Rimligt att betala som medryttare?

T

tigger

Har efter att min egen häst blivit utdömd förra året bestämt mig för att börja rida lite smått igen. Är småbarnsförälder och känner att jag inte har riktigt tiden att skaffa mig en ny häst i nuläget.

Har i alla fall hittat en islandshäst som ägaren (som jag är bekant med) behöver hjälp med 1 dag/vecka, vilket passar mig bra. MEN hon vill ha 600:- i månaden för 1 gång i veckan vilket JAG personligen tycker är för mycket. Jag tog samma summa av min medryttare men då red hon 2-3 dagar i veckan och fick dessutom träna och tävla. Här gäller skogsridning och lite träning på volten.

Priset stod inte i annonsen och dum som jag var antog väl jag att 400:- kanske kunde vara en rimlig summa. Nu känns det så dumt och snålt att säga att jag inte är intresserad bara för att jag tycker att det är för dyrt.

Är jag snål?
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag tyckte det lät lite mycket. Jag har själv aldrig varit med om att betala för att vara medryttare men som du säger 400kr tycker jag med låter rimligt.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Det är 150 spänn per gång, och med tanke på hästars omkostnader i sthlm kan vara rätt höga så kanske det finns en (för ägaren) motivation där. Är det en fin islänning har dessutom enbart inköpet kostat en hyfsad slant.

Sen kan jag givetvis förstå din sits också och där har du två val. Tacka nej eller att försöka förhandla om priset. Att tacka nej för att det är för mycket för dig är ju inte oartigt, det är ju i så fall ett faktum.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Hej
Om du bara ska rida ut lite med hästen och inte kan eller får träna eller så anser jag att du ska rida gratis.
Min medryttare betalar inget men jag har som krav att hon ska träna. Betalning för mig är att jag inte behöver åka till hästen de dagarna hon har honom. Medryttare är en tillgång för oss som bhöver dem.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag har personligen aldrig betalat för att rida och sköta andra hästar. Men så bor jag ju heller inte i stockholm.

Jag kan känna att det är lite snålt att ta så mycket betalt, eller att överhuvudtaget ta betalt för att man får hjälp med sin häst. Har man inte ekonomi att klara sin egen häst själv så ska man inte ha häst, tycker jag!

Det har funkat bra med de hästar jag ridit, jag har mockat och tagit hand om hästen och försökt ställa upp om ägaren ska resa bort eller liknande. Sista sköthästen innan jag skaffade fick jag till och med låna med till skolan två veckor för att träna. Då tycker man det är extra kul! :D
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag betalar inte något för att rida min medryttarhäst som finns i Stockholm. I grannstallet fick vi även betalt av hästägarna för att ta hand om hästarna!

Som medryttare hjälper man ju en hästägare, med att mocka och motionera hästen, det är medryttaren som egentligen ska få betalt för att göra det, alt. få rida gratis om man hjälper till med mockning osv.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Ursäkta om jag inflikar detta, men nu frågade TS vad som ansågs rimligt att betala för att få rida inte om man skulle betala för att få rida.
En sådan diskussion har förekommit nyligen, vad som där framkom var att ämnet var delat. Nu så kan man därför tycka att det är bättre att avhålla sig från den här diskussionen, och istället inrikta sig på att ge TS rådet är det för mycket eller inte.

Jag har en flicka som rider min unga häst, endast för att hon vill det. Hon har själv erbjudit sig att betala ett bidrag för skorna, inget jag krävt med väl tacksamt tar emot. Hon betalar 600 kr per månad, och har 2 dagar i veckan och vi bör runt stockholms trakten. Tilläggas bör, att jag inte skulle acceptera detta från vem som helst då avstår jag hellre.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

jag tycker det låter dyrt. beror väl iofs på var du bor som de andra sagt. Men när jag var medryttare på en häst betalade jag 500 kr/månad och fick rida i princip hur mycket jag ville, bara jag sa till hur jag tänkte rida ca en vecka innan. Jag fick även träna och tävla. Iofs vad ägaren skadad och kunde inte rida själv men jag tyckte det var rimligt iaf. Jag mockade och fodrade även de dagar jag red.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Våran medryttare betalar inget för att rida våran häst 1-2 d/v!

Vi har haft henne i 5 år,och har aldrig tagit betalt! För mig är det betalning att få en fridag från stallet! Mycket värt för mig,som inte går att räknas i pengar!
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag tycker att det låter alldeles för dyrt. För 600 kr vill jag helst rida hästen 2-3 gånger i veckan och då ska det vara träning som gäller, inte någon enstaka skogslunkingstur (förutom om jag själv väljer det någon enstaka dag).
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag betalade 700kr som mest for en medryttar tidigare, fick da ha hasten som min egen, trana och tavla, och inte skota nagra stallsysslor

Nar jag sjalv hade medryttare pa min hast betalade hon 200 kr manad, red 2-3 dagar veckan, hjalpte till med stallsysslor, fick trana om hon ville och hade i stort ganska stor frihet med hasten pa sina dagar.

Sa vad jag forsoker saga ar att 600 for att fa rida ut 1 gang i veckan later rent absurt
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Om du inte får tävla hästen om du vill och bara träna någon gång ibland så tycker jag definitivt att det är för dyrt.
Om det sedan är en "ordinär" häst som inte kan lära ut mycket, så nej. Det är för dyrt.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Nej, det är ingen häst som kan lära mig något.

Har i alla fall sagt till ägaren att jag tyckte det var på tok för dyrt. Hon har dessutom 2 medryttare till på hästen som betalar 600:- för en dag i veckan. Hon får in ganska mkt pengar med andra ord. Hon sa att hon inte har råd annars.

Igår ringde dessutom min moster och sa att jag får börja rida hennes dotters tävlingshäst 1 dag i veckan om jag vill, GRATIS! Dottern börjar på gymnasiet i höst och kommer att behöva plugga en del, så hon hade sagt att hon ville gärna ha lite avbelastning. KUL, och på en häst som jag kan lära mig på!
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag säger bara WOW! Det var ju hutlöst mycket pengar! Tänk att det kan vara så olika beroende på vart man bor. Visserligen kostar det ju mer att hålla häst i en storstad än vad det gör på landsbygden, men att betala 600 spänn för att få rida en dag i veckan... Det är ju rena rånet! Jag hade en tjej som medryttare tidigare och jag hade som önskemål att hon betalade 500 och då fick hon rida, tävla samt att jag hjälpte henne med transporter hit och dit - men det tyckte hon var för mycket. Det finns tydligen ytterligheter överallt.:grin:
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag har tidigare innan jag skaffade egen häst haft två medryttarhästar. Den ena va en riktigt duktig tävlingsponny som jag red 4ggr/veckan, för 1000 i månaden. Den andra 800 och då va de 2-3 gånger i veckan.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Min häst står inte i Stockholmstrakten utan tvärtom på landet i liten stad i Norrland = mycket billigare i regel än Stockholmstrakten. Om jag räknar med 4-5 vilodagar per månad 25 riddagar så exklusive utrustning, försäkring, träning, bensinpengar och oförutsett kostar det mig 120:- per gång att rida.
En "bra" islänning kostar mycket mer i inköp än min häst. Mao så skulle jag vilja börja rida islänning skulle det vara billigare att vara medryttare för 150:- per ridtillfälle än att skaffa en själv kanske ffa om det var i dyrare område (duh, såklart, men om man slår ut det per ridpass! :p )

Själv tänker jag såhär:
Det är svårt att komma undan med mindre än 3000:- i månaden för att ha egen häst. Om jag skulle vara medryttare skulle jag förmodligen bli det för att man inte har tid eller råd att ha egen häst. Men jag skulle ändå se allt upp till hälften av kostnaderna för egen häst som "billigt" i jämförelse.
Sen får man ta det i relation till hur bra man gillar hästen, ev hur "dyr"/efterfrågad häst det är, hur rimliga kostnaderna är i förhållande till hästens omkostnader eller jämfört med vad andra likvärdiga skulle kosta.

Lång historia kort- jag tycker INTE 600:- är dyrt om det är i stockholmstrakten. Men huruvida det är för dyrt för dig eller inte är det bara du som kan avgöra. Hästar kostar pengar, så tänker jag! :p
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Jag tycker att det låter mycket med 600 kr for en gång i veckan. Nar jag var medryttare på en hast i Stockholmsområdet red jag tre till fyra ggr i veckan och betalade 400 kr per månad. Detta var i och for sig 6 år sen och tiderna forandras, men jag tycker att det låter dyrt.
 
Sv: Rimligt att betala som medryttare?

Kul at du fått en bättre erbjudande! Jag tycker att det är på tok för dyrt med 600 kr för en gång i veckan. Det blir ju ca 140 kr/ tillfälle, även om det regnar och är 10 grader "varmt". Jag har ridit i skogen fram och tillbaka i flera år, visst är det härligt, men det är inte så kul att det är värt 140 kr. Sedan vet jag inte hur långt du har till stallet (bensinpengar) eller hur bra ridvägar det finns (en lerig stig fram och tillbaka är inte så inspirerande). För de 140 kr skulle du kanske kunna ta lektioner för en OK tränare (kanse på din mosters dotters häst?:))

Jag är medryttare på ett hyfsat välutbildat halvblod. Rider mest ut men har tillgång till en rundkorall och får köra honom till träning om jag vill. Jag rider 2-3 ggr/ vecka och betalar ingenting. Det skiljer sig tydligen väldigt runtom i landet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 294
Hästmänniskan Vad är en rimlig summa att betala för att vara medryttare? För sport/dressyrhästar och inte hobby/skogsmullehästar. Jag har letat efter...
Svar
11
· Visningar
3 105
Senast: Annwa
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 608
Senast: Mumfie
·
Hästmänniskan Jag har hästen på lösdrift 10 min hemifrån så ”behöver” inte åka varje dag då han får tillsyn, (men vill gärna ge kraftfoder och...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 554
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp