Bukefalos 28 år!

Ringde polisen

Jag ringde polisen nu om mitt ex.
Han la en lapp på min bil igår.
Han bor 2,5 timma bort
Jag har varit tydlig o sagt/skrikit/skrivit FLERA gånger att han ska låta mig vara men han gör ändå såhär.
Har även sagt att slutar han inte ska jag polisanmäla honom.
Hoppades på att han gett upp.

Efter det har han mailat jobbmailen, hans ex har hört av sig o tjatat och han har skrivit på instagram när jag tog bort blocken 2 sek.

Polisen tyckte jag skulle skriva igen, SUPERTYDLIGT att han inte ska kontakta mig igen och att annars polisanmäler jag.
Har nu skickat ett mail fast jag inte alls vill skriva till han alls.

"Hej

Jag vill inte att du hör av dig och jag blev rädd när jag såg lappen på min bil. Tycker det är obehagligt

Jag vill att du låter mig vara annars kommer jag polisanmäla dig.

Jag vill inte ha någon kontakt."


Får se om han respekterar det...
 

Tydligare än så kan du inte bli, jättebra om det måste gå till anmälan. Trist om det ska behöva gå så långt men det vore inte första gången ett pucko till man inte ville lyssna på klarspråk. :down:
 
Tydligare än så kan du inte bli, jättebra om det måste gå till anmälan. Trist om det ska behöva gå så långt men det vore inte första gången ett pucko till man inte ville lyssna på klarspråk. :down:

Polisen sa att än så länge har han inte gjort något hotfullt eller skrivit hotfullt.
Så får se.
Men fick göra en anmälan nu med om jag ville men hoppas ju bara jag kan få vara ifred.
 
Tänkte på när han cirkulerade här med sin bil. De kändes iaf för mig hotfullt?
Även de han skrev på lappen ”ser att ditt fönster är öppet”

Men ja skitsamma
Det är tyvärr så att brottet olaga hot kräver att det hotas med brottslig gärning. Så tex "ser att ditt fönster är öppet" både kan vara ett hot och absolut uppfattas hotfullt - men det når inte upp till olaga hot.

Däremot är det du beskriver att klassa som ofredande om det förekommer frekvent.
 
Tycker att det är hotfullt, fattar verkligen inte varför polisen tyckte att det inte var så farligt.

Ja läste upp lappen o hon tyckte de va ”mer omtänksamt”
Jag vet inte om jag var otydlig med hur det varit för mig. Eller varför jag just blockat o de.
Jag har även sagt innan att ger han sig inte kommer jag polisanmäla.
Han har kontaktat vänner o familj med.
 
Det är tyvärr så att brottet olaga hot kräver att det hotas med brottslig gärning. Så tex "ser att ditt fönster är öppet" både kan vara ett hot och absolut uppfattas hotfullt - men det når inte upp till olaga hot.

Däremot är det du beskriver att klassa som ofredande om det förekommer frekvent.

Ja det var nog ofredande eller stalking det skulle klassas som isåfall
 
Hur ofta är det han ringt/skickat medd/lappar mm?
Innan jag blocka hela tiden.
Men jag blockade ju överallt sommaren 2023.
För han respekterar inte mina nej.
Då var de sista samtalet ”snälla låt mig vara” o han fortsätter.

Efter de skrev hans ex o tjata om att han sakrnar mig i september. Blocka henne
Sen i november maila han min jobbmail.
”saknar dig mm mm mm”
Sen avblocka jag i januari o då skrev han igen ”saknar dig”
O nu i förrgår satt lappen här på min bil
 
Obehagligt och jobbigt!

Du skrev i trådstarten att även hans ex ”ringt och tjatat”, vad vill exet i detta? Finns det ett obehag även kopplat till henne?

Först lät de som hon brydde sig om mig o mitt mående men sen övergick de i ”han saknar dig, vi saknar dig. Bla bla bla. Han är så ledsen”

Detta är ett förhållande jag brutit upp 2 gånger innan men då ger han sig inte o kommer tillbaka. Jag tror på att allt kommer bli bättre ”denna gång” men han ändras aldrig.
Jag gav de 7 år med två uppehåll.
Jag flyttade för hans skull 7 gånger de åren.
Allt har liksom varit kaos runt han
 
Ja läste upp lappen o hon tyckte de va ”mer omtänksamt”
Jag vet inte om jag var otydlig med hur det varit för mig. Eller varför jag just blockat o de.
Jag har även sagt innan att ger han sig inte kommer jag polisanmäla.
Han har kontaktat vänner o familj med.
Helt sjukt hur korkade svenska polisen kan vara. Det är inte omtänksamt, det är ett hot. Dom är så okunniga inom psykologi och hur psykisk våld. Man blir mörkrädd.
 
Många meddelanden finns kvar
”Vet att du bett mig låta dig vara men… bla bla bla bla, jag är så ledsen, jag mår så dåligt”

”Jag borde låta dig vara men bla bla bla”

Så det står svart på vitt att han VET att jag inte vill ha kontakt
Verkligen bara "jag, jag, jag" i alla meddelanden. Det är rätt uppenbart att det inte handlar om att han faktiskt saknar dig, han tycker det bara är skit att du lämnat honom för det kan inte hans ego hantera. (Hans ex kan ju gå tillbaka till honom om det nu är så himla synd om honom som måste leva med konsekvenserna av hans eget beteende.:meh:)

Lyssnade på ett avsnitt av Spökpodden där de intervjuade en kriminolog som forskar i just stalking, mycket matnyttig information om du känner att du orkar lyssna.
 
Verkligen bara "jag, jag, jag" i alla meddelanden. Det är rätt uppenbart att det inte handlar om att han faktiskt saknar dig, han tycker det bara är skit att du lämnat honom för det kan inte hans ego hantera. (Hans ex kan ju gå tillbaka till honom om det nu är så himla synd om honom som måste leva med konsekvenserna av hans eget beteende.:meh:)

Lyssnade på ett avsnitt av Spökpodden där de intervjuade en kriminolog som forskar i just stalking, mycket matnyttig information om du känner att du orkar lyssna.

Ja det är konstigt att det tagit så lång tid för mig att förstå men han har vänt i både känslor och humör och det har blivit som en manipulation.
Men det är alltid han. Hur synd det är om honom och hur dåligt HAN mår.

Sista telefonsamtalet skrek jag åt honom att JAG vill inte att han hör av sig mer. Men han respekterar inte de.

Ska kolla upp de :) mår bättre nu och det är ett sätt för mig att inte hamna där igen! Tack
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 046
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: et_flickan
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 567
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp