den erfarenheten jag har av ringorm, både på katt och häst:

Håret försvinner och dte blir små, eller lite större, öpnna blöodga sår, stora som ett mynt... det är smittsamt och i alla fall vad det gäller katter kan det hoppa på m'nniskan... hur dte är emd häst vet jag ej :rofl:
 
Har bara sett ett utbrott av ringorm, och då yttrade det sig som stora, kala fläckar över hela kroppen, främst rygg och bakdel. Utslagen blossade upp hastigt.

Men om jag inte är helt felinformerad kan är det vanligare att det yttrar sig som ungefär myntstora fläckar, inte handflatestora som de jag sett. De kan också komma mindre obemärkt med bara ett fåtal små utslag t.ex. i ansiktet.
 
Hmmm.... min häst har ett runt märke på ryggen, ungefär i storlek som en fem-krona. Lite upphöjd men pälsen sitter kvar. Ser ut som om det är lite "skorvigt".

Ringer till veterinären för fullt... men har inte lyckats komma fram än. Hur sjutton får de ringorm? Han har inte varit någonstans nu, inte heller träffat någon ny häst. Jag fick hem honom för tre veckor sen. Tar det så lång tid för ringorm att visa sig??
 
Låter precis som ringorm. Det börjar med att pälsen reser sig, och sen faller den av. Fläckarna kan vara allt från små små fläckar till 5 kr storlek.

Det är LÅNG inkubationstid för ringorm, vår veterinär tyckte vi skulle vara utan nya utbrott 70-90 dar efter sista hästen blivit frisk (håren börjar växa ut igen på fläckarna) för att vi skulle vara säkra på att det var helt borta!
 
Oj! Ja då måste han ha fått det innan han kom till mig..

Jag har fått tag på veterinären idag så han kommer ut om ett par timmar och tittar. Har bara sett ett märke på honom, så för hoppningsvis kommer behandlingen snabbt igång iallafall.

Betyder det att de andra hästarna i stallet inte kan åka iväg på tex. träning på länge?? Själv tränar jag hemma, så det påverkar inte mig direkt.
 
Låter tveklöst som om min häst har ringorm :(

Vad trött man blir...
 
ringorm är en parasit som gör att pälsen åker av och det blir små och stora blåa fläckar på pälsen *ring orma kan även smitta människor min kompis blev smittad*ring orm kan man behandra med jodopax*såg på djur sjukhuset i tisdags :D*
 
Veterinären sa att det troligtvis är ringorm min häst drabbats av :( Jag har fått ett medel som ska baddas på varannan dag i flera veckor...

Hoppas det försvinner snabbt :crazy:
 
Sv: Ringorm?

lycka till med behandlingen då.
det kan verka jobbigt, men jag tyckte det gick rätt smidigt när min ponny fick det ändå. Jag fick oxå känna på det, hehe.... fy satan vad det kliade :) men dem säger att smittan lever kvar i stallet (väggar mm) ett bra tag framöver?

good luck... :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Vilket tror ni, Ringorm eller pälsätare?
2
Svar
20
· Visningar
1 468
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 428
Senast: Badger
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
799
  • Artikel
Hästnyheter Riksidrottsstyrelsens yttranden och förslag rörande trygghetsfrågor är en besvikelse för Svenska Ridsportförbundet.
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp