RIP Diego Maradona

MJLee

Trådstartare
Jag är inte en stor fotbollsfan men Maradona var större än sport. Han var älskad som en gud av miljoner människor världen över och som sörjer ikväll.

2020 suger.
 
Självklart så gick det åt helsike. Jag tror han använde droger tidigare än vad som var känt.

Kokain gjorde honom fortfarande inte till en bättre fotbollsspelare eller till en bättre karriär. Det brukar inte vara en fördel att festa konstant om man ska bli en så bra atlet som möjligt eller ha en bra, lång karriär. Men det var festandet, det...

...däremot, om vi istället pratar om PEDs så är jag med. Han testade ju trots allt positivt för efedrin (och blev avstängd för det) samt har uttalat sig om att de "tog vad som helst som läkarna gav dem".
 
Det brukar inte vara en fördel att festa konstant om man ska bli en så bra atlet som möjligt eller ha en bra, lång karriär.
Fast de flesta engelska spelarna hade ju tidigare rätt så vilda fester och det har ju gått väldigt bra för engelsk fotboll ändå. George Best, Mark Bosnich, David Beckham mfl har väl alla haft väldigt bra karriärer som spelare, även om de tagit slut fortare än de kanske annars hade gjort. Men det vet vi ju heller inte att de gjort med säkerhet. Bara lätt att vara efterklok att skylla på drogerna. Det finns ju flera videos på David Beckham där han är helt stenad på diverse fester och festivaler. George Best var ju jättekänd för sitt missbruk, men han lyckades ju ändå spela bra fotboll. Han fick väl inte sparken för att han inte spelade bra, utan för att han var svår att ha med att göra. Men det kan jag tänka mig att Zlatan också är helt utan droger.

Det finns ju massor att läsa om engelska fotbollsspelare och droger om man googlar lite.
https://www.independent.co.uk/sport...sting-premier-league-efl-fa-pfa-a8712351.html
 
Oavsett vad man tycker om hans förehavanden är det en legend. Tror det var den första fotbollsspelaren som jag lärde mig namnet på och en stor del att jag började spela fotboll. Att ta Napoli till två ligasegrar och även vara en stor del i att Argentina gick så bra i VM både 86 och 90 gör man inte genom att fuska (det finns ju förövrigt en domare även i fotbollsmatcher, är väl lite upp till denna att döma rätt också - det är få av de stora spelarna idag också som pratas om som fuskare trots att de är otroligt duktiga på filmningar vilket också är fusk) så fotboll råder det inga tvivel om att killen kunde...

Huruvida drogmissbruket gjorde hen bättre eller sämre etc... Tja, tiderna går ju framåt också, idag tas dopingtester på ett helt annat sätt än för 30 år sedan, även inom lagsporter. När jag gick i fotbollsgymnasium med riksintag spelade många av mina klasskompisar redan i juniorlandslag och allsvenska, kan säga att flera av dem inte var rena heller, det kom de undan med då men hade aldrig kommit undan med idag. Jag vet också att en del av dem har levt rätt vilt upp till 30-årsåldern, det har dock inte hindrat dem från proffs och landslagskarriärer så visst går det att leva ett hårt liv och samtidigt vara elitidrottare.

Det finns en film om Maradona, jag såg förhandsvisningen av den, men den borde ses av alla som är intresserade för att få en insikt i ett tragiskt människoöde och en förståelse för människan bakom rubrikerna.
 
Fast de flesta engelska spelarna hade ju tidigare rätt så vilda fester och det har ju gått väldigt bra för engelsk fotboll ändå. George Best, Mark Bosnich, David Beckham mfl har väl alla haft väldigt bra karriärer som spelare, även om de tagit slut fortare än de kanske annars hade gjort. Men det vet vi ju heller inte att de gjort med säkerhet. Bara lätt att vara efterklok att skylla på drogerna. Det finns ju flera videos på David Beckham där han är helt stenad på diverse fester och festivaler. George Best var ju jättekänd för sitt missbruk, men han lyckades ju ändå spela bra fotboll. Han fick väl inte sparken för att han inte spelade bra, utan för att han var svår att ha med att göra. Men det kan jag tänka mig att Zlatan också är helt utan droger.

Det finns ju massor att läsa om engelska fotbollsspelare och droger om man googlar lite.
https://www.independent.co.uk/sport...sting-premier-league-efl-fa-pfa-a8712351.html

Det går att ha en bra karriär även om man festar.
Festande gör inte en atletisk karriär bättre.

Förstår du hur båda dessa meningar kan vara sanna?

Däremot pekar fakta på att Maradona (och sannolikt väldigt många av hans samtida "kollegor") använde PEDs. Men så var det ju i precis all sport på den tiden (inte för att det är rent nu då).
 
Han blev inte en stor spelare för att han fuskade och festade - snarare tvärtom, han kom att festa och i slutändan fuska för att han var en stor spelare.

Han slog igenom som väldigt ung. Han var en gudabenådad fotbollsspelare. Helt oavsett vad mer han senare gjorde eller inte gjorde. Ingen kan ta det ifrån honom. Det är rätt löjeväckande att folk försöker. Kunde man bli så bra på kemisk väg skulle vi ha tusentals inom sporten - det har vi inte. Vi fick en.
 
Han blev inte en stor spelare för att han fuskade och festade - snarare tvärtom, han kom att festa och i slutändan fuska för att han var en stor spelare.

Han slog igenom som väldigt ung. Han var en gudabenådad fotbollsspelare. Helt oavsett vad mer han senare gjorde eller inte gjorde. Ingen kan ta det ifrån honom. Det är rätt löjeväckande att folk försöker. Kunde man bli så bra på kemisk väg skulle vi ha tusentals inom sporten - det har vi inte. Vi fick en.

Sant. Sen kan man ju fortfarande kritisera den forna tidens (och nutidens) atleter för deras PED-användande dock, vilket var mot reglerna både då och nu.
 
Han slog igenom som väldigt ung. Han var en gudabenådad fotbollsspelare. Helt oavsett vad mer han senare gjorde eller inte gjorde. Ingen kan ta det ifrån honom. Det är rätt löjeväckande att folk försöker. Kunde man bli så bra på kemisk väg skulle vi ha tusentals inom sporten - det har vi inte. Vi fick en.
Precis så!

Och det har varit väldigt intressant att se vad äldre svenska spelare säger om honom. Om det var Glenn Hysén som sa att han trodde att Maradona och vissa andra spelare har ett annat seende, och att de ser annorlunda för hur den "normalaa" personen ser, eftersom de klarar saker som ingen fattade hur de ens såg. Kan ju vara någon vidvinkel.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 380
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 467
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Ursäkta i förväg för något vulgär tråd detta men reagerat på en sak och tänkte höra med er här inne vad ni tänker. För mig är det ingen...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
23 378
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 067
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp