Bukefalos 28 år!

S

snofflan

Nån som haft/har häst med ringorm? Vad gjorde/gör ni åt det?
Snälla, berätta allt!
 
Sv: Ringorm

det är ingen rolig smitta. mycket smittsam så om du har det i stallet så bör du informera närliggande stallar och även personer som rör sig omkring stallet, även besökare. är det bara några hästar som visar symptom så bör dessa avskiljas från de friska hästarna. hästarna ska behandlas av ett läkemedel som förskrivs av veterinär. det kan självläka men det kan ta upp till 8 veckor och eftersom det är så smittsamt så är det inte att rekommendera att låta det göra det.
var noga med hygien och byt kläder.
har även för mig att det kan smittas till människor?
stallet ska desinficeras och all utrustning/stallutrustning/ryktborstar m.m. ska rengöras och desinficeras. tagel, päls och strö bör inte sopas ut, utan brännes eler grävs ned.
ingen rolig smitta alltså...:crazy:
 
Sv: Ringorm

Min häst och jag fick lite ringorm i våras....:crazy: Hon fick en kal fläck lite bakom bogbladet och jag fick nåt exemliknande på magen.

Jag hade bara sett fläcken på henne en dag och sen kom veterinären av andra orsaker (skulle kolla igenom hästarna lite) och då upptäckte han ju det. Jag var inte där då och sen på kvällen när stallkompisen berättade om veterinärbesöket kom jag att tänka på min kliande fläck...

Fick en flaska sprit att tvätta hennes fläck med var tredje dag och det var allt!! Han sa inget om att det var jättesmittsamt och att vi borde sanera stallet... Ingen annan fick några symptom. Jag tvättade och pälsen växte ut på henne igen!! Och min fläck försvann med!!

Men så här i efterhand skulle man ju tänkt på att tvätta grejer och skura stall, förstås!!
 
Sv: Ringorm

Jag fick det när jag var mindre av kalvar, så var försiktig det kan smitta (olika sorter vissa är mer elakartade har jag för mig)!!
Kliar väldigt tycker jag mig minnas :crazy:

För 5-6 år sen på en "ridskola" fick hästarna ringorm (efter en "öppet hus" - dag) och stallet måste stängas för besökare, vi fick tvätta av skorna noga när vi gick ut o in, noga med handtvätt (kunde räcka med att jag klappade en häst och så en annan och den blev smittad :crazy: ) byte av kläder och helst inte ta med den egna hjälmen!

Hästarna som hade ringorm på ryggen fick inte ridas (det kunde bli värre av sadeln) och efter varje ridpass tvättades schabraken/vojlockarna, vikitgt med rengöring av sadel o träns.
Inredningen gjordes oxå ren och vad jag fattade kunde det även finnas ringorm i staketet i hagarna :crazy:
Hästarna blev behandlade med nått medel och även tvättade.

Dom kanske var lite väl försiktiga men efter några månader gick det bort och ingen människa blev smittad den gången.
 

Liknande trådar

Hästvård Vilket tror ni, Ringorm eller pälsätare?
2
Svar
20
· Visningar
1 523
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: Idaw83
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 841
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
601
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp