Bukefalos 28 år!

Ris och arsenik

eldhroka

Trådstartare
Satt och bläddrade på lite på måfå bland olika färskfoder och började plötsligt tänka på det när jag läste om Priima och att det är ris i deras mat. Då kom jag plötsligt att tänka på det där arseniklarmet som var för ett tag sen. Själv äter man ju inte ris varje dag direkt så jag har tagit det med väldigt ro men så kom jag att tänka på det, hur kan det bli i hundfoder? Nu när vi ändå ska försvåra det här med foderfrågan jämt och ständigt ;) :P....
 
Satt och bläddrade på lite på måfå bland olika färskfoder och började plötsligt tänka på det när jag läste om Priima och att det är ris i deras mat. Då kom jag plötsligt att tänka på det där arseniklarmet som var för ett tag sen. Själv äter man ju inte ris varje dag direkt så jag har tagit det med väldigt ro men så kom jag att tänka på det, hur kan det bli i hundfoder? Nu när vi ändå ska försvåra det här med foderfrågan jämt och ständigt ;) :P....
Tror inte det är sånna mängder ris i fodret att det skulle vara ett problem.
 
Mina hundar äter ett lamm o risfoder varje dag. Den gamle, nu 14½ år, har ätit det hela livet tills i somras när han fick förhöjda njurvärden och blev tvungen att byta foder. De flesta som ser honom och inte vet hur gammal han är gissar på 10 år. 6-åringen och 1-åringen har också ätit lamm o ris hela livet. Jag tror att så länge man håller sig ifrån lågprisfoder är det bra kvalitet på ingredienserna.
 
Jag skulle välja en sort utan ris.

Marie Vahter, professor i miljömedicin på Karolinska Institutet (svt.se nyheter):

"Det räcker att få i sig en väldigt liten dos dagligen för att risken för cancer ska öka, menar Marie Vahter.

– Det finns egentligen ingen dos där det inte finns någon risk alls. Det är det som är problemet med många cancerframkallande ämnen, även arsenik. Och arsenik är kanske ett av de mest potenta cancerframkallande ämnena som vi har i vår miljö och i vår mat."
 
Satt och bläddrade på lite på måfå bland olika färskfoder och började plötsligt tänka på det när jag läste om Priima och att det är ris i deras mat. Då kom jag plötsligt att tänka på det där arseniklarmet som var för ett tag sen. Själv äter man ju inte ris varje dag direkt så jag har tagit det med väldigt ro men så kom jag att tänka på det, hur kan det bli i hundfoder? Nu när vi ändå ska försvåra det här med foderfrågan jämt och ständigt ;) :P....

Vad jag har läst om arsenik i ris så rör det sig om låga halter i de sorter där det förekommer. Man ska kanske inte ge små barn massor med ris varje dag men hundar lever inte lika länge. Så jag tror inte det är någon risk att de hinner utveckla cancer pga riset som finns i hundmaten. Eller i så fall att risken är ganska liten.
 
Jag är betydligt mer bekymrad över färger, mjukgörare, och ofta till och med parfym som är i större delen av leksakssortimentet till hundar... (Plast)saker de slickar, gnager och bär runt på. Ska vi leta cancerrisker är det nog där vi bör börja rensa.
 
Jag är betydligt mer bekymrad över färger, mjukgörare, och ofta till och med parfym som är i större delen av leksakssortimentet till hundar... (Plast)saker de slickar, gnager och bär runt på. Ska vi leta cancerrisker är det nog där vi bör börja rensa.

Det tror jag med. Eller de där tuggbenen (pressade hudben) som finns med smak av tuggummi(!), bacon och allt möjligt.. Jag undrar verkligen vad det är i de benen egentligen.
 
Ja, jag bara tog upp något som dök upp i mitt huvud. Egentligen kan jag väl inte påstå att jag kände mig direkt oroad. Allt ger ju cancer nuförtiden så det är inte något jag lägger någon stor vikt vid rent generellt egentligen, filosoferade bara över lite allt möjligt när det gällde foder igår :)

Intressant att läsa era svar iallafall, tack :)
 
Vad jag har läst om arsenik i ris så rör det sig om låga halter i de sorter där det förekommer. Man ska kanske inte ge små barn massor med ris varje dag men hundar lever inte lika länge. Så jag tror inte det är någon risk att de hinner utveckla cancer pga riset som finns i hundmaten. Eller i så fall att risken är ganska liten.

Fast arsenik ger inte bara cancer, utan också ökad risk för diabetes och njur- och leverskador. Njurskador visar sig ofta inte förrän det är försent. När hunden får symtom är det ofta så långt gånget att det inte går att göra något och hundens liv går inte att rädda. Hunden kan dö inom några få dagar.

Njurskador har ökat hos hundar och en förklaring kan vara att det är så vanligt med ris och kyckling i hundfoder. Kycklingar i USA m fl länder utfodras med foder som innehåller arsenik (roxarsone i kycklinguppfödning). Detta för att hålla skadedjur borta, öka tillväxten och för att få fin färg på kycklingköttet. 70 % av all kyckling i USA uppföds med roxarsone kan man läsa i artiklar som är skrivna under 2015.
 
Fast arsenik ger inte bara cancer, utan också ökad risk för diabetes och njur- och leverskador. Njurskador visar sig ofta inte förrän det är försent. När hunden får symtom är det ofta så långt gånget att det inte går att göra något och hundens liv går inte att rädda. Hunden kan dö inom några få dagar.

Njurskador har ökat hos hundar och en förklaring kan vara att det är så vanligt med ris och kyckling i hundfoder. Kycklingar i USA m fl länder utfodras med foder som innehåller arsenik (roxarsone i kycklinguppfödning). Detta för att hålla skadedjur borta, öka tillväxten och för att få fin färg på kycklingköttet. 70 % av all kyckling i USA uppföds med roxarsone kan man läsa i artiklar som är skrivna under 2015.

Jag vet vad arsenik gör ;). Har några års universitetsutbildning om miljögifter... Det vi är oense om är om dosen i hundfoder är tillräcklig för att orsaka skador på så pass kort tid som ett hundliv är (cancer) eller rent av är så hög att hunden får akuta besär. Det tror inte jag att den är.
 
Vi har olika åsikter där. :) Jag ser en risk med att regelbundet mata en hund med något som innehåller ett så potent gift som arsenik. Vi ger ju inte choklad till våra hundar fast en liten bit inte är farligt.
 
Vi har olika åsikter där. :) Jag ser en risk med att regelbundet mata en hund med något som innehåller ett så potent gift som arsenik. Vi ger ju inte choklad till våra hundar fast en liten bit inte är farligt.
Jag undrade nyss hur länge det skulle ta innan du högg på betet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 099
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 303
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 601
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp