Rimlig stallhyra för att inte gå back?

Lovis

Trådstartare
Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är uppfyllda. Vi har flera hektar hagar med bra bete som räcker hela sommaren utan problem, det finns bäck genom två av hagarna och annars ser vi naturligtvis till att det finns friskt vatten alltid året runt. Det finns ingen paddock men går att rida på någon av åkrarna. Det finns ett ridhus ca 4 km bort som man kan hyra in sig i billigt.

Vi sköter insläpp och utsläpp alla dagar i veckan under den del av året hästarna står inne. Vi har såklart daglig tillsyn i hagarna och hästarna är ute mycket. Vi har själv två egna hästar.

Vi tar hem fint hösilage men den som är inhyrd för själv betala för det. Spån finns som ingår i hyran.

Vad skulle vara rimligt att ta i hyra för det här? Jag tycker generellt att priset för att kunna ha din häst inackorderad är alldeles för lågt.

Vi har en granne som skulle vilja ha sin häst hos oss. Det skulle innebära att avståndet mellan hem och stall blir ungefär 200 meter så det är ju nästan som att ha hästen hemma förutom att man slipper en hel del saker.

Det pratas ofta om vad som ingår i priset vid inackordering och vad den inhysta får för sina pengar men sällan vad den som hyr ut får betalt för allt det "osynliga" arbetet med att ha en inackorderad häst.

Man måste vara tillgänglig varje dag året runt och kan man inte det måste man skaffa en ersättare, man måste se till att staketen är iordning och hela och skulle de gå sönder måste man laga dem vare sig det är måndag morgon, lördag eftermiddag eller julaftonskväll. Det är också så att tar vi hit någon med sin häst måste vi vara beredda på att det när som helst kan komma någon och vara på vår gård, vi kan inte välja att vara själva på samma sätt. Vi ska ta in och ut extra häst/hästar varje morgon och kväll och bära mer vatten och det går åt mer bete med fler hästar. Det är en hel del saker som stallägaren måste göra och får man inte mer än 500 kr vilket är rätt vanligt häromkring så blir det ju runt 16 kronor om dagen i "lön" och då ingår spån i det. Det betyder att man går back på att ha en häst extra, ändå tycker många att man är gniden och girig om man vill ha betalt för jobbet och ansvaret.
 
Sv: Rimlig stallhyra för att inte gå back?

Vill grannen stalla upp hos er specifikt så fråga vad de är beredda att betala och räkna på om det är värt det. Ni kanske kan ha utbyte av varandra så grannen hälper till, tar semestrar och vissa stallpass så ni blir mindre bundna, för ni har väl redan ett par hästar. Mindre än sälvkostnadspris är orimligt i mina ögon och den ligger normalt högre än 500 kr inklusive strö.
 
Sv: Rimlig stallhyra för att inte gå back?

Jag har ett kallhyrapris, där e boxplats, stall, sadelkammare, hagar, vatten, el och en enklare ridbana inräknad. Denna summa har de på sommaren också.
Sen har jag en mindre summa för insläpp och utsläpp och att jag mockar till deras häst.
Har också räknat ut grovfoderkostnaderna och satt in de i hyran. och senare fått en slutsumma.
så har jag gjort!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 809
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 485
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp