Bukefalos 28 år!

Rimliga lektionspriser?

Warfang

Trådstartare
Tänkte göra en liten undersökning om vad ni som inte har egen häst söker efter och uppskattar, och vill betala för på en ridskola.

Vad tycker ni är viktigast på en ridskola? Det här är min önskelista :)

Att hästarna är välutbildade tex MSVB i dressyren
Att hästarna inte går så mycket, vill att de ska tycka det är kul. Typ 4dgr/v max två pass per dag.
Bra stallmiljö, boxar inte spiltor etc
Mycket utevistelse i hagar
Ridhus och väldränerad utebana
Möjlighet till uteritter utöver lektionerna
Utbildad personal som inspirerar
Små grupper för så mkt hjälp som möjligt, tex 4 st i storhästgrupper och max 6 i ponnygrupper.
Möjlighet att tävla
Lära sig longering, lastning, knoppning och andra praktiska saker som man stöter på i en hästvardag.

Men man fattar ju att det måste kosta mer per lektion, om det ska vara på det här viset.... Så! Hur mycket hade ni velat betala för en lektion, och på vilka villkor? Förklara gärna vad ni har för mål med er ridning och vilken hästhållning ni vill ha!

För en ridskola som mitt exempel hade jag gladeligen betalat ca 400 kr för en hästlektion, för mitt barn hade jag betalat runt 225kr.

Kan tillägga att jag bor i gbgtrakten.

Allting är fiktivt så låt fantasin flöda men försök vara rimliga i prissättningen:D Ni kanske vill ha en ridskola som lär ut western, eller akademiskt?!

Med vänlig hälsning!!!
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Att hästarna är välutbildade tex MSVB i dressyren
Att hästarna inte går så mycket, vill att de ska tycka det är kul. Typ 4dgr/v max två pass per dag.
Bra stallmiljö, boxar inte spiltor etc
Mycket utevistelse i hagar
Ridhus och väldränerad utebana
Möjlighet till uteritter utöver lektionerna
Utbildad personal som inspirerar
Små grupper för så mkt hjälp som möjligt, tex 4 st i storhästgrupper och max 6 i ponnygrupper.
Möjlighet att tävla
Lära sig longering, lastning, knoppning och andra praktiska saker som man stöter på i en hästvardag.

Men man fattar ju att det måste kosta mer per lektion, om det ska vara på det här viset.... Så! Hur mycket hade ni velat betala för en lektion, och på vilka villkor? Förklara gärna vad ni har för mål med er ridning och vilken hästhållning ni vill ha!

Ska du starta eget?

Jag rider på en sådan o betalar 330:-/lektion. Vad menar du med villkor?

Det finns möjlighet att hyra häst x antal dagar i veckan. Vissa får man tävla med medan andra inte.

Mitt mål är att lära mig rida.
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Oj, det kräver nog lite mer tanke och energi än jag orkar lägga ner just nu om man ska få till ett heltäckande och väl igenomtänkt svar. :o

Men några exempel;
*Roliga aktiviteter - det är inte bara ridningen som är viktig på en ridskola tycker jag, även gemenskapen och att ha roligt!
*Duktig personal, dels väldigt pedagogiska och dels duktiga beridare som kan hålla hästarna i trim regelbundet
*Mycket fokus på sitsträning, t ex möjlighet att en dag extra i veckan träna sitsträning på lina.
*Små grupper tycker jag iofs är bra, men det finns ju privatlektioner. 2st hästar per lektion tycker jag är fullt lagom. Kanske skulle kunna finnas en lista att skriva upp sig på för de som önskar rida delade privatlektioner (för ekonomins skull) så kan ridlärarna para ihop dom på lämpligt vis.

Den typ av ridning jag är ute efter är nog kört att få till på en ridskola tyvärr, i dagsläget iallafall. Men det vore ju roligt rent allmänt om man försöker få till en mångsidig ridskola. Lite western, NH, trick, working equitation, m.m. utöver de klassiska hoppning och dressyr! Kanske egna gymkhana- och voltigegrupper? :)

Nu är ju jag van att ösa pengar på egen häst och privata lektioner för relativt dyra tränare. Hade jag inte haft häst och sluppit den kostnaden utöver lektionsridning så känns det väldigt billigt att rida lektioner och på så vis få ett substitut till egen häst. Tycker också kostnaden beror helt på vilken valuta man känner att man får för pengarna.
Men t ex tycker jag det skulle vara rimligt med 250kr/lektion om man delar med max 1-2 andra, 400kr/lektion privat.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimliga lektionspriser?

Jag vill ha:
* utevistelse för hästarna
* hästar med olika egenskaper, gärna en del som är utbildade på ca Msv B-nivå men även unghästar
* utbildad personal
* personal som klarar av att hålla lektioner med det antal ridande som är
* möjlighet att rida flera gånger i veckan, gärna speciallektioner
* ridhus (20*60 med bra ljus)
* stor bra utebana
* ridklubb kopplad till med bra gemenskap och många aktiviteter
* dressyrsadlar (& gärna kandar) till de flesta hästarna
* möjlighet att tävla lokalt och uppåt
* ordning och reda i stallet

Den ridskolan jag rider på idag har det mesta av detta, saknar bla stor utebana men har istället möjlighet att rida på några fält. Betalar ca 325:-/lektion, hade gärna varit några färre i gruppen för samma pris. Vi får vara max 15 st, men brukar iofs mest vara 10-12 st.
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Kul att du svarat :)

Med villkor menar att du skulle kunna betala ett högre pris mot att du tex utvecklas så mycket i din ridning att du kan tävla på MSV nivå, eller att ni bara är 4 personer i varje grupp... eller att hästarna går på lösdrift...! You name it :)
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Det jag funderar över är prissättningen. Jag har sett flertal exempel på någon som ridit ett par och kanske hunnit bli lite halvduktig. (Inte sällan har denna person köpt en ordentligt utbildad häst som hjälper ryttaren med att nå nivån.) Då helt plötsligt så ska det ges lektioner och personen kan allt! I de fall som de tar betalt för sina "tjänster" så ligger priserna på samma nivå som de bevisligen duktiga och erfarna tränarna tar för en lektion.

Beträffande hästarnas utbildningsnivå, lång utevistelse, personal med stor och bred kunskap med mera så går allt sådant att fixa utan problem. Men det blir dyra lektionspriser. Kundunderlaget är på tog för litet för att det ska bära sig. Ridskolorna är på gränsen till konkurs som det är nu tyvärr.
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Att ta mer betalt för att hästarna går på lösdrift är ju rena lurendrejeriet :D

Lösdrift SÄNKER ju driftskostnaderna jämfört med traditionell uppstallning... dessutom är det ju påtaglig fara för att alla som har spiltor måste skaffa sig en lösdrift.
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Stor del i den dåliga ekonomin för ridskolor tror jag beror på för dyr uppstallning, att mocka åt 20-25 spilthästar kostar lätt 250 000 per år :eek:

Privathästar på ridskolor står som regel aldeles för billigt - 1 privathäst kan lätt kosta 8000 - 10 000 per år bara i in och utsläpp... sköter den privathästägaren om ridskolehästarna 2 helgdagar på ett år så kostar alltså en arbetsdag 5000, när man hade kunnat leja bort den för hälften :crazy:

Det är mao ofta själva anläggningen som är för tungjobbad... ridlärarlönerna är ju bara en pyttedel i de totala kostnaderna. Underhåll, värme, arbetskostnader - där har du de stora jobbiga utgifterna.
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Allting är ju relativt:D

Jag jämför mycket med hur mycket jag själv lägger ner på mina tränare.
Exempel

-tränaravgift 400 kr
-ridhusavgift 50 kr
-bensin till o från ridhus 100 kr

Detta blir ju 550 kr i veckan, plus alla mina vanliga utgifter för hästen som en ridskoleryttare inte har, och kanske inte vill ha.

Jag hade inte velat betala typ 300 spänn för att rida i en grupp med 8-10 andra personer. Jag ser inget värde i det alls. Däremot hade jag lätt betalat runt 400 kr om det bara 2-4 st, på en välutbildad häst med en bra instruktör.

Ridskolorna här omkring ligger på ca 150-180 kr per lektion, och då är de som sagt runt 10 pers i varje grupp. Och ekonomin är ju inte den bästa där heller. De tappar elever och jag vet att Lars-Gösta Nauclér gått ut med på Hästföretagarna att hans mall för fungerande ridskoleverksamhet helt enkelt inte funkar längre.

Så något har ju förändrats hos eleverna, deras krav har förändrats. Så därför är jag nyfiken på ni efterfrågar och är villiga att betala för! :laugh:
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Mmm...

Det är trevligt att fundera på vad man vill kunna erbjuda och vad som intresserar...

...men kanske är det bra att börja med att räkna på vilka utgifterna är och hur många som skall försörjas av verksamheten. Hur många hästar krävs det och hur många lektioner måste de gå för att exempelvis täcka kostnaderna för en verksamhetsansvarig, en ridlärare och två hästskötare? Och det handlar ju inte bara om att klara verksamheten i stort. Kostnaden för att hantera ekonomin, de systematiska brandskydds och arbetsmiljöarbetena måste även räknas in...
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Kul att du svarat :)

Med villkor menar att du skulle kunna betala ett högre pris mot att du tex utvecklas så mycket i din ridning att du kan tävla på MSV nivå, eller att ni bara är 4 personer i varje grupp... eller att hästarna går på lösdrift...! You name it :)

Jag betalar ett högre pris i jämförelse med en annan ridskola. Vi är 4-5 stycken i grupperna. En billigare ridskola har närmare 12 i grupperna.

Jag hyr ingen häst idag. Vet en del av de som hyr tävlar och gör det på olika nivåer. Tror ingen är på MSV dock.

Däremot hade jag lätt betalat runt 400 kr om det bara 2-4 st, på en välutbildad häst med en bra instruktör.

Det är så vi har det. :)

Finns en annan ridskola i närheten som lektionspriset ligger på 440:-. Max 4 per grupp. För att få rida där måste du kunna minst LA.
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Mmm...

Det är trevligt att fundera på vad man vill kunna erbjuda och vad som intresserar...

...men kanske är det bra att börja med att räkna på vilka utgifterna är och hur många som skall försörjas av verksamheten. Hur många hästar krävs det och hur många lektioner måste de gå för att exempelvis täcka kostnaderna för en verksamhetsansvarig, en ridlärare och två hästskötare? Och det handlar ju inte bara om att klara verksamheten i stort. Kostnaden för att hantera ekonomin, de systematiska brandskydds och arbetsmiljöarbetena måste även räknas in...

Puttar lite...

Självklart måste man börja i den änden att man tittar på hur mycket utgifter man har för att sedan räkna ut hur stora intäkter man måste ha för att det ska funka.

Idag är det svårt för ridskolorna att höja priserna, så då måste dom ju istället se till att sänka utgifterna...
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Jag har under de senaste åren funderat på att starta en sådan ridskola som du beskriver.

Vi bor inte i samma del av landet men jag skulle bli jätteglad om du kunde PMa mig namn på ridskolan där du rider och kanske du känner till någon mer liknande ridskola.

Jag har tillgång till äldre välutbildade hästar och har länge gått och funderat på att starta en liknande ridskola
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

Jag rider inte på ridskola och har egen häst.
Det ytliga vill jag ha boxar, inte spiltor. Spolspilta och bra ytor/kännas lite "proffsigt" inte ett hemma stall a la ladugård eller så. Sällskapsrum/café, omklädningsrum med skåp, bra isolerat så att stallet inte är svin kallt. Gärna att ridhuset är kopplat med stallet. Allt det här hade jag på min förra ridskola plus travbana, två padocks och en terrängbana :)

Hästarna ska vara välridna och lite utbildade sen ska väl vissa av dom vara högt utbildade för att kunna lära sina ryttare skolningar. Vissa ska vara inriktad dressyr medan andra hoppning. De ska vara snälla och trevliga vid hantering inte vara sura och ilskna. Det ska finnas hästar i alla storlekar och typer. Tycker så många ridskolan minskar ner så mkt att det nästan bara finns enstaka ponnyer och massa storhästar.
Man ska ha tillräckligt med hästar att de har möjlighet att få vila något pass och inte gå varenda pass på grund av bristande hästar. Hästarna ska trivas och tycka att det är kul och även kunna få ridas ut någon dag i veckan. De ska ha bra och anpassad utrustning.

Har ridit på en skola som bara haft ridbana inte ridhus. Det var en pina vid snöstorm ;) spiltor och utebox i olika stall så det var inte så kul och man fick göra i ordning i spiltan för det fanns ingen plats för uppbindning. Fanns inte ens separat sadelkammare. Den var privat och liten. Halvdålig. Den andra beskrev jag ovan och är bra, skit fin och bra anläggning som har allt, minus för vissa av lärarna.
Ridskolan där jag bor nu har spiltor och ett väldigt litet stall men ridhus och ridbana. Helt Ok dock få hästar.

Bra ridlärare är viktigt såklart ;)
Möjlighet till uteritt. Aktiviteter och små klubbtävlingar. Gymkhana och voltige. Varierande med hoppning och dressyr. Möjlighet till teori om man vill ang foder och skador, sjukdomar, olika utrustning osv. Att ridlektionen börjar NÄR MAN BÖRJAT RIDA/satt sig upp på hästen! Så var det hos den "fina" ridskolan men hos den lilla då ryktade man och sadla under lektionstid :S

Vet inte vad jag skulle kunna betala. Just nu ingenting för jag har inte råd. Jag betalade ca 100-130 kr lektionen för 8 år sedan, vi var 6-8 st då så det var inte så lärorikt mer än att jag gjorde det för kul - att få rida. Nu vill jag ju rida för att utbildas om jag ska betala för det. Att bara rida för kul och lulla på gör jag gratis med min häst själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Rimliga lektionspriser?

När jag red på ridskola kostade min lektion 170-190 :-/ lektion, Då red jag i tävlings gruppen. Vi var 7-8 elever samtidigt i ett litet ridhus på hästar som tävlat lätt nivå. blandat hästar och ponnyer.
De gick ca 2-4 ggr per dag.
Ganska bra utevistelse med ponnyer i en hage och hästar i en annan.
Finns också en lösdrift där de små ponnyerna går.

Men jag slutade för det fanns inte så många storhästar och jag ville inte ha med min häst för hon skulle inte få den plats hon behöver inne i ett litet ridhus med 7 andra ekipage...
 
Sv: Rimliga lektionspriser?

kl

Måste bara fråga, 15 st ekipage på en lektion? Även 10 - 12 är ju väldigt mycket tycker jag... Jag som är från en liten stad skulle aldrig betala 330 kr för en sådan lektion... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 303
Senast: annan1
·
Hästmänniskan Då våran lektionsverksamhet är relativt liten med ridlekis och ridskola 4 dgr i veckan på tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar och...
2
Svar
24
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp