Rimligt antal starter

Fiorano

Trådstartare
Vi har ju varit inne på ämnet i lite olika trådar, men tänkte att det skulle få en egen så det onekligen ligger i tiden. Vad tycker ni är ett rimligt antal starter att göra i dressyr per år/månad. Hade ni velat se en reglering i det i TR?

Eftersom det varit en del diskussioner om den tävlingshets som nya amatörturen i Falsterbo bidrar till roade jag mig med att räkna på hur många starter de anmälda ryttarna gjort. Räknade från mars till nu. Den som startat i särklass minst red 10 starter, dock samtliga under samma månad, 16 starter gjorde nästa som startat lite och då utspritt på samtliga månader. Den som startat i särklass mest landar på 33 starter under tre månader. Tre ryttare har gjort 24-27 starter därefter. Samtliga nu anmälda 15 ryttare har i snitt ridit nästan 18 starter var under 3,5 månad för att kvala.

Jag hade nog allt velat se någon form av reglering och jag tycker att Falsterbos ledning som bestämt dessa kvalregler ska skämmas för vad de bidrar till!
 
Så intressant, har tänkt tanken själv men inte blivit färdig att räkna på antalet starter för de som kvalat till amatörtouren. Roade mig med att räkna hur många starter jag själv gjort i år. Totalt 10 starter fördelat på 8 helger och då tycker jag att jag har tävlat extremt intensivt!

Tänker att vissa hästar trivs bättre med två starter per dag när vi pratar lätta klasser, andra funkar bättre med en start per dag.
 
För att svara på din fråga @Fiorano om ev reglering i TR. Ja, tydligen behövs det ju, och utan att tänka igenom det jättelänge så skulle jag säga max 4 starter per månad. 4 klasser totalt alltså på en månad. Fast håller man på med det flera månader i sträck så känns det nog också för mycket.
 
Det låter helt galet mycket. Jag kan absolut se ett behov av en reglering, men det är ju svårt att veta säkert var den ska ligga. Risken finns att det blir ett höftande efter ens egen föreställning om vad som är "lagom". Hur mycket skulle jag kunna tänka mig att tävla och var tycker jag att det känns över gränsen? Men vad är det som säger att det är just min känsla som är rätt? Personligen har jag nog aldrig gjort mer än fyra starter på en månad, och då har det nog varit två klasser/tävlingsdag. Nu tävlar jag betydligt mindre än så, och jag inser att man kan tävla mycket mer än vad jag gör utan att det blir ett problem - så mina erfarenheter är ju inte så himla efterlysande, jag har inte upplevt att jag legat nära någon gräns. Men visst kan jag reagera när jag hör att någon gjort närmare 50 starter i dressyr på ett år.
 
Jag försöker också klura på ett bra förslag till TR, men det är inte helt lätt att formulera..

Dels borde man kunna sätta en gräns per meeting och vecka?
Högst tre starter på två dagar eller fyra starter på en vecka?

Det ska ju vara hästvänligt men får inte bli så dyrt eller reglerat heller så att bara gå på en start per dag verkar opraktiskt (och de som tävlar mycket lär väl åka på tävling varje dag istället då ;))

Men sen blir det svårt hur man ska formulera maximalt antal starter...
Om man tänker på fyra veckors perioder?
Att hästen aldrig får göra mer än åtta starter på en fyraveckorsperiod?
Rider man då ett tredagars meeting med fyra starter på så kommer man tre veckor före och tre veckor efter vara begränsad till att göra maximalt fyra starter? Det är fortfarande mycket och begränsar inte de flesta ryttare alls men det sätter kanske stopp för de som startar mest?
Andra alternativ?

Att sätta gränsen på månad känns lite dumt, då kan man starta massor i slutet av en månad och början av nästa... behandla och göra om samma sak igen 🙈
 
Jag försöker också klura på ett bra förslag till TR, men det är inte helt lätt att formulera..

Dels borde man kunna sätta en gräns per meeting och vecka?
Högst tre starter på två dagar eller fyra starter på en vecka?

Det ska ju vara hästvänligt men får inte bli så dyrt eller reglerat heller så att bara gå på en start per dag verkar opraktiskt (och de som tävlar mycket lär väl åka på tävling varje dag istället då ;))

Men sen blir det svårt hur man ska formulera maximalt antal starter...
Om man tänker på fyra veckors perioder?
Att hästen aldrig får göra mer än åtta starter på en fyraveckorsperiod?
Rider man då ett tredagars meeting med fyra starter på så kommer man tre veckor före och tre veckor efter vara begränsad till att göra maximalt fyra starter? Det är fortfarande mycket och begränsar inte de flesta ryttare alls men det sätter kanske stopp för de som startar mest?
Andra alternativ?

Att sätta gränsen på månad känns lite dumt, då kan man starta massor i slutet av en månad och början av nästa... behandla och göra om samma sak igen 🙈
Ja, per fyraveckorsperiod oavsett månadsskifte + kanske en årsbegränsning? För mig låter åtta starter på fyra veckor jättemycket, men som sagt - jag tycker det är svårt att veta vad som är FÖR mycket.
 
Tycker öht inte om tanken på att förbundet ska vara inne och peta i det där, men när man ser på den där amatörtouren förstår man ju att det kan vara nödvändigt i vissa fall. :banghead:

Personligen tycker jag inte att det borde vara någon reglering på L-klass nivå öht, och kanske max 6 starter per 4 v-period på Msv och uppåt.
 
Tycker öht inte om tanken på att förbundet ska vara inne och peta i det där, men när man ser på den där amatörtouren förstår man ju att det kan vara nödvändigt i vissa fall. :banghead:

Personligen tycker jag inte att det borde vara någon reglering på L-klass nivå öht, och kanske max 6 starter per 4 v-period på Msv och uppåt.

Varför inte? Tycker du inte att det är bra när hästarna skyddas från ett evigt flängande?
 
Tycker öht inte om tanken på att förbundet ska vara inne och peta i det där, men när man ser på den där amatörtouren förstår man ju att det kan vara nödvändigt i vissa fall. :banghead:

Personligen tycker jag inte att det borde vara någon reglering på L-klass nivå öht, och kanske max 6 starter per 4 v-period på Msv och uppåt.

Jag har inte formulerat någon egen idé än om hur jag tycker det kan se ut, men jag skulle inte vilja lämna de lätta klasserna utanför. Vi är många på gräsrotsnivå i Sverige och kunskaperna ser väldigt olika ut. Det bästa vore ju såklart om tränare finns med i bilden som kan guida även hur tävlandes läggs upp men så lär det ju inte alltid vara. Jag funderade på att rida tre olika tävlingar på fyra veckor men tyckte det kändes mycket då min oftast gick två klasser, LC+LB eller LB+LA(:1) och min dåvarande tränare höll med.
 
Varför inte? Tycker du inte att det är bra när hästarna skyddas från ett evigt flängande?

Jo, absolut, men jag menar att det i någon mån ändå inte är lika "illa" om en häst tävlas många gånger i t.ex. LB än MsvB, för att LB är en mycket enklare och mindre ansträngande klass. Sen är givetvis ingetdera bra.
Därtill borde ryttare som är på den lägre nivån ha sådant tränarstöd i sina satsningar att denne kan säga stopp också. (Tänker mig att de som rider t.ex. Msv, särskilt på lite yngre hästar, själva är tränare/etc.)
 
Jag har inte formulerat någon egen idé än om hur jag tycker det kan se ut, men jag skulle inte vilja lämna de lätta klasserna utanför. Vi är många på gräsrotsnivå i Sverige och kunskaperna ser väldigt olika ut. Det bästa vore ju såklart om tränare finns med i bilden som kan guida även hur tävlandes läggs upp men så lär det ju inte alltid vara. Jag funderade på att rida tre olika tävlingar på fyra veckor men tyckte det kändes mycket då min oftast gick två klasser, LC+LB eller LB+LA(:1) och min dåvarande tränare höll med.

Det har du absolut en poäng med! Men på den nivån borde man ha sådan uppbackning av sin tränare i satsningen, att denne kan dra i nödbromsen om det skulle vara så. Sen anser jag som sagt att det absolut inte är bra, men mindre illa om en häst går många LB än många MsvB t.ex.
Säg att man t.ex. har en begränsning på 4 starter/4 v period. På Msv-nivå, som ändå kräver mer av hästarna, tycker jag ändå att det är relativt rimligt (jag hade väl satt typ 6 st, men jaja, det är smaksak). På L-klassnivå tycker jag dock att det blir konstigt, främst pga. att L-klass inte kräver lika mycket av hästarna. Samt att, om jag lite egoistiskt sett får tänka utifrån min kontext, att tävlingssässongen för typ LB härikring till 90% är koncentrerad till typ 6 veckor på våren och 8 veckor på sensommar/höst. De som tävlar på Msv har ju oftast (på ett sätt) mycket större utbud, i.o.m. att de är villiga att åka längre oftast, än de som tävlar lokal LB. Nu säger jag absolut inte att man ska göra 4 starter/helg 6 resp. 8 veckor i rad, det är totalt vansinne, men det jag menar är att det kan bli lite mer "koncentrerat" under några veckor där, för att sedan knappt vara någonting alls/bara ytterst enstaka under årets resterande 38 veckor. Att då göra säg kanske 6-8 starter under en lite intensivare 8 veckors period, för att sedan inte tävla alls på kanske minst 8-12 veckor, ser jag faktiskt inget problem med. Särskilt inte på L-klass nivå som inte är så ansträngande för hästarna.
 
Högst tre starter på två dagar eller fyra starter på en vecka?

Fast jag tycker det är en start för mkt, även det du skrev om fyra starter på tre dagar. Jag tycker det ska begränsas till en start per dag på meeting!

Sen tycker man får begränsa starterna över typ en sexveckorsperiod så man får lära sig planera. Det är ju avsaknaden av planering folk tävlar för mkt för att dom ska vara med överallt. Ok att de värsta är dumma i huvudet men övriga som tävlar kanske lite för mkt tror jag gör det för att dom inte ens är medvetna om det eftersom dom inte har en överblick på sitt tävlande.
 
Amatörtouren i dressyr lär göras om till nästa år. Jag hoppas det iaf. Det är ju svårt att veta på förhand hur det kommer bli men att det går att kvala i så låga klasser och "flest vinner" känns inte som nåt klockrent upplägg.

Ang begränsat antal starter per period så är det välkommet men hur många starter eller hur lång period det ska röra sig om lämnar jag till mer rutinerade. Jag är ingen stortävlare och tävlar ytterst sällan mer än två helger per månad.
 
Särskilt inte på L-klass nivå som inte är så ansträngande för hästarna.

Fast detta är ju så dumt att tro... Det är ju nästan lika ansträngande för en Lättklasshäst att tävla som en svårklasshäst på sin respektive nivå eftersom det handlar om hur tränad hästen är. Det är inte enklare för mig att springa en mil som hyfsat otränad än för en superstar att springa ett maraton. Rätt träning och mängdträning över tid skapar styrkan!
 
Det har du absolut en poäng med! Men på den nivån borde man ha sådan uppbackning av sin tränare i satsningen, att denne kan dra i nödbromsen om det skulle vara så. Sen anser jag som sagt att det absolut inte är bra, men mindre illa om en häst går många LB än många MsvB t.ex.
Säg att man t.ex. har en begränsning på 4 starter/4 v period. På Msv-nivå, som ändå kräver mer av hästarna, tycker jag ändå att det är relativt rimligt (jag hade väl satt typ 6 st, men jaja, det är smaksak). På L-klassnivå tycker jag dock att det blir konstigt, främst pga. att L-klass inte kräver lika mycket av hästarna. Samt att, om jag lite egoistiskt sett får tänka utifrån min kontext, att tävlingssässongen för typ LB härikring till 90% är koncentrerad till typ 6 veckor på våren och 8 veckor på sensommar/höst. De som tävlar på Msv har ju oftast (på ett sätt) mycket större utbud, i.o.m. att de är villiga att åka längre oftast, än de som tävlar lokal LB. Nu säger jag absolut inte att man ska göra 4 starter/helg 6 resp. 8 veckor i rad, det är totalt vansinne, men det jag menar är att det kan bli lite mer "koncentrerat" under några veckor där, för att sedan knappt vara någonting alls/bara ytterst enstaka under årets resterande 38 veckor. Att då göra säg kanske 6-8 starter under en lite intensivare 8 veckors period, för att sedan inte tävla alls på kanske minst 8-12 veckor, ser jag faktiskt inget problem med. Särskilt inte på L-klass nivå som inte är så ansträngande för hästarna.
Det är nog ganska ovanligt att en tränare säger ifrån om antalet tävlingsstarter, att lägga det ansvaret där tror jag inte fungerar. Då borde de ju ha gjort det redan nu?

Sedan tycker jag inte det är så stor skillnad på LB och MsvB i ansträngning relaterat till vilken nivå hästen är på. Det är ju fortfarande en resa, komma till ny plats och att sedan prestera på den nivån hästen och ryttaren befinner sig (förhoppningsvis) styrke- och konditionsmässigt.
 
Jag hade en häst som jag red ett tag som var så sjukt träig och tråkig hemma men levde upp när vi kom bort på tävling. Vi startade 6 starter på fyra veckor någon period och red ut eller lekte på annat sätt när vi var hemma. Så lite beror det ju på hur man lägger upp hästens arbete i stort...
 
Ang att tränarna borde säga ifrån så har jag en tränare som jag är bekant med (och har därför på FB). En av hens elever är kvalad till Falsterbo och hen lägger varje vecka upp: Grattis till ... som vann idag igen!

Och jag tänker: skäms du inte? Det borde ju vara hens jobb att säga ifrån, inte berömma ett beteende som inte är hästvänligt...
 
Jag är ingen stortävlare och tävlar ytterst sällan mer än två helger per månad.

Det är ju varannanhelg, för mig är det mkt .. Fast jag har alltid tävlat alldeles för lite om det nu finns något sådant 😁

I maj tävlade jag faktiskt 3 helger på samma häst , jag var typ helt slut efter den månaden.
5 maj en hopptävling 2 klasser
12 en fälttävlan
27 maj en fälttävlan
Allt på lägsta nivån. Hästen har gått betydligt högre tidigare men inte så jättemkt tränad på ett par år. Nu ska den inte tävla förrän 7 juli men om man inte tänker sig för så hade det lätt gått att köra på i juni med ett par tävlingar till och skulle man då kolla över en sexveckorsperiod skulle man bli mörkrädd eftersom de flesta planerar framåt hela tiden och inte i perioder.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sjukskriven och jobbar just nu några %. Jag hör rätt ofta av mig till VC, dels för att förnya läkarintyg, dels för att läkaren...
Svar
7
· Visningar
1 634
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: nullo-modo
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 225
Senast: Korven
·
D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 188
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp