rimligt med betalning?

C

coscos

jag och min kommpis har fått möjligheten att låna en killes häst i sommar efter som han skal vara borta hela sommaren. hästen är trevlig men pigg och busig för tillfället efter som han inte rids offta. ägaren till hästen har inte saggt något om att vi skal betala, men vad skulle ni se som en rimlig summa?? hästen är inte i gång så när ägaren kommer tillbaka från lumpen så kommer han för hoppningsvis få tillbaka sin häst med muskler och lite tävlad.
han slipper göra det alltså... ägaren är himmla generös och skulle säkert kunna stå för alla kosstander men det känns inte riktigt rätt. så vad tycker ni? vi får i stort sätt förmodligen göra vad vi vill med hästen.
 
Det låter ju som om ni då blir fodervärdar då betaler ni allt för hästen så vida ni inte kommer över ens om annat..

Det vetigaste är väl att fråga killen i fråga :)..
 
Rimligt i detta fall tycker jag är att ni betalar stallhyran, foder, avmaskningar, skoningar, träningar och tävlingar under den period ni nyttjar hästen, och ägaren står för försäkringen samt veterinärkostnaderna (vacc. osv medans ni betalar självrisken ifall hästen gör sig illa).

Det tycker jag är rimligt.
Tycker absolut inte att någon annan ska betala för sitt eget nöje, men om han är ruskigt generös kan ni kanske komma överens om att betala hälften var?
 
nu har vi pratat lite närmre med killen och vi skal inte betala någonting, han tycker vi gör honnom en tjänst som sätter igång hästen åt honnom, och han tycker det är bättre att vi lägger pengar på träning då.. :D tur man kan ha!
 
Är det den hästen på 170-173 som du skriver om i en annan tråd?
Om jag inte minns fel ville du ju bara rida ponny och var "rädd" för stora hästar?

Men, lycka till iaf.
 
jo det kan vara så ja.... men nu är jag alldeles för lång för ponny så nu får jag ta o kravla mig upp på stor häst. :crazy: jaja tack alla :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 941
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 165
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 054
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 811
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp