Rimligt att få betat gratis eller räkna med ’hyra’? Ponnyer för skogsbete, vad krävs av hagen?

Ainon

Trådstartare
Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren under sommaren (inte samtidigt i samma hage ;) ). Det kommer vara hagar på mellan 0,5-1,5ha endel i princip barrskog som är glest upphuggen (dvs mycket lingon och blåbärsris, behövs det har vi hö att tillskottsfodra med) och endel som är fullständigt ny avverkad fd lövskog med mer gräs
Stängslat och klart med tråd på 20-40-60-90cm

Om vi till våren ska söka efter ett par ponnyer som kan hjälpa trampa och beta, är det rimligt att erbjuda skogsbete gratis eller bör vi räkna med att få betala hyra för ponnyerna?
För oss spelar ingen roll egentligen om ägarna vill hit dagligen eller om vi ska göra dagliga tillsynen. Vill dock att ägaren tar övergripande ansvaret för ponnyernas hälsa och vill inte vara ’fodervärd’.
Vill bara veta vad som generellt är rimligt 🤔

Och hur rensat på grenar behöver det vara i skogshagarna? Fåren tar ju sig fram rätt bra överallt men hästar är ju lite mer skadebenägna.

(är hästvan men ingen erfarenhet av denna kontext)
 
Antar att det handlar om efterfrågan. Men det bör ju finnas gott om folk som vill ha magert bete till tjocka ponnysar och hästar så vore konstigt om ni skulle behöva betala dem. Snarare att ni skulle kunna ta en mindre summa i hyra.

Folks tolerans för grenar varierar. Jag har typ nolltolerans och skulle aldrig släppa häst där det ligger kvar grenar efter avverkning/rensning, jag skulle vilja ha bort allt och även se till så att det inte är en massa vassa utstickande pinnar här och där. Andra är helt obekymrade över sånt..
 
Jag håller med om att du inte ska behöva betala. Mer i så fall att valet står mellan att du ska "hyra ut" det gratis eller om du till och med kan ta ut en liten hyra. Jag har exempelvis betalat 300 kronor i månaden för bete utanför mitt befintliga stall, vi skötte våra hästar själva och ansvarade för att de hade vatten, men eftersom det fanns flera hästar/hästägare så var det ju ändå nån form av "tillsyn", men mer i "jag var i stallet nu, fyllde på vatten" eller att någon hade hört av sig om en häst inte verkade okej.

Jag som har fångkänsliga ponnyer som inte kan gå på för kraftigt bete hade lätt betalat för det, det har varit hemskt svårt att hitta bete som passar mina hästar.

Angående grenar så skulle jag personligen tycka att det var okej så länge det inte var värre än på en skogsstig där jag rider, det behöver inte vara som i en paddock eller på en äng för att jag ska släppa ut hästarna där. Jag är däremot mycket skeptisk mot taggbuskar och stenar. Min gamla ponny stack sig på en slåntagg och knäet svullnade upp och fick samma storlek som en handboll, så jag är väldigt rädd för stickskador.
 
Det är ju det där med tillgång och efterfrågan, just precis där du bor. Finns det djurägare i närheten som har behov av hagar? Finns det någon som vill transportera sina djur till dina hagar?

Där jag bor är betesdjur hårdvaluta. När vi flyttade hit fanns det betesdjur (nöt, får, hästar) på 6 gårdar i byn, nu är det bara vi och en till gård som har djur. I närmaste grannbyn är det likadant. Storbondens gård arrenderas numera av en granne, osv.
Jag har själv för få djur (hästar) för att hinna beta ner våra marker, därför är planen att det ska flytta hit en liten flock får nästa vecka. Jag har en överenskommelse med länsstyrelsen att mina hästar ska beta naturreservatet här intill varje år (efter "slåtter"). Vissa år (läs "när det egna betet torkat bort") är det ett välkommet tillskott till det egna betet, medan det är ett nödvändigt ont andra år.
Jag har även fått förfrågan från grannar om att beta deras hagar, det funkade när jag hade fler hästar men inte nu längre.
 
Håller med ovanstående om tillgången på betesdjur. Vi tar emot några kvigor varje år från en granne för att få avbetat på sommaren. För oss är det viktigt att han tar hem dem i tid för jag vill inte ha marken söndertrampad när gräset slutar växa. Han vill annars ha dem här så länge de kan livnära sig på gräset, men jag vill ha väck dem tidigare. Det får bli en överenskommelse, där det tog några år innan vi var samspelta.
Vi står för stängsel, och vi roterar mellan fållorna, och fyller på vatten osv. I gengäld hjälper han oss med att ta hand om gödsel och putsar våra beten. Ett långsiktigt samarbete fungerar bäst.
 
Det beror ju så mycket på vad som ingår i dealen. Om jag ställde min häst hos en kompis för att hjälpa hen att få betat men inte kände att jag kunde lita på att hen klarade daglig tillsyn på ett bra sätt, om det var långt att åka och inte så bra rid- och skötselmöjligheter, då skulle jag inte vilja betala. Om det var hos nån som kunde ta hand om min häst på ett bra sätt så att jag kunde åka på semester, eller om det fanns en bra ridanläggning i närheten där jag kunde få lyxrida, då skulle jag vara beredd att betala en bra slant. Betalar gärna för att slippa stängsla, slå och fylla på vatten. En plätt mark som låg avigt till och som jag behövde stängsla själv - inte attraktivt för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp