Rimligt pris för denna häst?

@Linslus

Sådana här trådar får alltid svar som "20 000 max" eller "skulle inte ens betala" men i verkligheten så kostar i alla fall stammade halvblod utan stora skavanker mer än så. Några 90 000 ska det inte handla om eftersom detta verkar vara en ok stammad häst, utan meriter som inte är okomplicerad. På en hopphäst är det svårt att bedöma dess faktiska framtida potential om den inte redan som ung hoppar bra och okomplicerat, vilket detta inte gör (inte okomplicerat i alla fall).

Utan att veta stammen närmare eller sett något av hästen skulle jag säga kring 60 000:- såvida den är 163-173cm hög, egentligen har ok ridbarhet men är känslig, godtagbar gång (alltså inte pinnben eller springer som om den har ont i fötterna), löshoppar trevligt eller har visat annan fallenhet för hopp, och såklart helt ok frisk!

Ska man ha en häst med fallenhet, resultat och öv. goda kriterier och som man inte måste lägga ner massor med jobb på, ja då får man punga ut ordentligt :P
Dock tycker jag att vissa är lite väl skitnödiga när de prissätter sina hästar, i alla fall "dressyrhästar". Men sen är det ju som någon sa, hästen är värd vad någon vill betala, marknaden på hästar är lite som börsmarknaden, en abstrakt representativ bild av folks förväntningar.

Ta ett snack med ägaren du och se vad hon har för uppfattning. Begär hon för mycket i dina ögon så kan du ge ditt bud och blir det inte affär då kan ditt bud ju stå fast om du vill ifall hon skulle ångra sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 737
Senast: grodan21
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 445
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp