Rimlig stallhyra?

Hannah199

Trådstartare
Hej hej.
Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget varmvatten. Stallet är inte i toppskick men helt ok enl. Mig.
Funderar på att hyra ut nån box eller 2.
Jag kommer erbjuda fodring och utsläpp vardagar samt lunch fodring och intag och kvällsfodring. Sedan gänkte jag msn ksn hjälpas åt på helgerna. Ridbana med visst hindermaterial finns (upplyst). Vill inte att foder/strö ska ingå.
Vill inte ta överpriser utan det ska gå runt men några kr gör det ju inget om jag får över.
Det tar 10 min till ridhus med transport och hagarna är STORA.

Vad (på ett ungefär) är en vettig hyra tycker ni? Bara så jag får ett hum. Upplever att många betalar väldigt mkt eller kostar vatten och el så mkt?
 
Räkna ut vad stallet kostar dig först. I lån, el, vatten, underhåll av stallet, underhåll av hagar, slitage, eventuell maskinkostnad osv. Sedan slår du ut det på antalet boxar. Sedan räknar du på den tid du kommer lägga/dag och häst och vilken lön du enligt avtal ska ha för det jobbet. Lägg ihop det och du har vad en stallplats kostar hos dig. För mig är det billigare att låta bli att ha inackorderingar.
 
Räkna ut vad stallet kostar dig först. I lån, el, vatten, underhåll av stallet, underhåll av hagar, slitage, eventuell maskinkostnad osv. Sedan slår du ut det på antalet boxar. Sedan räknar du på den tid du kommer lägga/dag och häst och vilken lön du enligt avtal ska ha för det jobbet. Lägg ihop det och du har vad en stallplats kostar hos dig. För mig är det billigare att låta bli att ha inackorderingar.
Ok. Men om man tar betalt för att man tar ut in o fodrar så blir det ju ganska höga hyror och det vill jag inte... då är det nog svårt att få hyresgäster... men är 400 kr/mån för mkt?
 
400 kr är ju ingenting om du sköter all mat-service och in/uttag 5 dgr/vecka.Därtill vatten och hagmaterial och övrigt slitage( borstar, grepar osv) samt el och ridbana.Tycker jag iaf🙂Beror ju förstås på var du bor, om det är "konkurrens sas.
 
400 kr är ju ingenting om du sköter all mat-service och in/uttag 5 dgr/vecka.Därtill vatten och hagmaterial och övrigt slitage( borstar, grepar osv) samt el och ridbana.Tycker jag iaf🙂Beror ju förstås på var du bor, om det är "konkurrens sas.
Vi bor i obyggden 😅 jag vill att det ska vara lite "rörelse" runt stallet. Är väl mest för min egen skull och barnas. Störst sannolikg är att den som hyrar är någon jag känner/har kännedom om eftersom vi bor i ett litet samhälle. Jag måste ju ändå sköta mina hästar på morgonen så jag kan väl lika gott ta vardagarna så blir det ju win/win eftersom jag får nån sovmorgon på helgerna... men jag får se lite hur jag ska göra..
 
Sedan tänker jag att om skottkärror och grepar o dyl pajjar så kan man lägga ett par hundra per box o köpa nytt ihop eller är det bäddat för konflikter?
 
Ang prylar som kan gå sönder så ta med det i beräkningen. Går det sönder tycker jag det bör finnas höjd för sånt på stallhyran.

400 känns på tok för lite ens i obygden.

(Jag bor i obygden, jag betalade 400 kr typ 2002 för det du erbjuder men utan ridbana. Strö ingick iofs men det är ju inga stora pengar.)
 
Jag tänker att 400 kr är alldeles för lite. Det lär väl bli lite mer slitage på boxar, utrustning i stallet etc med två hästar till. Lägg på lite till så du har lite buffert till när saker händer.
 
Sedan tänker jag att om skottkärror och grepar o dyl pajjar så kan man lägga ett par hundra per box o köpa nytt ihop eller är det bäddat för konflikter?

Det är bäddat för konflikter och strul. Allt sånt, även staket mm, ska imo vara medräknat i stallhyran och köpas av stallägaren. (En del, tex jag, skulle nog kunna tänka sig att köpa själv om det finns bra plats att förvara dem på. Men då tar jag med det vid flytt. Och väljer många att göra så så blir det ju många kärror etc. Därför tycker jag att det är bättre att det finns och hör till stallet.)

Sen, angående sista raderna i ditt inlägg. Det är ju inte bara el och vatten som ska täckas. Inte ens om vi räknar på ren kallhyra, utan vare sig tjänster eller strö/foder. Bara en sån sak som att slitaget på hagar ökar, tex..
 
Det skulle jag inte vilja göra om jag stod inhyrd. Jag har köpt grep och sop, men tog med mig det när jag

Jag tänker att 400 kr är alldeles för lite. Det lär väl bli lite mer slitage på boxar, utrustning i stallet etc med två hästar till. Lägg på lite till så du har lite buffert till när saker händer.
Jo det kanske är lite lite men jag tänker att det blir mindre tjafs om saker o ting om jag är guda snäll o givmild så kanske hyresgästerna är likvärdiga i gengäld och inget tjafs om en trasig grep osv...? Gade jag haft den stallhyran och en grep går paj så skulle jag ju lätt bara köpa en ny utan att be om pengar från andra... men jag vet ju att det inte riktigt funkar så i verkligheten... he he jag får nog fundera vidare på priset
 
Jo det kanske är lite lite men jag tänker att det blir mindre tjafs om saker o ting om jag är guda snäll o givmild så kanske hyresgästerna är likvärdiga i gengäld och inget tjafs om en trasig grep osv...? Gade jag haft den stallhyran och en grep går paj så skulle jag ju lätt bara köpa en ny utan att be om pengar från andra... men jag vet ju att det inte riktigt funkar så i verkligheten... he he jag får nog fundera vidare på priset
Det funkar inte så. Hyr man stallplats så är man kund och stallägaren säljer en tjänst. Det behöver vara ordning och tydligt, det du funderar över blir bara krångligt.
 
Jo det kanske är lite lite men jag tänker att det blir mindre tjafs om saker o ting om jag är guda snäll o givmild så kanske hyresgästerna är likvärdiga i gengäld och inget tjafs om en trasig grep osv...? Gade jag haft den stallhyran och en grep går paj så skulle jag ju lätt bara köpa en ny utan att be om pengar från andra... men jag vet ju att det inte riktigt funkar så i verkligheten... he he jag får nog fundera vidare på priset

Det är en fin tanke att gudasnäll och givmild ska ge tillbaka samma sak, men empiriska studier i verkligheten bekräftar entydigt att det fungerar inte så.

Hittar du en gudasnäll hyresgäst som inte tjafsar om småsaker, så gör den det precis lika lite om du tar ut en anständig hyra. Snarare rensar du bort parasiterna/snåljåparna som bara utnyttjar din snällhet genom att sätta ett normalt pris från början (=avsevärt högre än 400 kr).
 
Vi betalar tusen och då ingår inget, har betalat 700 med in och utsläpp samt fordringar. Då har det funnits grepar och skottkärror. Gissar att det då var helt svarta pengar så ska du göra rätt kostar det säkert mer.
 
Jag tänker att det är bättre att du tar lite extra och lägger i en budget för stallet. Alltså, även om du tänker dig att du inte tar betalt för ditt jobb. Så säg typ minst 1500.

Då blir det inga problem om du behöver köpa ny skottkärra, bättra på färgen eller liknande.
 
Kan du titta på andra stall i din omgivning och se vad de tar?
Obygden kan julskinka sig väldigt mkt beroende på vart i landet man är.

Ex utanför Ängelholm betalade jag 800kr för modrongfodringar alla dagar samt utsläpp mån-fre. Välskötta medelstora hagar och väldigt välskött stall (saker lagades innan det gick helt sönder)
När jag flyttade uppåt till Borås betalade jag också 600kr men ingen service ingick från stallägaren. Stora fina hagar men all skötsel av stall/hagar gjordes av inhyrda.
Nu betalar jag 1300kr inkl hö/strö och morgonfodringar. Hag och stallskötsel fixas av stallägarna.
 
Jo det kanske är lite lite men jag tänker att det blir mindre tjafs om saker o ting om jag är guda snäll o givmild så kanske hyresgästerna är likvärdiga i gengäld och inget tjafs om en trasig grep osv...? Gade jag haft den stallhyran och en grep går paj så skulle jag ju lätt bara köpa en ny utan att be om pengar från andra... men jag vet ju att det inte riktigt funkar så i verkligheten... he he jag får nog fundera vidare på priset
Det är tyvärr inte så, dom bästa stallen jag stått i som fungerat bäst är stallägare som är lite "tråkiga" och håller på sin sak och inte lyssnar för mycket på inackorderingarna och vänder och vrider på allt så dom är nöjda, var tydlig vad det är som gäller när dom flyttar in och skriv ner det i kontraktet och sen stå för det. Tydligt och konsekvent.

Hyran tycker jag bör vara såpass att det blir en liten budget över för dig så du kan köpa grepar osv om dom går sönder, alltså basgrejer som behövs i stallet, som skottkärror osv. Sen titta på vad andra i området tar för hyror, det är så otroligt olika i landet vad stallen kostar att stå i så det är nog bäst att kika på vad grannarna tar för hyra. Kan nästan lova dig att om du har bra hagar och bra utevistelser osv så kommer det komma folk även om inte hyran är nästan gratis.

Men en sak är säger när det gäller inackorderingar och det är att mycket vill ha mer, ju snällare och mer givmild du är desto mera kommer inackorderingarna att kräva av dig.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 733
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 103
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 895
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Vad tänker ni om detta priset kontra servicen? Detta ingår för ett pris på 4700:- inkl. moms: - Relativt nybyggt stall med ljusa...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
17 218
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp