ett konto, när fasta fakturor (inklusive hästens stallhyra) är betalda så behåller jag ca 7000 kr att leva för under månaden. Då ska det gå till bensin, mat, nöjen, shopping och eventuella dyrare extrakostnader (t.ex hovslagaren eller någon försäkringsavgift). Det som är över flyttas in på sparkontot i samma bank, som då är lättillgängligt att flytta över pengar från till kortet vid behov. När jag har tillräckligt mycket på det sparkontot flyttar jag över ca hälften in på sparkonto med bättre ränta, eller köper fonder/aktier. Blir det över något från de 7000 kr/månad så räknas de in i nästkommande 7000 = lite mer går åt spar).
Har alltid, oavsett hur knapert det kan vara nån månad, ett automatisk fondsparande på 1000 kr. Det dras automatiskt från det lättåtkomliga sparkontot varje månad.
Har inga barn, dock (inackorderad) häst, bil och bostadsrätt. Men valde lägenhet mycket noggrant så jag har en 2a med optimal planlösning - kan således hyra ut ett rum. Bilen var billig i inköp och billig i månadskostnad (räknade på det och månadskostnaden inklusive bensin kostar numera ungefär lika mycket som ett månadskort i kollektivtrafiken gör...).
Kan då vanligen spara mellan 7-12k. Innan hästen blev skadad så hon kostar det dubbla mot vad hon vanligen gör. :p Nu ligger det närmare 2-7k i spar per månad.
Medelinkomst. Inneboende gör mycket ändå.

Aldrig haft kreditkort, tycker det känns rätt läskigt? :p
 
Aldrig haft kreditkort, tycker det känns rätt läskigt? :p
Jag fick ett kreditkort när jag tog billånet. Det låg länge obrukat i en pärm. Men senaste åren har jag använt det.

När jag var utan inkomst i ett par månader i somras använde jag det till mat och dagligvaror och betalade av det direkt när pengarna kom.

samma när det är tomt på lönekontot och jag behöver betala veterinär t.ex. Behöver inte vara rädd att det saknas pengar på kontot eftersomkrediten är 30’.
I början av veckan behövde jag storhandla men lön kom ju på onsdagen Så jag tog det på kreditkortet och betalade in samma summa när lönen kom.

Målet är att inte behöva röra kreditkortet men ibland vill verkligheten annorlunda. Jag vill inte röra buffertkontot om det bara handlar om dagar.
 
Jag fick ett kreditkort när jag tog billånet. Det låg länge obrukat i en pärm. Men senaste åren har jag använt det.

När jag var utan inkomst i ett par månader i somras använde jag det till mat och dagligvaror och betalade av det direkt när pengarna kom.

samma när det är tomt på lönekontot och jag behöver betala veterinär t.ex. Behöver inte vara rädd att det saknas pengar på kontot eftersomkrediten är 30’.
I början av veckan behövde jag storhandla men lön kom ju på onsdagen Så jag tog det på kreditkortet och betalade in samma summa när lönen kom.

Målet är att inte behöva röra kreditkortet men ibland vill verkligheten annorlunda. Jag vill inte röra buffertkontot om det bara handlar om dagar.

Jag använder mitt kreditkort ungefär likadant. Om vi kommer kunna resa igen inom rimlig framtid så samlar det även lite poäng som kan användas till flygbiljetter (om bolaget finns kvar). Kortet har ingen årsavgift och jag betalar alltid fakturan i god tid så att ingen ränta tas ut.
 
Oj! Jobbar du heltid?

??
Att ha så låg lön är inte ovanligt.
Städerskor / vårdbiträden / personliga assistenter / kassabiträden och liknade lågavlönade yrken är det inte ovanligt att ha längre än 20.000 i månaden för heltidsarbete innan skatt.
Lägstalöner finns inte i Sverige och som arbetslös så måste du ta de erbjudanden som finns.
Exempelvis de som jobbar hos volt, fodoora och liknande har ännu lägre löner.
 
??
Att ha så låg lön är inte ovanligt.
Städerskor / vårdbiträden / personliga assistenter / kassabiträden och liknade lågavlönade yrken är det inte ovanligt att ha längre än 20.000 i månaden för heltidsarbete innan skatt.
Lägstalöner finns inte i Sverige och som arbetslös så måste du ta de erbjudanden som finns.
Exempelvis de som jobbar hos volt, fodoora och liknande har ännu lägre löner.

Om du har 15 000 i bruttolön så får du ut 12 200 enligt t ex www.ekonomifakta.se och www.ekonomifokus.se. Jag har svårt att tro att en bruttolön på 15 000 kr på heltid tillhör vanligheterna, och nu jobbade ju tydligen @sthu inte heller heltid. Att t ex Foodora betalar skamlöner är jag medveten om men vad jag förstår det som är det vanliga som tur är att man jobbar där under tiden man studerar eller är mellan jobb, inte att man har det som en långsiktig karriär.
 
??
Att ha så låg lön är inte ovanligt.
Städerskor / vårdbiträden / personliga assistenter / kassabiträden och liknade lågavlönade yrken är det inte ovanligt att ha längre än 20.000 i månaden för heltidsarbete innan skatt.
Lägstalöner finns inte i Sverige och som arbetslös så måste du ta de erbjudanden som finns.
Exempelvis de som jobbar hos volt, fodoora och liknande har ännu lägre löner.
Enligt SCB är den lägst betalda yrkesgruppen "övrig hemservicepersonal" med en medellön på 21 400 och median på 21 500.
Även om man antar att några arbetsgivare som betalar under avtalsnivån och bara timanställer kan vara underrepresenterade i statistiken så kan det inte vara många av de som faktiskt har en stabil heltidsförsörjning som ligger under 20 000.
Vårdbiträden och städare har ett medel över 24 000. Har svårt att tänka mig en så stor lönespridning att det kan finnas mer än lite timjobbande ungdomar el.dyl. som ligger under 20 000.
 
Senast ändrad:
Enligt SCB är den lägst betalda yrkesgruppen "övrig hemservicepersonal" med en medellön på 21 400 och median på 21 500.
Även om man antar att några arbetsgivare som betalar under avtalsnivån och bara timanställer kan vara underrepresenterade i statistiken så kan det inte vara många av de som faktiskt har en stabil heltidsförsörjning som ligger under 20 000.
I den yrkesgruppen är det dessutom många som inte har heltidstjänster.
Min kommun har målet att alla ska erbjudas heltid men det är inte någon regel överallt.
 
I den yrkesgruppen är det dessutom många som inte har heltidstjänster.
Min kommun har målet att alla ska erbjudas heltid men det är inte någon regel överallt.
Vilket är ett jättestort problem (när det inte är tillfälligt på ett första jobb e.dyl.) och det ger ju individer som i praktiken lever på mindre än en månadslön i ett redan lågt löneläge. Jag är medveten om att det jag svarade på handlade om yrkens, inte individers, lönenivåer.

Pratar vi individer och vad som är rimligt att leva på kan man jämföra med t.ex. sjukersättningen som har ett TAK som ligger någonstans ovanför 19 000. Som beskattas hårdare än lön och är en nivå man ska leva på fram till pensionen utan att kunna förändra.
Men då spårar vi kanske ur lite från ursprungsfrågan om vad som är rimligt för någon som har ett sparutrymme i ekonomin...
 
Enligt SCB är den lägst betalda yrkesgruppen "övrig hemservicepersonal" med en medellön på 21 400 och median på 21 500.
Även om man antar att några arbetsgivare som betalar under avtalsnivån och bara timanställer kan vara underrepresenterade i statistiken så kan det inte vara många av de som faktiskt har en stabil heltidsförsörjning som ligger under 20 000.
Vårdbiträden och städare har ett medel över 24 000. Har svårt att tänka mig en så stor lönespridning att det kan finnas mer än lite timjobbande ungdomar el.dyl. som ligger under 20 000.

Fast dessa medellöner är inte representativa, kommunal har vad jag vet inte ens Lägstalöner för vårdbiträden, dvs kan nästan sätta vilken lön de vill.
De som har högre lön och drar upp snittet är de gamla med vårdbiträde utbildningen, vilken få unga har.
 
Fast dessa medellöner är inte representativa, kommunal har vad jag vet inte ens Lägstalöner för vårdbiträden, dvs kan nästan sätta vilken lön de vill.
De som har högre lön och drar upp snittet är de gamla med vårdbiträde utbildningen, vilken få unga har.
Vad menar du med inte representativa? Jag tror inte SCBs statistik avviker speciellt mycket från verkligheten.
Låglöneyrken har typiskt sett rätt låg lönespridning. Även åldersgruppen 18-24 ligger över 24 000 som medel, även om det bara är med en hårsmån.
Jag säger inte att det inte finns personer som kan ha en full månadslön som ligger under 20 000. Men de lär vara få om siffrorna ska gå ihop.
 
Jag har 5-6000 kr att spendera fritt på kläder, saker till barnet, heminredning etc
varje månad.
Vi för över vid varje löning pengar till olika konton, ett huskonto där lån, försäkring, el, dagisavgiften etc dras ifrån. Ett matkonto där pengarna ska räcka för månadens matinköp, hygienartiklar, blöjor etc. Ett drivmedel konto. Ett sparkonto där jag sparar 10-15000 kr i månaden beroende på vab, övertid etc.

Sambon studerar så där blir det sällan att det blir över något till sparande.
Han har c:a 4-5000 kr över varje månad att spendera fritt när han betalat sina 50% av bohagets gemensamma kostnader.
 
Vanliga arbetande människor ser inte jag folk som får ut ungefär 30k. Vi kan i nuläget inte lägga undan några större summor.

Den där gränsen är ju svår, för visst kan en ”vanlig arbetande människa” ha en lön på 40 tkr, men det är kanske inget ”arbetaryrke”. Min vän som är lärare har dock en lön på 39 tkr, och hennes man som är rörmokare 44 tkr. Sen beror det nog på var man bor också. De flesta utav mina vänner här i Stockholm får nog ut ganska precis kring 30 tkr. De är inga karriärhajar men har väl en kandidatexamen inom nåt och sen jobbat 10 år kontorsjobb. Tycker nog att vi är ganska vanliga, i våra sammanhang. Även om jag vet om att medellönen nationellt ligger lägre. Ålder spelar ju in extremt mycket också, att tjäna 40 tkr som ingångslön eller vid pensionen är ju skillnad.

Gällande sparande så är dock en vän till mig oväntad expert på det. De har lite lägre löner än oss andra, hon och hennes man, men de bor billigt och på helgerna hänger de med familjen eller är ute och plockar svamp. De lägger nog undan 15 000 i månaden. Motsvarande pengar som jag och sambon bor dyrare för, och äter och dricker ute för. Själva BORDE vi kunna lägga undan upp mot 30 tkr om vi verkligen ville, men har valt ett dyrt leverne.
 
Den där gränsen är ju svår, för visst kan en ”vanlig arbetande människa” ha en lön på 40 tkr, men det är kanske inget ”arbetaryrke”. Min vän som är lärare har dock en lön på 39 tkr, och hennes man som är rörmokare 44 tkr. Sen beror det nog på var man bor också. De flesta utav mina vänner här i Stockholm får nog ut ganska precis kring 30 tkr. De är inga karriärhajar men har väl en kandidatexamen inom nåt och sen jobbat 10 år kontorsjobb. Tycker nog att vi är ganska vanliga, i våra sammanhang. Även om jag vet om att medellönen nationellt ligger lägre. Ålder spelar ju in extremt mycket också, att tjäna 40 tkr som ingångslön eller vid pensionen är ju skillnad.

Gällande sparande så är dock en vän till mig oväntad expert på det. De har lite lägre löner än oss andra, hon och hennes man, men de bor billigt och på helgerna hänger de med familjen eller är ute och plockar svamp. De lägger nog undan 15 000 i månaden. Motsvarande pengar som jag och sambon bor dyrare för, och äter och dricker ute för. Själva BORDE vi kunna lägga undan upp mot 30 tkr om vi verkligen ville, men har valt ett dyrt leverne.
Precis! Ja, jag kan spara mer. Vi skulle kunna bo för många tusenlappar mindre, äta billigare osv. Men vi trivs med vårt liv och tycker att det är bekvämt. Högre löner i dagsläget skulle nog inte göra speciellt stor skillnad i vardagen, det skulle dock kunna sparas mer och säkert kunna resa oftare.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 722
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 356
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Börjar studera i höst och studierna är 4,5 år långt. Köpte en häst i början på året som jag funderar på att sälja. Bor med min sambo...
2
Svar
22
· Visningar
3 642
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp