Rimlig sjukskrivning bruten fot?

skiesabove

Trådstartare
Klantade mig förra måndagen och snubblade, bröt tärningsbenet. På engelska heter min skada cuboid syndrome, litet ben på utsidan av foten som lossnat vid fästet. Det var för svullet vid akutbesöket för gips så jag har stödlinda och dubbla kryckor. Har precis börjat kunna stödja på häl och insida fot och ska på återröntgen imorrn, hoppas få slippa gips.

Jag sjukskrev mig 1 vecka, det som går utan läkarintyg, och är tillbaka på jobbet idag (kontorsjobb). Jag behöver ju inte foten i jobbet, men den gör ont och jag är riktigt, riktigt trött nu efter att ha jobbat 4 timmar. Senaste veckan har jag ju mest spenderat med foten i högläge, sovandes/slumrandes på soffan. Att ta mig till jobbet är i sig väldigt utmattande då jag har 45 minuter bilkörning i en manuellt växlad bil, det är inte skönt att använda vänsterfoten till att koppla men jag är för dålig på att köra med bara 1 fot så det är verkligen en stressig smärtfylld pärs. Väl här på jobbet är det grymt drygt att bara gå på toa, hämta kaffe/vatten eller överhuvudtaget sitta vid bordet. Foten sväller om jag inte har den i högläge och jag är så enormt trött.

Kan jag bli sjukskriven längre? Är det rimligt? Det känns som skämmigt nu när alla dessutom har sett mig här på jobbet (känns som att min chef skulle tycka att jag "skolkar"), men jag håller verkligen på att krokna. Det är tydligen jobbigt för kroppen att läka ben.

Har någon mer här haft benbrott på mellanfoten? Hur länge var ni sjukskrivna? De med åsikter, hur länge tycker ni det är rimligt att vara sjukskriven vid "oviktiga" benbrott?
 
Klantade mig förra måndagen och snubblade, bröt tärningsbenet. På engelska heter min skada cuboid syndrome, litet ben på utsidan av foten som lossnat vid fästet. Det var för svullet vid akutbesöket för gips så jag har stödlinda och dubbla kryckor. Har precis börjat kunna stödja på häl och insida fot och ska på återröntgen imorrn, hoppas få slippa gips.

Jag sjukskrev mig 1 vecka, det som går utan läkarintyg, och är tillbaka på jobbet idag (kontorsjobb). Jag behöver ju inte foten i jobbet, men den gör ont och jag är riktigt, riktigt trött nu efter att ha jobbat 4 timmar. Senaste veckan har jag ju mest spenderat med foten i högläge, sovandes/slumrandes på soffan. Att ta mig till jobbet är i sig väldigt utmattande då jag har 45 minuter bilkörning i en manuellt växlad bil, det är inte skönt att använda vänsterfoten till att koppla men jag är för dålig på att köra med bara 1 fot så det är verkligen en stressig smärtfylld pärs. Väl här på jobbet är det grymt drygt att bara gå på toa, hämta kaffe/vatten eller överhuvudtaget sitta vid bordet. Foten sväller om jag inte har den i högläge och jag är så enormt trött.

Kan jag bli sjukskriven längre? Är det rimligt? Det känns som skämmigt nu när alla dessutom har sett mig här på jobbet (känns som att min chef skulle tycka att jag "skolkar"), men jag håller verkligen på att krokna. Det är tydligen jobbigt för kroppen att läka ben.

Har någon mer här haft benbrott på mellanfoten? Hur länge var ni sjukskrivna? De med åsikter, hur länge tycker ni det är rimligt att vara sjukskriven vid "oviktiga" benbrott?

Du borde kunna få taxi till och från jobbet.
 
Har du ingen som har en automat som du tillfälligt kan byta bil med? Så gjorde jag när jag bröt 4 av 5 möjliga ben i foten.
 
Eller jobba hemifrån

Går inte, inte den sortens jobb. Måste vara på arbetsplatsen för att kunna jobba.

Har du ingen som har en automat som du tillfälligt kan byta bil med? Så gjorde jag när jag bröt 4 av 5 möjliga ben i foten.

Ingen nära, har säkert någon ytlig bekant med automat. Men för frågeställningens skull, förutsätt att jag inte har tillgång till en automat.
 
Det känns som skämmigt nu när alla dessutom har sett mig här på jobbet (känns som att min chef skulle tycka att jag "skolkar"), men jag håller verkligen på att krokna.

De bör väl rimligtvis om de inte är totalt ignoranta även se att du har ont och att det är jobbigt för dig att vara på jobbet?

Att prata med chefen, förklara läget och ta det från där känns väl som bästa sättet att lösa det hela.
 
Försäkringskassan betalar det.... Rätt vanligt att de gör det om man kan arbeta i övrigt.....

Åhå, det lät ju som en bra lösning. Det skulle nog kunna ge mig energin över till att orka arbetsdagen (och framförallt minska smärtan). Hmmmmmmmmm hur går jag tillväga då? Pratar först med läkaren, som pratar med FK?
 
Det är inget konstigt, billigare oftast än sjukskrivning för samhället, det är snudd på standard från försäkringskassan.

Jag räknade lite nu, FK kanske får billigare taxi men om jag skulle betala den ur egen ficka skulle det gå på mer än dubbelt vad jag får i lön varje dag. Totalt 11 mil per dag och jag bor ute på landsbygden.
 
Åhå, det lät ju som en bra lösning. Det skulle nog kunna ge mig energin över till att orka arbetsdagen (och framförallt minska smärtan). Hmmmmmmmmm hur går jag tillväga då? Pratar först med läkaren, som pratar med FK?

Läkarintygen har en kolumn där läkaren skall kryssa i om resor till o från arbetet med annat färdsätt än normalt gör det möjligt för dig att arbeta...... Sedan kontaktar du bara försäkringskassan o ser om ni kommer överens...
 
Läkarintygen har en kolumn där läkaren skall kryssa i om resor till o från arbetet med annat färdsätt än normalt gör det möjligt för dig att arbeta...... Sedan kontaktar du bara försäkringskassan o ser om ni kommer överens...

Tack tack, ska in på röntgen imorrn så vi får se vad läkaren säger då :). Läker det som det ska är det absolut ett alternativ om FK nu vill stå för den kostnaden.
 
Jag räknade lite nu, FK kanske får billigare taxi men om jag skulle betala den ur egen ficka skulle det gå på mer än dubbelt vad jag får i lön varje dag. Totalt 11 mil per dag och jag bor ute på landsbygden.

En kollega till mig bröt foten förra året. Hon var hemma en vecka, men sedan ville hon börja jobba. Försäkringskassan betalade taxiresorna - tror hon fick betala samma pris som vad färdtjänst eller en bussresa skulle ha kostat. Försäkringskassan resonerar som så att samhällsekonomisktär det billigare att de betalar för taxiresor än att man är hemma sjukskriven.

Jag tror dock att du behöver ett intyg från läkaren om att de behöver taxiresor för att kunna jobba. Alternativet är annars sjukskrivning.

/Lizzie
 
Tack tack, ska in på röntgen imorrn så vi får se vad läkaren säger då :). Läker det som det ska är det absolut ett alternativ om FK nu vill stå för den kostnaden.
Min kollega hade samma bekymmer på kontorsjobbet. Hon fick tag i (lånade?) en rullstol som hon använde på jobbet. Det gick riktigt bra för henne på så sätt.
 
Klantade mig förra måndagen och snubblade, bröt tärningsbenet. På engelska heter min skada cuboid syndrome, litet ben på utsidan av foten som lossnat vid fästet. Det var för svullet vid akutbesöket för gips så jag har stödlinda och dubbla kryckor. Har precis börjat kunna stödja på häl och insida fot och ska på återröntgen imorrn, hoppas få slippa gips.

Jag sjukskrev mig 1 vecka, det som går utan läkarintyg, och är tillbaka på jobbet idag (kontorsjobb). Jag behöver ju inte foten i jobbet, men den gör ont och jag är riktigt, riktigt trött nu efter att ha jobbat 4 timmar. Senaste veckan har jag ju mest spenderat med foten i högläge, sovandes/slumrandes på soffan. Att ta mig till jobbet är i sig väldigt utmattande då jag har 45 minuter bilkörning i en manuellt växlad bil, det är inte skönt att använda vänsterfoten till att koppla men jag är för dålig på att köra med bara 1 fot så det är verkligen en stressig smärtfylld pärs. Väl här på jobbet är det grymt drygt att bara gå på toa, hämta kaffe/vatten eller överhuvudtaget sitta vid bordet. Foten sväller om jag inte har den i högläge och jag är så enormt trött.

Kan jag bli sjukskriven längre? Är det rimligt? Det känns som skämmigt nu när alla dessutom har sett mig här på jobbet (känns som att min chef skulle tycka att jag "skolkar"), men jag håller verkligen på att krokna. Det är tydligen jobbigt för kroppen att läka ben.

Har någon mer här haft benbrott på mellanfoten? Hur länge var ni sjukskrivna? De med åsikter, hur länge tycker ni det är rimligt att vara sjukskriven vid "oviktiga" benbrott?

Jag bröt ett av benen i foten för några år sedan, var överhuvudtaget inte sjukskriven alls, men gick på kryckor. Mina kollegor hämtade kaffe och vatten och bar min bricka, samt ordnade en pall att ha foten på vid skrivbordet, men annars krävdes ingen större anpassning. Jag åt visserligen en del smärtlindring (receptfri i kombo med Voltaren har jag för mig) men hade inga problem med jobbet, hade tack och lov en automatväxlad bil också. Läkaren frågade mig om jag behövde hjälp att ta mig till och från jobbet och har vid tidigare knäoperationer blivit erbjuden "färdtjänst"-transport typ, så ska inte vara några bekymmer tror jag. :)
 
Klantade mig förra måndagen och snubblade, bröt tärningsbenet. På engelska heter min skada cuboid syndrome, litet ben på utsidan av foten som lossnat vid fästet. Det var för svullet vid akutbesöket för gips så jag har stödlinda och dubbla kryckor. Har precis börjat kunna stödja på häl och insida fot och ska på återröntgen imorrn, hoppas få slippa gips.

Jag sjukskrev mig 1 vecka, det som går utan läkarintyg, och är tillbaka på jobbet idag (kontorsjobb). Jag behöver ju inte foten i jobbet, men den gör ont och jag är riktigt, riktigt trött nu efter att ha jobbat 4 timmar. Senaste veckan har jag ju mest spenderat med foten i högläge, sovandes/slumrandes på soffan. Att ta mig till jobbet är i sig väldigt utmattande då jag har 45 minuter bilkörning i en manuellt växlad bil, det är inte skönt att använda vänsterfoten till att koppla men jag är för dålig på att köra med bara 1 fot så det är verkligen en stressig smärtfylld pärs. Väl här på jobbet är det grymt drygt att bara gå på toa, hämta kaffe/vatten eller överhuvudtaget sitta vid bordet. Foten sväller om jag inte har den i högläge och jag är så enormt trött.

Kan jag bli sjukskriven längre? Är det rimligt? Det känns som skämmigt nu när alla dessutom har sett mig här på jobbet (känns som att min chef skulle tycka att jag "skolkar"), men jag håller verkligen på att krokna. Det är tydligen jobbigt för kroppen att läka ben.

Har någon mer här haft benbrott på mellanfoten? Hur länge var ni sjukskrivna? De med åsikter, hur länge tycker ni det är rimligt att vara sjukskriven vid "oviktiga" benbrott?

Jag fick en fraktur på foten för ca två år sen. Ledbandet på utsidan av foten drog en spricka i benet plus rejäl stukning. Jag fick inte en enda dags sjukskrivning... Hade 10 mil enkel resas bilkörning till jobbet, frågade läkaren om det. Han sa " du får väl trampa lite lösare på gasen, haha". Jag sjukskrev mig själv två dagar och jobbade sen. Hade som tur var mest motorväg till jobbet = farthållare i, och kontorsjobb. Inte så kul...men det gick.
 
Är lärare. Har en kollega som bröt foten ett par veckor innan sommarlovet. Han är sjukskriven augusti ut... Mycket olika, alltså.
 
Är lärare. Har en kollega som bröt foten ett par veckor innan sommarlovet. Han är sjukskriven augusti ut... Mycket olika, alltså.

Klart det är olika..... En lärare behöver ju gå, stå röra sig mycket mer än om man har ett stillasittande kontorsarbete.... Jag bröt handleden för ett tag sedan... hade jag haft ett kontorsarbete hade jag inte blivit sjukskriven mer än möjligtvis en vecka.... men nu har jag ett arbete där jag behöver båda händerna, ofta med full kraft, så när jag börjar jobba på måndag har jag varit hemma drygt 4 månader....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp