RIN friar Sofia Kroon

Sv: RIN friar Sofia Kroon

(Ridsport)
(Uppdaterad kl 19:00) Riksidrottsnämnden (RIN) meddelar i dag att man upphäver domen mot Sofia Kroon, angående att hon ska ha dopat sina hästar Gucci och Rolex.

Läs mer...

FYFAN så bara för att man inte kan ta dopingprov på plats är det fritt fram att göra exakt som man vill mot sina hästar. Bara att kolla upp var de inte har resurser och tävla med dopade hästar :crazy::mad:
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Jag blir så besviken när jag läser det här. ÄNTLIGEN togs det lite krafttag mot den väldigt utbredda dopingen som håller på att förstöra våran sport, och sen så bara faller allting såhär. Att det, på en elittävling där ryttare skall tas ut för att få representera sverige på en viktig internationell tävling, inte finns möjlighet att ta dopingprov är närmast skrattretande.

Nej, ridsporten har väldig mycket att lära av travet, och snart måste det hända något radikalt, annars tror jag att ridsporten är ute på väldigt djupt vatten.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Hur kan Riksidrottsförbundet besluta i en fråga som rör djurskydd?

Beslutet visar på att det är fritt fram att utnyttja hästarna för egen vinning skull inom ridsporten. Ridsportens Centralförbund måste vara helt förkrossade.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Kan någon ge mig svar på vad hästarna är behandlade med?
Jag har läst ledsprutor, men är det verkligen som så?
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Kan någon ge mig svar på vad hästarna är behandlade med?
Jag har läst ledsprutor, men är det verkligen som så?

Det var adequan i knäled bak, samt intravenöst med Flunixin.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: RIN friar Sofia Kroon

det är helt jäkla sjukt, nu är det alltså fritt fram att tävla sjuka och halta hästar, bara att spruta och medicinera. :mad:

andra blir fällda för att ha haft liniment eller salva på hästen, hon går fri för att ha injicerat hästarnas leder. så här får det inte gå till, reglerna måste ändras!

sen fattar jag inte ens hur hon kunde med att bestrida avstängningen och tycka att hon inte gjort något fel, hon måste vara fullständigt korkad och ha noll omtanke för sina hästar. :crazy:
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Men är det ett skämt eller??? :eek:

Fy faaaan säger jag bara! Vilka signaler sänder det här ut då?

Det här var ju en fråga om doping och DJURSKYDD! Riktigt dåligt!


/ Maadaa - arg och besviken
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Ja men eller hur! Hur kunde hon bara med att gå emot beslutet!

Jag vill i alla fall inte se hennes tryne på nån tävling igen men det blir väl svårt.... Hur kan man ha någon som helst respekt kvar för en sådan människa som behandlar sina djur på det sättet :mad:
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Jag blir både arg och besviken när jag läser det här! Hur kan de ta ett sådant beslut? Hur tänker de?!
Äntligen visade Ridsportförbundet att dopning inte är ok och så gör RIN såhär... helt sjukt!
Med alla dopningsfall som kommit fram sista tiden (och hur många finns det sinte som bara inte upptäckts?!) MÅSTE något göras!
Jag lyssnade när Malin B sommarpratade i radion och hon hade många bra åsikter om dopning, RIN kanske också borde lyssnat på det programmet? :crazy:
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Jag blir både arg och besviken när jag läser det här! Hur kan de ta ett sådant beslut? Hur tänker de?!
Äntligen visade Ridsportförbundet att dopning inte är ok och så gör RIN såhär... helt sjukt!
Med alla dopningsfall som kommit fram sista tiden (och hur många finns det sinte som bara inte upptäckts?!) MÅSTE något göras!
Jag lyssnade när Malin B sommarpratade i radion och hon hade många bra åsikter om dopning, RIN kanske också borde lyssnat på det programmet? :crazy:
SK visste tydligen redan tidigare att hon skulle frias, eftersom hon var och tittade på hopphästar till salu i onsdags, verkar lite konstigt att en ryttare som ska bli avstängd 15 månader köper en ny tävlingshäst i full kondition.....
Svensk hoppsport i ett nötskal, ha bara rätta kontakter och bra jurister så klarar du dig alltid (nästan).
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Kan bara hålla med!
Man blir så arg och förb...
Varför ska man tillåta fusk?
Det är ju tyvärr hästarna som drabbas i detta fall.
Avstängningen skulle inte kortas,däremot gärna förlängas efter allt tjafs från penningstinna inblandade.
Låt gärna ombudet JW få avgå från alla funtioner inom ridsporten också!
Jag hade ganska höga tankar om honom som gammal ryttaridol,men all respekt är numera borta!
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Otroligt tråkigt beslut. Och jag förstår det inte heller, ska man alltså kunna tävla sina hästar när de är skadade, bara att spruta och köra?

Nej fy. Och jag undrar hur SK kommer bli mottagen på tävlingsbanorna hädanefter. Hade jag vetat med mig att jag gjort något som är så fel så hade jag inte velat visa mig ute igen...
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

lite KL

Går det att läsa RIN utlåtande någonstans? Jag skulle gärna vilja veta hur de motiverar beslutet..
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

FYFAN så bara för att man inte kan ta dopingprov på plats är det fritt fram att göra exakt som man vill mot sina hästar. Bara att kolla upp var de inte har resurser och tävla med dopade hästar :crazy::mad:

Det är förvånande att det inte fanns möjlighet att ta ett prov vid en så stor tävling. Följden av RINs beslut måste väl bli att det finns möjlighet att ta dopingprov på samtliga tävlingar? Det kommer att bli dyrt.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Det är förvånande att det inte fanns möjlighet att ta ett prov vid en så stor tävling. Följden av RINs beslut måste väl bli att det finns möjlighet att ta dopingprov på samtliga tävlingar? Det kommer att bli dyrt.

Men om nu dopingprovet visar negativt MEN det finns en karens på 14 dagar vad gör dom då? I det här fallet är det uppenbart att man kan skita i allt vad karenser heter för det är bara dopingprovet som gäller.

För just spruta en led har 14 dagars karens oavsätt vilket medel du använder. Kan vara rent koksalt som aldrig ger utslag i ett dopingtest.
 
Sv: RIN friar Sofia Kroon

Javisst, och det är ett annat stort problem som Ridsportens Centralförbund får hitta en lösning på, annars kommer ridsporten snart att få problem. Vem vill sponsra hästdopingsporten? Kommer HNS att fortsätta pumpa in pengar i Ridsporten nu?

I detta fallet hade troligen ett prov blivit positivt då hästen fått Finadyne.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 502
  • Artikel
Hästnyheter Sofia Kroon vann dagens 1,45-hoppning i Flyinge Indoor som fortsätter veckan ut med klasser för såväl häst som ponny. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Douglas Lindelöw, 25, har fått sin dom. Den svenske världscupryttaren frias helt från misstankarna att han skulle ha hanterat sin häst...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Varbergsryttarinnan Sofia Kroon har nu ställts till svars vid rättegång i Helsingborg, anklagad för brott mot...
Svar
0
· Visningar
1 279
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp