Risker med Cortaflex?

Golden_Heart

Trådstartare
Någon av er som upplevt en försämring på en häst som slutat med cortaflex?

Känner en häst och dess ägare, som när hingsten var yngre fick den cortaflex för att prestera bättre. Dock hoppade den inte mer 1,20 på tävling, ändå skulle den fodras med cortaflex. När ägaren lätt hingsten gå vidare till en klubbmedlem så avslutades cortaflexen.
Efter ett par år började hingsten få problem med leder och vätskefyllda leder, som regelbundet nu behandlas av veterinären. Det blir lite då och då halt pga detta. Det är en fin holsteiner hingst på ca 20 år nu, men har haft de här problemen med stela leder etc senaste 5-6 åren.
Om hingsten skulle ha fortsatt med cortaflex eller ta upp behandling, skulle de bli bättre då eller skulle det inte göra någon skillnad?
 
Har mycket svårt att se att det skulle vara för att den fått cortaflex när den var yngre som den har problem idag. Det är ganska vanligt att äldre hästar får gallor då cirkulationen blir sämre. Men ägaren kan ju prova ngt annat preparat för leder, tex nypon, om hen vill prova.
 
Någon av er som upplevt en försämring på en häst som slutat med cortaflex?

Känner en häst och dess ägare, som när hingsten var yngre fick den cortaflex för att prestera bättre. Dock hoppade den inte mer 1,20 på tävling, ändå skulle den fodras med cortaflex. När ägaren lätt hingsten gå vidare till en klubbmedlem så avslutades cortaflexen.
Efter ett par år började hingsten få problem med leder och vätskefyllda leder, som regelbundet nu behandlas av veterinären. Det blir lite då och då halt pga detta. Det är en fin holsteiner hingst på ca 20 år nu, men har haft de här problemen med stela leder etc senaste 5-6 åren.
Om hingsten skulle ha fortsatt med cortaflex eller ta upp behandling, skulle de bli bättre då eller skulle det inte göra någon skillnad?
Jag undrar ju mer varför hästen getts ledpreparat från första början. Det kan ju redan då ha funnits vissa fynd som är skäl till att preparatet satts in.
Då kan man ju med vissa individer hålla dem symptomfria.
Men då man slutar ge dem deras underhållande preparat kan problemen komma åter.

Det kan också vara så att hästen ridits sämre, att den har någon problematik som gradvis vuxit fram etc etc.

Hästar som blir sämre av att man tar bort ledpreparatet brukar ju ha en underliggande problematik.
Jag vet flera hästar som regelbundet krävt veterinär behandling under många år som är helt symptomfria på rätt ledtillskott.
De hade blivit dåliga igen utan det.
 
Hingsten var inte ensam om att få Cortaflex på den här tiden, utan alla som tävlade och tränade hårt fick detta.
 
Hingsten var inte ensam om att få Cortaflex på den här tiden, utan alla som tävlade och tränade hårt fick detta.
Går hästar mkt hårt kan de få en försämring av kvaliteten på ledvätskan. Den kan bli för vattnig och med den minskade viskositeten blir stötdämpningen sämre och man löper större risk för inflammationer och om det går riktigt långt även skörare och ev skadat brosk i leden.
Även numer ger många tex hyaluronsyra i förebyggande syfte just till hästar som går hårt på elitnivå. Nu när det inte är karens på glukosamin heller så ökar den användningen också.

Men att ge hästar tex hyaluronsyra eller glukosamin ger inte några problem i form av att hästen efter avslutad kur själv tappar normal förmåga i att tillverka ledvätska och bibehålla friska leder.

Att de får problem efter avslutad kur brukar indikera att medicinska fynd kan finnas. Alternativt att man rider sönder dem, att hovslagaren inte riktigt gjort sitt jobb etc.

När hästen får gallor och regelbundet blir halt och veterinären behandlat så måste ju veterinären kunna säga om det finns pålagringar eller vad den tror hältan uppstår av. Kan ju sitta högt, kan vara ridningen, kan vara skoningen etc.
Det går inte att garantera att problemen försvinner om man börjar ge ledpreparat iom att det beror på hästens diagnos, vilket preparat man ger och hur man rider den.
Jag har sett utdömda hästar funka på ett preparat och har sett hästar med betydligt lindrigare problematik inte visa någon förbättring på ett annat etc.
Så visst kan man få en mkt bra effekt! Men man måste välja ett bra preparat ur den djungel av olika produkter som finns. De flesta är ju också inte särskilt potenta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: valley
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: MimmiNO
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp