Rimlig mängd pengar att leva på?

Jag har börjat jobba efter studier och har såklart en helt annan ekonomi. Under studietiden hade jag det ganska bra, fulla lån + extrajobb. Jag kunde alltså fortsätta bo relativt dyrt och äta gott. Har en sambo som också har ställt upp.

Men nu har jag alltså betydligt mer att röra mig med. Jag har ökat en del sparande, men har nog ändå kanske 10000 mer över i månaden. Den här månaden fick jag extremt bra med pengar ut, för att vara mig, så jag flyttade över 12 000 på ett sparkonto direkt.

Men min fråga är egentligen, vad är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda? (Alla kostnader för boende, telefon, internet osv). Jag tänker för mat, bensin, nöjen, oväntade utgifter osv?

Jag spar 3000kr på kortet när allt är betalt, sen sätter jag in resten på sparkontot. Dom pengarna ska räcka till mat,hygien,fika, nöjen osv. Klarar mig bra på det. (Lever ensam med barn hemma varannan vecka)
 
Jag har börjat jobba efter studier och har såklart en helt annan ekonomi. Under studietiden hade jag det ganska bra, fulla lån + extrajobb. Jag kunde alltså fortsätta bo relativt dyrt och äta gott. Har en sambo som också har ställt upp.

Men nu har jag alltså betydligt mer att röra mig med. Jag har ökat en del sparande, men har nog ändå kanske 10000 mer över i månaden. Den här månaden fick jag extremt bra med pengar ut, för att vara mig, så jag flyttade över 12 000 på ett sparkonto direkt.

Men min fråga är egentligen, vad är rimligt att ha över efter räkningarna är betalda? (Alla kostnader för boende, telefon, internet osv). Jag tänker för mat, bensin, nöjen, oväntade utgifter osv?
Nu är jag klar med årets sammanställning av utbetalningar och kan bidra lite bättre. Mina utgifter har inte förändrats särskilt mycket sedan jag slutade plugga, utan totalt blev det 13 500 i månaden. Om jag exkluderar boende, CSN, fackavgift, försäkringar, telefon etc. så har jag i år gjort av med lite under 9 000 per månad. Då ligger det med t.ex. dyrt gymkort första halvåret och onödigt stora utlägg på t.ex. godis, snacks, alkohol och färdigmat samt snus som jag vill försöka trimma bort nästa år.

För mig låter det som om du har ett guldläge precis nu, innan du råkar få utgifter som matchar inomsterna. Det kan ge en otrolig frihetskänsla att inte vara i närheten av att leva på marginalen, vare sig det är självvalt via "guldkant" eller tvunget. Jag gillar t.ex. verkligen mitt jobb nu, men det är obeskrivligt skönt att veta att jag kan spara så att jag skulle kunna sluta jobba betydligt tidigare än allmän pensionsålder, eller bara säga upp mig om situationen plötsligt blev hemsk vid någon omorganisation, eller kanske jobba deltid ett tag. Och tryggheten att om jag eller min partner skulle bli långtidssjuk och utförsäkrad eller något annat skräckscenario så ordnar det sig också.
 
Var ett svar på att det finns utbildningar till det.

Har för övrigt full förståelse för att inte ta CSN lån och lägga energi på att gå en utbildning med så dålig lön i slutändan.
Jag tycker tvärtom att det är konstigt att inte fler läser till uska. Utbildningen var inte alls krävande så jag kunde jobba både dag och natt som timmis under tiden, och det var kort studietid. Fick fast tjänst direkt efter och har efter 4 år (varav 2 år som föräldraledig) 27.000 plus ob i lön.
 
Jag skulle vilja spara mer pengar varje månad än vad jag gör. Det jag spenderar mest pengar på är hästen. Samtidigt vet jag att utgifterna kan minskas om det skulle behövas.
 
Jag har en inkomst på 7500 kr i månaden men har ett litet sparande sen tidigare där jag budgeterat för uförutsedda händelser i t.ex. lägenheten och ett konto för veterinär så hundarna aldrig kommer i kläm. Kan ta från sparkontot om det behövs, vilket det gör varje månad så har gjort olika konton till olika saker och jag får bara ta av dom om dom uppfyller kriterierna så pengarna inte bara försvinner iväg.

Jag går aldrig runt på 7500 kr i månaden, skulle vilja ha 11000- 12 000. Då skulle jag känna mig ordentligt rik. Vet inte hur det ska gå till när mina sparpengar är slut och jag ska klara mig på bara 7500 kr, hjälp vill jag skrika.
 
Jag har en inkomst på 7500 kr i månaden men har ett litet sparande sen tidigare där jag budgeterat för uförutsedda händelser i t.ex. lägenheten och ett konto för veterinär så hundarna aldrig kommer i kläm. Kan ta från sparkontot om det behövs, vilket det gör varje månad så har gjort olika konton till olika saker och jag får bara ta av dom om dom uppfyller kriterierna så pengarna inte bara försvinner iväg.

Jag går aldrig runt på 7500 kr i månaden, skulle vilja ha 11000- 12 000. Då skulle jag känna mig ordentligt rik. Vet inte hur det ska gå till när mina sparpengar är slut och jag ska klara mig på bara 7500 kr, hjälp vill jag skrika.
Då har du väl rätt till bostadstillägg? Har för mig att vi sitter i samma sits så sett, att en tillgång gjort att vi tappat bostadstillägget, om jag inte minns helt fel? :)
 
Precis, jag har inte rätt till bostadstillägg.
Men du får rätt när tillgångarna minskat va? Då kommer du ju inte behöva leva på 7500 kr/månad :) Det kommer du rentav ha rätt till redan innan pengarna är slut. Dels påverkar tillgångarna storleken på bostadstillägget så i takt med att pengarna sinar bör du kunna få lite bostadstillägg. Sen ska man få ha drygt 100.000 kr utan att bostadstillägget påverkas alls.
 
Men du får rätt när tillgångarna minskat va? Då kommer du ju inte behöva leva på 7500 kr/månad :) Det kommer du rentav ha rätt till redan innan pengarna är slut. Dels påverkar tillgångarna storleken på bostadstillägget så i takt med att pengarna sinar bör du kunna få lite bostadstillägg. Sen ska man få ha drygt 100.000 kr utan att bostadstillägget påverkas alls.
Jag försöker lugna mig lite när rädslan kommer för framtiden. Att jag kan ha rätt till bostadstillägg innebär att en utgift täcks. Bor som tur är billigt. Men jag kommer ju bara ha 7500 kvar ändå till precis allt utom boende och det känns också lite om jag jämför med hur alla andra har det och vad jag behöver.

Önskar jag kunde jobba och få en säkrare ekonomi
 
Senast ändrad:
Jag och min man försöker klara oss på 25-30 000 kr/mån. Då är det med mindre gård och aktivt hundliv. Vi flörtar lite med FIRE, så vi kämpar för att hålla nere utgifterna utan att tumma allt för mkt på livskvalitén.
 
Ptja jag är inte akademiker, om det har betydelse i avseendet vad som nu räknas sm arbetarjobb...? Jag har läst 2 år på KY (numera YH). Jag tjänar kring 40k/mån. Jag tror jag räknade ut nån gng att jag snittar 38k men jag tar ut all övertid i komp, så jag skulle tjäna betydligt mer om jag tog ut det i pengar. Jag är alltså ledig 3 mån per år för att jag tar ut det i komp så det finns kronor att hämta om jag hellre är på jobbet.
Vad jobbar du som?

Jag behöver byta jobb för att kunna jobba i 30 år till och behöver hitta nåt som kroppen klarar av. Med dina ekonomiska förutsättningar och kompmöjligheter skulle jag kunna jobba 75% och ändå ha mer än nu. Det skulle vara mer hållbart och långsiktigt bättre.
 
Min man och jag tjänar ungefär lika mycket. Han lägger undan ungefär samma summa som jag lägger på hästen. Utöver det sparar vi några tusenlappar varje månad på olika håll.
Bankens ExtraSpar gillar vi. Varje gång vi använder ett bankkort drar banken en liten summa till sparkontot. Vi kam justera summan och vilket konto via appen. As-smidigt.

Dottern har bäst sparande av oss. Hon har dessutom 6-7 vuxna som pyttsar in pengar till hennes sparkonto i olika frekvens. Hon får en liten veckopeng varje vecka, som hon samlar i en glasburk. Eftersom hon inte äter godis mer än någon enstaka gång i månaden kan hon istället köpa leksaker eller klistermärken för sina pengar.

De pengar vi har "över" går till huset.
 
Vad jobbar du som?

Jag behöver byta jobb för att kunna jobba i 30 år till och behöver hitta nåt som kroppen klarar av. Med dina ekonomiska förutsättningar och kompmöjligheter skulle jag kunna jobba 75% och ändå ha mer än nu. Det skulle vara mer hållbart och långsiktigt bättre.
Mitt jobb är unikt för min arbetsgivare, jag har aldrig haft ett liknande upplägg någonstans annars så det är inte representativt för mitt yrke. Dessutom finns det inga deltidstjänster, det är endast av hälsoskäl som folk gått ner i tid efter typ 30 år så mja... jag tror inte det är vad du söker? Deltiden kanske möjligen kan finnas på vissa håll, men det tror jag inte, och Om det finns så är det endast dagtidsgående personal och ja... då är lönebilden och ledigheten en helt annan.

Jag är processoperatör men jobbar med drift och underhåll inom värme och kraftproduktion.

Samtliga andra arbetsgivare jag varit hos har haft 5-skift året runt, inte alls samma möjlighet till övertid och komp så det har varit vanlig semester som gällt då.
 
Jag kan aldrig tjäna tillräckligt/mån verkar det som. Förr tjänade jag hälften mot nu och hade råd att ha 2hästar utan problem. Idag när jag tjänar det dubbla så skulle jag aldrig ha råd:rofl: Lägger gräsligt mkt pengar på hem/hus/barn/bilar/husvagn/prylar. Min man påstår att banken använder mej som skräckexempel på hur man spenderar snabbt och mkt..

Har ca 13000:- över efter att allt är betalt på dom fasta kostnaderna inkl mat och hundar. När månaden är slut är det inte många ören kvar. Till mitt försvar så sparar jag 3000:- varje mån i fonder. 1500:- till mej och 1500:- till barnen
(Resten bränner jag med stor glädje:o)
 
Jag tycker tvärtom att det är konstigt att inte fler läser till uska. Utbildningen var inte alls krävande så jag kunde jobba både dag och natt som timmis under tiden, och det var kort studietid. Fick fast tjänst direkt efter och har efter 4 år (varav 2 år som föräldraledig) 27.000 plus ob i lön.

Jag är förvånad men tacksam att så många vill jobba som uska.
Det är ju ett riktigt slitjobb och kräver att man faktiskt tycker om att jobba med människor.
 
Interessant tema, det er store forskjeller på godt og vondt mellom Sverige og Norge. Totalt koster husleie, strøm, forsikringer, telefon og Internett for meg og ungene ca 18 000 NOK i mnd. Billån og diesel, mat og klær kommer utenom. Til fornøyelse blir det kanskje til overs 1500,- for oss tre.
jobber i kommunal helse og omsorg, utdannet vernepleier (tilsvarer sykepleier+sosialarbeider, bachelorgrad), jobber 100% i turnus.
 
Jag är förvånad men tacksam att så många vill jobba som uska.
Det är ju ett riktigt slitjobb och kräver att man faktiskt tycker om att jobba med människor.

Jag är utbildad uska och jag känner precis som du skriver. Förvånad men oerhört tacksam att de finns de som vill jobba med det. Jag stod ut i en väldigt kort period av mitt liv och trots att jag jobbade natt så hade jag ut runt en tredjedel av vad jag har nu. Och mkt tyngre jobb även om jag numera behöver hugga i ibland så går det inte att jämföra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 049
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 759
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 421
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Börjar studera i höst och studierna är 4,5 år långt. Köpte en häst i början på året som jag funderar på att sälja. Bor med min sambo...
2
Svar
22
· Visningar
3 647
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp