Farfalla

Trådstartare
Det har flyttat in en ny häst i stallet där min häst står på tillridning som det visade sig nyligen haft ringorm. Hästens ägare och stallägaren säger att hästen är behandlad och frisk, men det verkar som att de flyttade den tidigare än vad som är rekommenderat. Dock okej:at av veterinär, enligt ägaren?
Pälsen hade inte växt ut än när den kom, tror jag, men nu är den tydligen på väg att växa ut.
Min häst skulle flytta hem i månadsskiftet jan/feb, men nu är jag lite tveksam på att flytta honom så tidigt. Hur länge borde jag vänta för att vara säker på att det inte smittat? Har unghästar hemma, och jag läste att det är större risk för dem att smittas så jag vill inte riskera något, men jag vill ju gärna flytta hem hästen som planerat, eller åtminstone så snart efter som möjligt.
 
Det är ändå 20 dagar till månadsskiftet. Inkubationstid på ringorm borde vara kortare för det sprider sig rättså snabbt. Kolla inkubationstiden med någon veterinär.
 
Tycker du gör rätt i att vara försiktig. SVA skriver såhär:

"En inkubationstid på 14 dagar anges i litteraturen. Om inkubationstiden inte stämmer med det tillfälle man tror att hästen fått smittan kan det bero på att sporer, som legat kvar i miljön, infekterat hästen. Om en ny häst får ringorm cirka 2 veckor efter ankomst till stallet skulle det lika väl kunna vara att den smittats från miljön när den anländer till stallet, som att den hade med sig smittan utifrån."

Men även:
"Hästar med misstänkt eller konstaterad ringorm bör isoleras från övriga hästar för att förhindra smittspridning. Sjukdomsperioden och därmed isoleringstiden kan i allmänhet förkortas om de sjuka hästarna behandlas. Isoleringen kan då hävas 20 dagar efter första behandlingsdag, under förutsättning att behandlingen har varit verksam och inga nya fall uppträder. Obehandlade hästar med ringorm bör isoleras i tre veckor efter att utbredningen av utslagen avstannat på de drabbade hästarna och inga nya fall har tillkommit."

https://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/ringorm-hast
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 120
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans. Vi har under ca 2 år ägt hästen 50%...
Svar
13
· Visningar
2 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp