Rintränings- och utställningstråd

Det är en anledning till att jag aldrig åker till Crufts, förutom att det är långt och dyrt. Engelsmännen har en helt annan typ av hundar på både dalmatiner, springer och flat än vad jag har.

Samma med boxer om man har av den kontinentala typen (finns ju dock uppfödare som har den engelska typen även i Sverige); Breeze's enda Good kom från en engelsk domare där vi trots att det var på en rasspecial i Sverige inte fick springa ett steg i ringen. Precis vad man väntar sig för en bruksras. :idea:

JAAAAAA!!! :cry::cry::cry::cry::heartheart:heart
BÄSTA BAX :heart

Så mäktigt för Patrick, som tidigare på Crufts har blivit BIG-2 med Baxers pappa.

Såg finalen, så kul! Ser ut som en riktigt mysig hund dessutom. :)
 
Vilken resa ni har gjort och vilken upplevelse att bara vara där. Och vilken ära att ens kvala! :love:

Det är en anledning till att jag aldrig åker till Crufts, förutom att det är långt och dyrt. Engelsmännen har en helt annan typ av hundar på både dalmatiner, springer och flat än vad jag har. Nu gick ju visserligen våran kennelkompis väldigt bra i år, men han är o andra sidan ganska liten och kort jämfört med andra skandinaviska flattar och framförallt min tik :angel:

Jag kanske har missat det, men hur kommer det sig att du och Rhiannon inte reser tillsammans? :)
Samma med dvärgschnauzer. De ser ut som terriers i England med fula öron. Inte alls som ursprungstypen (som är min typ).
Sen förstår jag såklart att det kan vara superkul att ändå vara där, en stor grej liksom 😊
 
Tittade på dobbisen från Crufts:

Om detta är den bästa i gruppen vill jag inte veta hur resten såg ut. Stel i fronten och oatletisk. Gillar inte huvudet heller 😅 Tur man inte sysslar med utställning känner jag 😂
The Kennel Club i England är inte medlem i FCI, så de har ofta egna rasstandarder. Alltså kan en del raser skilja sig där jämfört med här, kanske speciellt de raser som inte har någon anknytning till England. De engelska raserna har samma rasstandard i UK och FCI helt enkelt därför att FCI använder de engelska. Inget konstigt alltså om den typen av dobermann som föredras i England inte är den typen vi vill ha här, eftersom vi använder den tyska standarden (FCI).
Ett tydligt exempel på att de har egna rasstandarder i England är att årets BIR-vinnande schipperke var gul, vilket inte är en godkänd färg enligt FCI-standarden (och därmed rasens hemland Belgien).
 
The Kennel Club i England är inte medlem i FCI, så de har ofta egna rasstandarder. Alltså kan en del raser skilja sig där jämfört med här, kanske speciellt de raser som inte har någon anknytning till England. De engelska raserna har samma rasstandard i UK och FCI helt enkelt därför att FCI använder de engelska. Inget konstigt alltså om den typen av dobermann som föredras i England inte är den typen vi vill ha här, eftersom vi använder den tyska standarden (FCI).
Ett tydligt exempel på att de har egna rasstandarder i England är att årets BIR-vinnande schipperke var gul, vilket inte är en godkänd färg enligt FCI-standarden (och därmed rasens hemland Belgien).
Jo jag vet, men den ska ju inte vara stel i fronten för det. Har sett snyggare dobbisar från England med. Men visst, de har rätt fula huvuden flera av dem. (Jag tycker dock majoriteten av utshundarna är fula - men denna var ful på ett annat vis än vanligt).
 
Vilken resa ni har gjort och vilken upplevelse att bara vara där. Och vilken ära att ens kvala! :love:

Det är en anledning till att jag aldrig åker till Crufts, förutom att det är långt och dyrt. Engelsmännen har en helt annan typ av hundar på både dalmatiner, springer och flat än vad jag har. Nu gick ju visserligen våran kennelkompis väldigt bra i år, men han är o andra sidan ganska liten och kort jämfört med andra skandinaviska flattar och framförallt min tik :angel:

Jag kanske har missat det, men hur kommer det sig att du och Rhiannon inte reser tillsammans? :)
Det är sjukt svårt att kvala en cocker eftersom det är hög kvalitet och stor konkurrens i Sverige (samma eller ännu värre på flat). Så när vi halkade in genom att vinna juniorklassen i Ljungskile i somras bestämde jag mig genast att jag ville åka. Inte säkert att vi får chansen igen! Jag har EN hund och skaffar jag en till vet jag inte om jag orkar hålla två cockrar i utställningspäls.

Sen trodde jag länge att det inte skulle bli något pga Corona, så jag planerade inte så mycket. När det verkligen stod klart för mig att utställningen skulle bli av och att jag kunde resa in utan karantän började jag planera lite mer men hade inget resesällskap (de jag kände reste hem tidigare) och eftersom det är vinter i Sverige kunde jag inte byta till sommardäck. I Tyskland får man inte köra med dubbdäck och jag vägrade köpa allrounddäck bara för resan. Så ett tag tänkte jag att det fick vara, men sen dök möjligheten att skicka Rhiannon med någon annan upp och jag tog den.

Kostnaden blev ungefär densamma som att köra själv. Även om det inte blev några resultat är jag glad att vi åkte! Jag har upplevt att ställa ut på Crufts, att gå hundpromenad i en park i England och att gå på puben med hunden. Rhiannon älskar alla människor (huvudanledningen till att hon krånglar vid uppställning - hon vill till domaren och hälsa) så hon hade också kul. Och jag tror resan varit nyttig för henne. Hon, som brukar stöka och stimma ganska mycket, var så lugn och proffsig i buren och när vi gick in och ut igår.
 
Det är sjukt svårt att kvala en cocker eftersom det är hög kvalitet och stor konkurrens i Sverige (samma eller ännu värre på flat). Så när vi halkade in genom att vinna juniorklassen i Ljungskile i somras bestämde jag mig genast att jag ville åka. Inte säkert att vi får chansen igen! Jag har EN hund och skaffar jag en till vet jag inte om jag orkar hålla två cockrar i utställningspäls.

Sen trodde jag länge att det inte skulle bli något pga Corona, så jag planerade inte så mycket. När det verkligen stod klart för mig att utställningen skulle bli av och att jag kunde resa in utan karantän började jag planera lite mer men hade inget resesällskap (de jag kände reste hem tidigare) och eftersom det är vinter i Sverige kunde jag inte byta till sommardäck. I Tyskland får man inte köra med dubbdäck och jag vägrade köpa allrounddäck bara för resan. Så ett tag tänkte jag att det fick vara, men sen dök möjligheten att skicka Rhiannon med någon annan upp och jag tog den.

Kostnaden blev ungefär densamma som att köra själv. Även om det inte blev några resultat är jag glad att vi åkte! Jag har upplevt att ställa ut på Crufts, att gå hundpromenad i en park i England och att gå på puben med hunden. Rhiannon älskar alla människor (huvudanledningen till att hon krånglar vid uppställning - hon vill till domaren och hälsa) så hon hade också kul. Och jag tror resan varit nyttig för henne. Hon, som brukar stöka och stimma ganska mycket, var så lugn och proffsig i buren och när vi gick in och ut igår.
Jag förstår! Så roligt att du lyckades ordna så ni kom iväg. Förstår att det måste vara en väldigt häftig upplevelse! 🤩 Hann du kika nått på övriga cockers? Vad tyckte du om dem?
 
Tittade på dobbisen från Crufts:

Om detta är den bästa i gruppen vill jag inte veta hur resten såg ut. Stel i fronten och oatletisk. Gillar inte huvudet heller 😅 Tur man inte sysslar med utställning känner jag 😂
Tycker det är taskiga fronter överlag på Crufts. Dalmatinern som vann sticker sååå i mina ögon 😅😂

EDD48A87-F2DA-4CB6-B9B3-CAE806D9805F.jpeg
 
Jag förstår! Så roligt att du lyckades ordna så ni kom iväg. Förstår att det måste vara en väldigt häftig upplevelse! 🤩 Hann du kika nått på övriga cockers? Vad tyckte du om dem?
Alltså, jag föredrar den typ av cockers vi har i Skandinavien framför den ultra-engelska typen. Men med det sagt ser man alltid fina hundar på engelska utställningar. De är dock inte alltid
AE70A241-46BC-4072-ADC9-7ED865A48D2F.jpeg
nödvändigtvis de som vinner. På Crufts har ju dock alla hundar haft någon typ av framgång tidigare.

Efter att vi var klara igår kollade jag hanarna. Dels för att den domaren ska döma i Sverige, dels för att jag såg en så fin röd hane på parkeringen och hoppades få syn på honom igen (vilket jag inte lyckades med). Och jag hittade några jag verkligen gillade. Har markerat dem i katalogen och ska kolla mer hemma.

Sen fick jag en jättefin pin av London cocker Club som gjort för att dela ut till alla som ville visa stöd för Ukraina. Det samlades också in donationer.
 
Jag har visst anmält Lily till utställning nu, i baby-klass :rofl: Hon kommer få godis och få ha på sig brett, bekvämt halsband, och så struntade jag i att anmäla Ebrah så att vi kan bli klara tidigt och gå skogspromenad efteråt. Ska dock bli kul att träffa lite bekantingar och få visa upp Lily för "allt och alla", för oavsett vad domaren tycker om henne så tycker jag att hon är vansinnigt fin och det finns flera som är nyfikna på henne.
 
Sen jag uppdaterade sist så har vi hunnit med 5 utställningar, tror jag? :D

I Norge fick Toddy Good 🙈🤣

I Västerås blev han 3e bästa hane med R-Cert (hans första utställning i Sverige).

I Norrköping blev han BIM med CERT

I Leksand blev han BIR och BIG 3 med CERT och Nordic CERT. Min tik blev BIM med Nordic CERT så det var himla roligt, en bra dag!

I Märsta blev Toddy 2a bästa hane med CERT och championat 🥳😍

Så nu är han Dansk, Norsk och Svensk champion på totalt 1 dansk, 2 norska och 4 svenska utställningar. Den sista norska var onödig dock eftersom han tog cert på första försöket i Norge. Nu satsar vi på CERT och CACIB Finland i höst och nästa år ska vi försöka knipa sista CACIBet.

7EFB9E4B-C2CB-4852-B893-E83B8E158DA2.jpeg
 
Sen jag uppdaterade sist så har vi hunnit med 5 utställningar, tror jag? :D

I Norge fick Toddy Good 🙈🤣

I Västerås blev han 3e bästa hane med R-Cert (hans första utställning i Sverige).

I Norrköping blev han BIM med CERT

I Leksand blev han BIR och BIG 3 med CERT och Nordic CERT. Min tik blev BIM med Nordic CERT så det var himla roligt, en bra dag!

I Märsta blev Toddy 2a bästa hane med CERT och championat 🥳😍

Så nu är han Dansk, Norsk och Svensk champion på totalt 1 dansk, 2 norska och 4 svenska utställningar. Den sista norska var onödig dock eftersom han tog cert på första försöket i Norge. Nu satsar vi på CERT och CACIB Finland i höst och nästa år ska vi försöka knipa sista CACIBet.

Visa bifogad fil 95427
Grattis!
Jag är ute efter sista cacibet nu, vi har gjort ett försök i våras och då blev han BH-2 m r cacib naturligtvis.. det kryllar inte direkt av internationella här uppe i år men ska till Finland igen nu på semestern så håll tummarna!!
Han saknar också bara ett nordic cert nu så jag tyckte att vi skulle åka till Tromsø nu när anmälan är förlängd men maken tyckte att jag var galen 🤷‍♀️
 
Sen jag uppdaterade sist så har vi hunnit med 5 utställningar, tror jag? :D

I Norge fick Toddy Good 🙈🤣

I Västerås blev han 3e bästa hane med R-Cert (hans första utställning i Sverige).

I Norrköping blev han BIM med CERT

I Leksand blev han BIR och BIG 3 med CERT och Nordic CERT. Min tik blev BIM med Nordic CERT så det var himla roligt, en bra dag!

I Märsta blev Toddy 2a bästa hane med CERT och championat 🥳😍

Så nu är han Dansk, Norsk och Svensk champion på totalt 1 dansk, 2 norska och 4 svenska utställningar. Den sista norska var onödig dock eftersom han tog cert på första försöket i Norge. Nu satsar vi på CERT och CACIB Finland i höst och nästa år ska vi försöka knipa sista CACIBet.

Visa bifogad fil 95427
Rättar mig själv, Märsta har ju inte varit än :angel: Alfta blev han champion i.
 
Grattis!
Jag är ute efter sista cacibet nu, vi har gjort ett försök i våras och då blev han BH-2 m r cacib naturligtvis.. det kryllar inte direkt av internationella här uppe i år men ska till Finland igen nu på semestern så håll tummarna!!
Han saknar också bara ett nordic cert nu så jag tyckte att vi skulle åka till Tromsø nu när anmälan är förlängd men maken tyckte att jag var galen 🤷‍♀️
Tack!

Åååh! Vi håller alla tummar och tassar :love: Och vadå galen, klart ni ska till Tromsö ?! :D
 
Så kul att läsa om framgångar! Själv ligger jag extremt lågt. Ställde i Västerås i april. Rhiannon fick Excl men blev oplacerad. Så jag kände inte riktigt "Wooow, nu vill jag ställa ut mycket!":D

Crufts-resan åt upp hela min utställningsbudget för 2022 känns det som. Dessutom känner jag att Rhiannon, som fyller två år på fredag, kan få växa till sig lite inför öppen klass. Jag har bestämt att jag vill ställa ut på Stora Stockholm (förutsatt att det inte blir domarbyte) och SSRK Mjölby i oktober. Har tänkt att försöka hitta ytterligare ett par utställningar inför Stora Stockholm (SSRK har två dubbelutställningar i november som kan vara aktuella). Och kanske ta någon inoff för träning och för att det är kul.

Men just nu ägnar jag mig åt att återställa min utställningsbudget och det gör jag genom att a) inte anmäla och b) tacka ja till varenda förfrågning jag får om att vara ringsekreterare. Så nu smäller det och den säsongen drar igång för mig! Jag har totalt 15 jobbdagar inbokade fr o m torsdag t o m Högbo i september. Efter det känner jag att mina utställningskostnader från Crufts bör vara mer i balans igen.

Hade gärna anmält till Gotland där jag tycker det är intressant domare båda dagarna, men nu ska jag jobba istället.
 
Har någon erfarenhet av att ställa ut stora hundar på bord? Min ena ras, basset bleu de gascogne, räknas som bordshund, trots att det inte är någon ”jätteliten” hund. Min hane väger 19,5 kg och jag 50 kg (och jag har dessutom två diskbråck), så jag klarar inte att lyfta honom. Det är alltså vanliga höga trimbord de oftast ställs på, det är tydligen väldigt ovanligt att det finns såna lägre ramper som de kan gå upp själva på (som basset hounds ofta ställs på). Jag har ställt honom en gång (och det gick väldigt bra), men som junior dvs han vägde mindre än nu och jag var bättre i ryggen så jag klarade lyfta honom, även om det kändes som jag var påväg att tappa honom (jag var inte alls förberedd på att han skulle upp på ett trimbord och sa att jag inte trodde jag skulle klara att lyfta honom, men domaren ville spara sina knän, så jag kände inte att jag ”hade något annat val” än att försöka om jag inte ville lämna ringen). Eftersom jag lyfter väldigt osäkert så blir han såklart osäker med hela situationen att han ska lyftas (och dessutom upp på ett minimalt trimbord). Jag får ju inget bra grepp alls om jag försöker lyfta honom så det måste ju dessutom vara väldigt obekvämt för honom plus att han såklart känner att han är påväg att bli tappad. Min dvärgtax har inga som helst problem med att bli lyft, buren eller ställd på ett trimbord. Han passar ju perfekt i famnen storleksmässigt och jag får ett bra grepp och klarar hans vikt, så han inte känner att han ska bli tappad i varje lyft.

Han är väldigt fin, har härlig framåtförväntan i ringen och jag tycker att utställning är väldigt kul (om hunden tycker det med dvs). Vi ska gå drevprov i höst så han kan gå i jaktklass och därmed börja ta cert, sedan är tanken att han ska ställas ut ”på riktigt”.

Nu blev det en jättelång text, sorry för det! Har ni varit med om något liknande och/eller vad hade ni gjort i min situation? Även om domaren skulle gå med på att jag inte lyfter upp honom utan istället visar honom på marken, så känns det som det kan påverka bedömningen (jag vill ju inte sätta mig på tvären med domaren)? Att någon främmande lyfter upp honom är inte heller ett alternativ och inte heller något som jag tror de erbjuder sig att göra, han är ju tung! Om de vill spara sina knän så vill de nog ännu mer spara sina ryggar, om de ens orkar lyfta honom.

Jag vill så gärna ställa ut honom, det känns så sjukt om jag inte kan göra det pga att jag inte orkar lyfta typ halva min kroppsvikt 😢
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp