Risk för reservationer i försäkringen??

Etienne

Trådstartare
Jag har en valack på 11 år som jag vill byta försäkringsbolag på.

Idag har jag Sveland, 20 000:- i A1, 20 000:- i A2. Jag hade tänkt mig att försäkra upp honom till 45 000, antingen helt i A1 eller A1+A6 och ev dubbel vet vård i Folksam.

Nu till min fråga, han hade kotledsinflammation på båda fram förra hösten, blev friskförklarad i november förra året. Skadan berodde troligen på en omkullridning på grusväg i kombination med vild skentur hem över ett kalhygge (utan mig, medryttaren hade ramlat av :( ). Problemen smög sig på och jag var inne på klinik ca en månad efter händelsen och då konstaterades skadan. Inflammationerna var lindriga, han var 1 grad på ena benet och markering + på andra. Han sprutades med kortison och fick vila + igångsättning i skritt i 6 v sedan återbesök då han var helt ren.

Han har sedan detta hållit sig fräsch, vi har tränat regelbundet i dressyr och började hoppa igen under våren. Han har deltagit i 3-4 lokala klasser i hoppning utan problem. Jag har sparat alla resultatlistor för att kunna intyga att han tävlat, mina tränare kan intyga att han tränat, jag har alla vet intyg från klinikbesöken.

I samband med detta bestämde jag mig för att göra allt som jag kan göra för att undvika att det skulle hända igen, dvs koll av tänder, massör, byte av sadel, byte av tränare, noggrann med varierat underlag.

Hur stor tror ni risken är för att han ska få reservation på kotorna om jag byter bolag? Jag byter givetvis inte om han inte får reservationlös försäkring då jag inte några reservationer på nuvarande försäkring. Allt under förutsättning att han går igenom en vet besiktning så klart, annars lär jag väl inte få byta. Bestämmer försäkringsbolaget vilken vet man ska använda eller får man välja själv?

Hästen ifråga är halvblod, dock inte med full stam, tränas from i vintras i akademisk dressyr och hoppning. Han är 167 hög, kraftigt byggd. Har aldrig varit skadad tidigare :crazy: (förutom kvarka som unghäst).
 
Om han går igenom en besiktning så kan jag inte se någon som helst anledning till att han skulle få några reeservationer i försäkringen.
Skadan är ju utläkt för länge sedan och han har visat sej hålla för träning o tävling.
Du får använda vilken veterinär (leg givetvis :crazy:) du vill.
 
BYTE av bolag är inte så klurigt om hästen haft minsta problem. Det är som bäddat för trubbel om han skulle få en skada på samma ställe. Däremot att höja inom det försäkringsbolag du har så är 1 år lugnt att höja utan att få reservationer.
 
Men om du besiktigar hästen och den är frisk, då ska det väl inte vara något problem att byta....
Hur kommer det sig att du ska byta från Sveland till Folksam *nyfiken* :o
 
Jag vill byta pga bättre villkro och försäkringsformer än sveland. Sveland har för lågt veterinärvårds tak också.

Jag är intresserad av att kombinera A1 och A6.

Jag är mest orolig för att det ska bli reservationer i försäkringen pga tidigare skada. Jag har medvetet väntat med att försäkra om. Tänkte göra det i vintras men ville vänta ett år och se om han höll sig fräsch och eftersom han verkar hålla även för hoppning så tänkte jag slå till i vinter.
 
Jag är osäker på om Folksam kommer att försäkra in din häst överhuvudtaget!!
Försökte flytta min 4-åring till Folksam från Sveland för ett halvår sedan. Hon har inte varit skadad, men var halt pga en vrickning som 3-åring och har vid ett tillfälle haft kolik. Detta räckte för att Folksam inte ska försäkra in henne.
Då din häst har haft en allvarligare skada och är äldre är jag mycket tveksam om detta går vägen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 225
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 376
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
3 907
Senast: fio
·
Hästmänniskan Ska köpa min första häst imorgon, och undrar lite om försäkringar, då jag har typ noll koll. Just nu är hästen A1 försäkrad i agria, vet...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: *tove*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp