Rimlig tid att ge stallägare att hitta nytt sällskap vid flytt?

Sockerbit

Trådstartare
Jag är på gång att byta stallplats av diverse skäl då jag är missnöjd över stallägaren och hur denne agerat över tid med diverse saker. Det hela fick sin final förra söndagen då jag sa till stallägaren att jag inte orkar ha det såhär mer. Problemet är att det endast är min häst som står inhyrd numera samt stallägarens häst, som således kommer stå utan sällskap när jag flyttar. Ny plats är hittad och jag vill helst flytta in imorgon (vilket är fullt möjligt i det nya stallet). Vad är rimlig tid att ge henne att lösa det här med sällskap exempelvis? Jag har 3 månaders uppsägningstid men planerar ej att stå kvar så länge, utan hästen kommer att flyttas innan uppsägningstiden löpt ut. Det kommer förmodligen inte vara lätt att hitta sällskap för henne, dels pga foderbristen och då jag kommer ta med mina balar av inköpt grovfoder. Stallägaren har knappt köpt in tillräcklig mängd för sin häst, alltså kan inget foder köpas av stallägare om ny hyresgäst har detta önskemål (stallägaren vill heller inte att hennes ska äta av någon annans grovfoder, utan enbart det parti hon köpt), ekvationen går med andra ord inte ihop. I mitt huvud skulle jag vilja flytta hästen strax innan jul, för att kunna spendera julen i nya stallet samt ha tid att "skola in" hästen på det nya stallet och vara tillgänglig vid problem utan att behöva sticka från jobbet. Men är det för snäv tidsram att ge?
 
Vem äger problemet?

Jag förstår att stallägaren får en krånglig sits. Men SÅ förfärligt svårt kan det väl inte vara att hitta en sällskapshäst tils ny inackordering kommit? Har hen inga kompisar som har nån konvalecent t.ex.?

Kort sagt - det är inte ditt problem.

Jag har inte stått inackorderad men väl haft egna inackorderingar. Krasst sett så hyr de en box eller en lösdriftsplats. De lånar inte ut en häst till sällskap. Om du förstår hur jag menar. Har man bara en häst så får man själv se till att den har det bra.
 
Jag är på gång att byta stallplats av diverse skäl då jag är missnöjd över stallägaren och hur denne agerat över tid med diverse saker. Det hela fick sin final förra söndagen då jag sa till stallägaren att jag inte orkar ha det såhär mer. Problemet är att det endast är min häst som står inhyrd numera samt stallägarens häst, som således kommer stå utan sällskap när jag flyttar. Ny plats är hittad och jag vill helst flytta in imorgon (vilket är fullt möjligt i det nya stallet). Vad är rimlig tid att ge henne att lösa det här med sällskap exempelvis? Jag har 3 månaders uppsägningstid men planerar ej att stå kvar så länge, utan hästen kommer att flyttas innan uppsägningstiden löpt ut. Det kommer förmodligen inte vara lätt att hitta sällskap för henne, dels pga foderbristen och då jag kommer ta med mina balar av inköpt grovfoder. Stallägaren har knappt köpt in tillräcklig mängd för sin häst, alltså kan inget foder köpas av stallägare om ny hyresgäst har detta önskemål (stallägaren vill heller inte att hennes ska äta av någon annans grovfoder, utan enbart det parti hon köpt), ekvationen går med andra ord inte ihop. I mitt huvud skulle jag vilja flytta hästen strax innan jul, för att kunna spendera julen i nya stallet samt ha tid att "skola in" hästen på det nya stallet och vara tillgänglig vid problem utan att behöva sticka från jobbet. Men är det för snäv tidsram att ge?

Så länge du betalar för dig under uppsägningstiden så har du ingen skyldighet att stå kvar i stallet.
Det blir ju stallägarens sak att finna nytt sällskap - antingen i form av någon som hyr in sig eller genom att skaffa egen "sällskapshäst".

O, du tänker dig att flytta strax innan jul så låter det väldigt rimligt.
 
Så länge du betalar för dig under uppsägningstiden så har du ingen skyldighet att stå kvar i stallet.
Det blir ju stallägarens sak att finna nytt sällskap - antingen i form av någon som hyr in sig eller genom att skaffa egen "sällskapshäst".

O, du tänker dig att flytta strax innan jul så låter det väldigt rimligt.

Hyra kommer jag självfallet att få betala under hela uppsägningstiden, oavsett om hästen flytta eller står kvar uppsägningstiden ut.

Rent generellt så har jag inga skyldigheter gentemot stallägaren vad gäller sällskapet, men i ren goodwill vill jag ändå ge lite tid men samtidigt flytta så snart jag kan. Även om vi har våra meningsskiljaktigheter så vill jag inte vara direkt elak och sätta henne i knipa, men samtidigt så har hon gott om hästvänner i trakten och borde kunna fixa något att låna.
 
Jag är på gång att byta stallplats av diverse skäl då jag är missnöjd över stallägaren och hur denne agerat över tid med diverse saker. Det hela fick sin final förra söndagen då jag sa till stallägaren att jag inte orkar ha det såhär mer. Problemet är att det endast är min häst som står inhyrd numera samt stallägarens häst, som således kommer stå utan sällskap när jag flyttar. Ny plats är hittad och jag vill helst flytta in imorgon (vilket är fullt möjligt i det nya stallet). Vad är rimlig tid att ge henne att lösa det här med sällskap exempelvis? Jag har 3 månaders uppsägningstid men planerar ej att stå kvar så länge, utan hästen kommer att flyttas innan uppsägningstiden löpt ut. Det kommer förmodligen inte vara lätt att hitta sällskap för henne, dels pga foderbristen och då jag kommer ta med mina balar av inköpt grovfoder. Stallägaren har knappt köpt in tillräcklig mängd för sin häst, alltså kan inget foder köpas av stallägare om ny hyresgäst har detta önskemål (stallägaren vill heller inte att hennes ska äta av någon annans grovfoder, utan enbart det parti hon köpt), ekvationen går med andra ord inte ihop. I mitt huvud skulle jag vilja flytta hästen strax innan jul, för att kunna spendera julen i nya stallet samt ha tid att "skola in" hästen på det nya stallet och vara tillgänglig vid problem utan att behöva sticka från jobbet. Men är det för snäv tidsram att ge?

Jag hade flyttat hästen absolut snabbast möjliga och bara betalt hyran som jag skulle de 3 månaderna.

Hade hon varit sjyst/normal hade du ju inte behövt flytta alls, det får man inte glömma :)
 
Jag skulle stannat en månad. Visserligen är det en hästägares ansvar att se till att hästen har sällskap men jag tycker att det tillhör vanlig hygglighet att försöka underlätta för andra om man kan. Skulle man själv hamna i en liknande situation som stallägaren skulle man verkligen uppskatta lite medmänsklighet och inte att någon bara höll stenhårt fast vid sina rättigheter.
 
@Sockerbit tycker också en månad är schysst och skäligt.

Sen ang de som skriver ”skit i personen, hon får stå sitt kast, inte mitt problem osv”.

Jag har haft ett par inackar genom åren som skött sig mindre trevligt efter att de valt att flytta. Något år/ett par år senare har förhållanden för dem på andra stall förändrats och de står där och vill komma tillbaka men har då bränt sina broar.
Samma med folk som efter att ha sagt upp sig från sina arbetsplatser skött sig mindre snyggt, inte lämnat över på ett snyggt ordentligt sätt osv. Vips några år senare så visar det sig att de behöver referenser, eller att dåvarande chef nu är chef någon annanstans där de nu söker jobb.

Man vet aldrig hur morgondagen ter sig i livet. Att lämna med hyfs och etikett är ett förhållningssätt man enligt mig aldrig nånsin förlorar på .
 
Jag har eget stall och blir den ena skadad och måste åka in till kliniken så har jag antingen lånat sällskap eller kört iväg min till en kompis stall. Man måste ha en akutplan om man bara har två hästar.
Det låter schysst att ge stallägaren 2 veckor - en månad.
 
Jag har eget stall och blir den ena skadad och måste åka in till kliniken så har jag antingen lånat sällskap eller kört iväg min till en kompis stall. Man måste ha en akutplan om man bara har två hästar.
Det låter schysst att ge stallägaren 2 veckor - en månad.
Men på riktigt, skaffar du sällskap endast för ett par dagar/timmar? Jag tycker att hästar faktiskt ska klara av att vara själva stundtals, vilket de oftast gör. Rider du båda samtidigt också?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 369
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp