Ringer men svarar inte...

F

favoritponny

Hur gör jag för att få tag på ägaren till de två russ som står hos mej sen 3½ månad tillbaka???
Det började med att hon inte betalade det vi kommit överrens om, när jag sedan efter MKT tjat fick de pengarna så slutade hon höra av sej igen. Nu är det dels dax för henne att betala igen (månads skiftet) Samt att hämta hem sida hästar.
Jag har inget stall åt dem utan de har gått här på sommarbete. From 1 oktober är det LAG på att hästar måste ha något att gå under. Det finns inte här.

HUR SKALL JAG GÖRA???

Har ringt dagligen, sms:at, maila men har än inte hört något. Igår fick jag svar på mobilen, det var en kille som svarade... Hon var inte där, men skulle komma sen. Lämnade namn och nummer och bad henne ringa upp...
Har än inte hört något.

HAr tom hotat med att jag sätter ut ponnyerna på annons om hon inte hör av sej.
Har även erbjudit mej att köra dem till Sthlm, men inte ett ljud jag hör!!

Varför bryr men sej inte i sina hästar??

JAg har aven hennes shettis på foder. Det tog 7 månader innan jag hörde ett ord från henne. Samma sak där. Jag provade ringa för att berätta att det gått bra, men jag fick aldrig svar.
När vi var och provade henne frågade jag om hon skulle sälja shettisen, men det skulle de aldrig göra. Hon var så bra så det skulle de aldrig göra. Nu när shettisen varit iväg på betäckning och sedan kommit tillbaka frågade jag hur länge vi skulle ha henne?!
Hur länge ni vill hon har det så bra hos er fick jag till svar.
:confused: :confused:
Varför vill man då inte sälja när hon iaf inte vill ha hästen hos sej??

Hon har 8 hästar, var av 3 står hos mej.... Vet tre till som är utlånade till olika personer... Fattar inte detta!!

HJÄLP!! Har någon något förslag, hur skall ajg få tag på henne??

Tycker så otroligt synd om hästarna som går ute i regn, kyla och rusk... (Även om det är fina dagar oxå)
 
Kan man gå via någon myndighet - polisen eller djurskyddsinspektör? - för att sätta fart på henne?
 
Tror faktiskt inte det är förrän 30 nov som de måste ha ligghall el dyl. Spånade lite i detta förra året då stallet som min hagkompis tänkte flytta till efter betet fick misstänkt kvarka. Givetvis ville hon avvakta lite och se hur det blev (inget tack och lov), men dagarna gick. Den 6 nov tog vi till sist in dem. Ok enl vet trots att de alltså inte hade ligghall.
Sälja dem tror jag däremot inte att du får göra. Däremot kan du skicka fraktura på rek brev. Om ingen betalning sker inom en viss tid har jag för mig att hästarna förfaller till dig i detta fallet. Först därefter kan du sälja dem.
 
Skicka ett brav med mottagningsbevis (rekommenderat eller nåt!

Och som svea (?) skrev, det är inte förrän sista november man måste ha ligghall för dem utomhus. Såvida du inte bor i nordligste norrland och andra regler gäller där??? :confused:
 
Skicka ett brav med mottagningsbevis (rekommenderat eller nåt!

Och som svea (?) skrev, det är inte förrän sista november man måste ha ligghall för dem utomhus. Såvida du inte bor i nordligste norrland och andra regler gäller där??? :confused:
 
Självklart begriper jag att man inte får sälja någon annans häst. Och det hade jag inte tänkt göra heller. Men jag måste ju få fart på henne och förstå att hon måste svara när jag ringer.
Annons på hästarna är ju inte att sälja dem eller hur!! Det skulle mest vara för att få henne att förstå att jag menar allvar. Men sälja dem på riktigt... NEJ, jag är inte dum!!

I dag var dom ute och sprang på gården, smet och jag var ARG, så arg...
Vill inte ha dem här. Leda dem går inte heller de är totalt ouppfostrade!! JAg vill inte hålla på å bli halft ihjälbiten och slagen av hästar som inte är mina...
DOM SKALL BORT!!

Bor i Dalarna så det är ju rätt kallt här redan... Frost och skrapa på bilrutor...
 
En sån ägare hade vi här också ett tag, det var meningen att de skulle stå här i max två månader, jag talade tydligt om att i februari fanns INTE plats längre.
I augusti var mitt tålamod slut, då den ena hästen, en travhingst, inte längre hade respekt för staketen.
Som tur var så hade mannen ställt kvar sin trailer här, så vi lastade hästarna, körde in till stan, knackade på hans lägenhetsdörr, och när han öppnade upplyste jag om att hans hästar stod i sin trailer ute på gatan.
Vi krokade av tarnsporten och körde hem, sen vet jag inte vad som hände med dom.
 
Sånt där kallas för hästdumpning. Inte första gången jag hör om det.

Det är väldigt obehagligt. Det finns några här på forumet som har rätt bra koll på juridiken i det hela...hoppas att nån av dem nappar.
 
Hur mycket vet dom om henne? Har du någon riktig adress? Kan du ta reda på eller har du hennes personnummer?
 
Överlämna hästarna till hästens värn eller polisen eller om du har plats låt dom stå kvar.

Men se till och spar alla kvitton av matköp och stallhyra och när hon väl hör av sig ge räkningen till henne.
Vägrar hon betala koppla in kronofogden och kräv pengarna via den vägen.

Hårt mot hårt men hästarna ska inte lida för att deras ägare är ett pucko!!

Ofattbart hur man kan bara lämna sina djur sådär
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 306
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp