Bukefalos 28 år!

Rimligt pris?

Ponnymorsan

Trådstartare
Hej! Blev idag tillfrågad att köpa en d-ponny 24 år gammal utan sadel för 10 000 kr. Låter mycket för mig. Iofs en trevlig och duktig häst men hade nog egentligen tänkt mig en yngre tävlingsponny till dottern. Vad skulle vara ett rimligt pris?
 
Tycker det låter dyrt om det inte är väldigt mycket och fin utrustning till.
Rimligt pris är svårt att svara på, speciellt utan mer information.
 
Hej! Blev idag tillfrågad att köpa en d-ponny 24 år gammal utan sadel för 10 000 kr. Låter mycket för mig. Iofs en trevlig och duktig häst men hade nog egentligen tänkt mig en yngre tävlingsponny till dottern. Vad skulle vara ett rimligt pris?
Hoppsan.

Normalt sett skulle en häst/ponny i den ålder inte ha mer än något enstaka år kvar som ridbar. Och hade man tänkt tävlingsponny är det inte säkert att 24-åringen klarar den ridning ett så ridintresserat barn vill ägna sig åt. En 24-åring är normalt sett pensionär.

Utan sadel - När man köper häst/ponny så köper man djuret. Om det går att få en passande utrustning till så är det bonus. Normalt får man räkna med att köpa all utrustning också.

Men punkt ett är att den ska gå igenom en veterinärbesiktning utan större anmärkningar!!
Helst på klinik.

Pris är en smaksak. 10' får man knappt en vettig en sadel för.
 
Tack för bra svar! Ni har förstås rätt. Allt beror på hästen. Vi är lite i beroendeställning av säljarna eftersom de äger stallet. Kanske hon kan rida den försiktigt något år så får den pensioneras sen. Han verkar pigg men en veterinärkoll är förstås rimlig så att man vet att man inte frestar för mycket på det arma djuret. Nedprutad isf. Kan man ens förvänta sig att den överlever så länge? Tack igen för hjälp att bolla!
 
Hej! Blev idag tillfrågad att köpa en d-ponny 24 år gammal utan sadel för 10 000 kr. Låter mycket för mig. Iofs en trevlig och duktig häst men hade nog egentligen tänkt mig en yngre tävlingsponny till dottern. Vad skulle vara ett rimligt pris?

Köp en yngre redan från början oavsett pris. En så pass gammal häst blir ofta dyr i längden pga tandproblem, avmagring, kräver massa extra mat, även artos o andra åldersrelaterade problem lan uppstå.
 
Vi köpte en 25åring, för 2500kr. Han lärde dottern hur mycket som helst! Har var pigg och fräsch och reds regelbundet och tränade hoppning och även terräng. Tog bort honom som 27 åring, då åldern började ta ut sin rätt.
 
Om det ar stallagarens gamla hast hade jag absolut INTE kopt. Hade det inte varit det hade jag iof inte varit sarskillt intresserad heller men i det har fallet nej.

Vad hander nar ni bestammer att ponnyn maste tas bort och stallagaren inte haller med och ser er avliva dennes gamle alskling. Kul att sta kvar i det stallet efter den konflikten? Om det ens blir aktuellt.
 
Hej! Blev idag tillfrågad att köpa en d-ponny 24 år gammal utan sadel för 10 000 kr. Låter mycket för mig. Iofs en trevlig och duktig häst men hade nog egentligen tänkt mig en yngre tävlingsponny till dottern. Vad skulle vara ett rimligt pris?
Måste säga att jag har svårt att förstå mig på folk som säljer så gamla hästar. Det var ju inte det du frågade efter, men inköpspriset är väl inte det intressanta här egentligen, utan om ett köp överhuvudtaget är vettigt. I ert fall hade jag antingen frågat om jag kunde ha ponnyn på foder (om ni verkligen gillar den) så att stallägaren kan ha fortsatt huvudansvar, alternativt sett mig om efter en ponny som verkligen passar era behov. Tyvärr har man ju ofta inte råd med både pensionär och tävlingshäst.
 
Jag hade inte köpt av den enkla anledningen att sorger kommer ändå i barnets väg förr eller senare. Varför ge barnet en så gammal häst att älska och fästa sig vid när man vet att deras tid tillsammans högst troligt blir mycket kort. Jag hade inte köpt en så gammal häst då jag anser att det inte är juste av ägaren att sälja. De vill knuffa över ansvaret och kostnaden för avlivningen till er istället för att ta hand om sin häst själva. Dessutom försöker de tjäna pengar på sin gamla häst. Priset tycker jag är rent skamlöst när det handlar om att sälja till någon man känner. Ska ni först betala 10000 kr och sedan ytterligare minst 5-6-7000 kr för avlivningen? Dvs. minst 15000 kr för att kanske kunna rida hästen försiktigt under en kort period? Nej, det hade jag inte gjort. Det finns massor med fina yngre hästar som ni kan köpa istället.
 
Jag vet att många är hemskt emot att köpa en gammal häst, men det är inte jag nödvändigtvis. Tvärt om kan jag tycka att det ofta kan vara en bra ide att skaffa sig en äldre häst, men det beror förstås på vad man är ute efter.

Vilken sorts ridning är dottern intresserad av? Hur gammal är hon? Hur mycket kan ponnyn? Hur mycket kan dottern?
Om dottern är dressyrintresserad och vill lära sig mycket, och ponnyn är högt utbildad inom dressyren, kan en gammal läromästare vara helt perfekt att börja på. Om ponnyn är helt fräsch vill säga, men det utgår jag från eftersom jag inte tycker att man någonsin ska köpa en ofräsch häst.
Om dottern däremot vill hoppa hade jag inte skaffat en så gammal häst (även om det finns några ponnyer som fortfarande tävlar i den åldern, men de har knappast nyss hamnat hos en ny familj utan ärvts av syskonen).

Och så är det väldigt viktigt att den är frisk och inte har någon sjukdomshistorik. Har den någon gång i sitt långa liv haft någon mindre skada eller sjukdom som inte påverkar den idag är det väl okej, men är det någon gammal skada som kan "gå upp", någon sjukdom som ofta kommer igen (t.ex. fång) eller något permanent (som eksem) skulle jag inte vara intresserad alls.

Och så slutligen. OM ni tycker om ponnyn, den passar det ni vill göra, och dotten är medveten om att de kanske inte kan få 10-15 år tillsammans (vilket man ju visserligen kanske ändå inte kan få med en ponny, man kan ju växa ur den) så tycker jag ni ska fråga om ni kan få ta den på foder istället. Att köpa en gammal häst av stallägaren och sedan stå kvar i stallet skulle jag inte vilja göra, det känns som bäddat för konflikter. Men om stallägaren fortfarande äger ponnyn kan hen bestämma om avlivning och får ta den kostnaden när den dagen kommer, och ni har möjlighet att säga upp fodervärdsavtalet om ponnyn inte vill/orkar träna på det sätt dottern vill eller om den snabbt blir "för gammal".
10 tusen hade jag inte gett för en 24-åring om den inte var något alldeles speciellt.
 
Hej! Blev idag tillfrågad att köpa en d-ponny 24 år gammal utan sadel för 10 000 kr. Låter mycket för mig. Iofs en trevlig och duktig häst men hade nog egentligen tänkt mig en yngre tävlingsponny till dottern. Vad skulle vara ett rimligt pris?


Håller med Charlotte i mycket... Tävlar dottern nu och är igång med sin ridning så att säga? Är det nödvändigt med en tävlingsponny, eller är det hennes första egna häst som vi pratar om?

En snäll och vänlig läromästare för barn är värd sin vikt i guld, 10 000 kr för en äldre ponny ser jag inga problem med - underförstått att den är frisk och igång. En bra sadel kostar ju ofta mer än så... som tanten skrev...

Däremot om dottern tävlar aktivt och vill satsa på en karriär så är det kanske inte så smart att köpa en 25:åring. Men om hon i praktiken kommer att rida lätt klass någon gång varannan månad så kommer en frisk ponny att klara det utan problem.

Vi har haft ridskoleponnys på min gamla arbetsplats som var pigga och fräscha uppåt 30:årsåldern, tävlade klubbtävlingar med eleverna, och mådde fint med lagom aktivitet. Det viktiga är att hålla igång dem, det är svårare att bygga upp en äldre häst än en yngre när de börjar tappa muskelmassa.

Ett aber är ju möjligen att den var stallägarens ponny? Kan ni inte be att få hyra den istället i så fall, eller vara fodervärdar?
 
För mej personligen hade det nog helt berott på hästen.

Är den igång och rids är saken helt annorlunda tycker jag, då kan den ha många år kvar. Om den är pigg, glad och alert och frisk.

En 24åring som inte ridits på länge och måste sättas igång har kanske inte alls lika många år kvar. Tycker ofta de blir gamla fort när de inte är igång.
 
Våran 25 åriga ponny trändes tom LA nivå och tävlades sista gången i den åldern. Som 24 åring hade hon sin livs formtopp och tävlades en del. Fick ta bort henne som 26 åring, men inte pga åldern utan pga att hon tyvärr fick fång.
 
Tack för era kloka tankar! Det är mycket värt för mig. Som det är nu är han lite stel och har ridits två gånger i veckan sista åren men är pigg fortfarande och har varit en framgångsrik tävlingshäst tidigare i livet. Jag ska höra om de går med på hyra/foder istället och så har vi en läromästare för dottern en kortare tid.
 
Jag skulle inte köpa en 24 årig ponny eller häst utan mycket förhandskunskap om vad den varit med om. Det skulle vara svårt med en "godkänd " veterinärbesiktning då få hästar i den åldern klarar böjprov. Vill man röntga är det troligt att man skulle finna röntgenförändringar som det är svårt att bedöma betydelsen av. En viktig aspekt är också möjligheten att försäkra hästen. I den åldern är det nog svårt att nyförsäkra den. Risken är att stå där med en oförsäkrad ponny. Din fråga handlar om inköpspriset men i det här fallet riskerar inköpspriset bli mindre än vad det kan komma att kosta att hålla hästen om den inte är/ förblir frisk. Veterinärkostnader rusar snabbt iväg om något händer. Om ägaren går med på att låna ut ponnyn på foder hade jag genomfört en veterinärbesiktning (okulär) utan böjprov men med arbetsprov för att få en bedömning i vilket skick den befinner sig när ansvaret överlåtes på er. Ha även försäkringsfrågan i åtanke.
 
Senast ändrad:
Varför vill ni köpa just denna ponnyn? är dottern förälskad i den?
Att köpa häst är alltid en chansning men jag tycker detta är en extra chansning.
Jag tänker inte bara på ekonomin men att det också är tufft för dottern att kanske snart vara tvungen att ta bort den.
Det låter som det var en tävlingsponny ni var ute efter. Och då tror jag det är bättre att satsa på en yngre som redan är igång som det. Han kan ju fundera men det är ju en extra chansning.
på foder är ju en bra idé som d skrivit ovan.
 
Hej! Blev idag tillfrågad att köpa en d-ponny 24 år gammal utan sadel för 10 000 kr. Låter mycket för mig. Iofs en trevlig och duktig häst men hade nog egentligen tänkt mig en yngre tävlingsponny till dottern. Vad skulle vara ett rimligt pris?

En så gammal ponny hade jag inte betalt något för. Möjligen kunde jag ta emot den om den passat mig.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 136
Senast: QueenLilith
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 641
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
657
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 042
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp