Risk för undernärd valp!?

Jappemartin

Trådstartare
Hejsan

Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp för lite mat...

Det började med att vår uppfödare skickade med information angående utfodring för dem kommande veckorna efter vi hämtat honom. Samtidigt räknade vi på hur mycket foder han skulle få på foderkassens tabell, vilket stämde överens med uppfödarens rekommendationer. Vi är har därmed följt dem rekommendationerna till punkt och prickar.

Sedan missade vi att räkna om mängden mat han skulle få när han nådde 4 månaders ålder och uppåt. Nu när vi har räknat om så ser vi att han har fått ungefär hälften än vad han ska ha fått i cirka 1-2 månaders tid..
Vi är mycket medvetna om att detta är väldigt dåligt och aldrig ska ske.. men eftersom det är vår första hund och vi inte har märkt något på honom så har vi inte märkt något fel.. det ska även tilläggas att när vi känt på hans revben har det vart svårt att säga om dem är normala pga att han har tjockpäls eller om att han är normalviktig.

Vi undrar därför nu vad detta kan ha för konsekvenser på våran älskade hund! Både lång och kortsiktiga konsekvenser. Vi ska boka en veterinärtid så fort som möjligt för att göra en hälsokontroll på honom. Men vill veta era tankar och erfarenheter om hur vår hund mår eller kommer att må..
 
Är valpen pigg och växer så är det nog ingen fara alls. Lite undervikt är betydligt mindre skadligt än övervikt.

Mängen mat mina valpar har fått har inte alls ökat mycket alls från 2 till 6 månader så att valpen skulle ha fått bara hälften av vad den behövt har jag svårt att tro. Jag tittar på valpens hull snarare än foderpåsen. Tycker det ofta anges en för stor mängd på foderpåsar om man inte har en extremt aktiv hund.

Tror valpen jag har nu äter ungefär samma mängd nu vid 8 månader som hon gjorde vid 4. Växer som ogräs ändå och är helt galen.
 
Hejsan

Jag och min sambo är lyckliga husse & matte till en japansk spets på 6 månader. Vi är dock rädda för att vi har gett våran valp för lite mat...

Det började med att vår uppfödare skickade med information angående utfodring för dem kommande veckorna efter vi hämtat honom. Samtidigt räknade vi på hur mycket foder han skulle få på foderkassens tabell, vilket stämde överens med uppfödarens rekommendationer. Vi är har därmed följt dem rekommendationerna till punkt och prickar.

Sedan missade vi att räkna om mängden mat han skulle få när han nådde 4 månaders ålder och uppåt. Nu när vi har räknat om så ser vi att han har fått ungefär hälften än vad han ska ha fått i cirka 1-2 månaders tid..
Vi är mycket medvetna om att detta är väldigt dåligt och aldrig ska ske.. men eftersom det är vår första hund och vi inte har märkt något på honom så har vi inte märkt något fel.. det ska även tilläggas att när vi känt på hans revben har det vart svårt att säga om dem är normala pga att han har tjockpäls eller om att han är normalviktig.

Vi undrar därför nu vad detta kan ha för konsekvenser på våran älskade hund! Både lång och kortsiktiga konsekvenser. Vi ska boka en veterinärtid så fort som möjligt för att göra en hälsokontroll på honom. Men vill veta era tankar och erfarenheter om hur vår hund mår eller kommer att må..
Jag tror inte ni behöver vara oroliga för några långsiktiga konsekvenser. Bra att ni skall boka en tid hos veterinär, då kan ni få mer kunskap om hur kan läsa av lämpligt hull på hunden framöver.

Har hunden verkat hungrig? Tabellerna som finns på foderpåsar är bra för att ha som utgångspunkt, sen behöver ägaren läsa av sin hund för att göra individuella anpassningar. Hundens hull, energinivå, matlust och dyl påverkar vilket foder och mängden foder som skall erbjudas till hunden.

Jag har själv en 8 månaders unghund och hon får mycket mer mat än vad som anges i tabellen. Hon är mycket aktiv och förbränner/kräver mer energi än genomsnitt hunden. En mer sävlig hund behöver mindre mat.
 
Jag tycker inte det är svårt att känna på en pälsad hund om den är fet eller smal - ryggrader ska inte kännas som kotor med fördjupningar, jag vill inte ha höftknotor heller (allt beror på ras), men revbenen ska kännas under ett tunt lager hud och fett.
Har ni svårt känna själva, så åkt till en djuraffär och be om hjälp :)

Mina valpar får ungefär samma mängd mat som valp som vid vuxen ålder - bara att det delas upp på fler mål när dom är mindre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 685
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 795
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 839
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp