Riskokning

MidnightSoul

Trådstartare
Det här med riskokning. Fick precis veta att det är bra att koka med mycke vatten å på så sätt minska arsenikhalterna.
Kom då att tänka på dessa 2 portionspåsar med ris uncle bens har som gör så att man kokar i mycke vatten å sen plockar upp påsen. Detta ris är enligt mig lite dyrt och det blir ju en del onödigt släng varje gång man kokar ris.
Men då tänkte jag finns det verkligen ingen som har uppfunnit en flergångspåse man kan fylla på själv med önskad mäng ris? Detta skulle helt klart vara något för mig.
 
Det här med riskokning. Fick precis veta att det är bra att koka med mycke vatten å på så sätt minska arsenikhalterna.
Kom då att tänka på dessa 2 portionspåsar med ris uncle bens har som gör så att man kokar i mycke vatten å sen plockar upp påsen. Detta ris är enligt mig lite dyrt och det blir ju en del onödigt släng varje gång man kokar ris.
Men då tänkte jag finns det verkligen ingen som har uppfunnit en flergångspåse man kan fylla på själv med önskad mäng ris? Detta skulle helt klart vara något för mig.

Vi har en metallboll med hål i för det syftet, typ som en sån man har te i fast stor och till för ris.
 
Jag kokar alltid ris i mkt vatten som hälls av efteråt. Precis som med pasta.
Tycker riset blir bättre så.
 
Jag har alltid kokat med rätt mängd vatten, och då är det klart när vattnet är borta. Hur länge kokar man ris med för mycket vatten? Kanske ska börja med det med tanke på detta med arsenik.
 
Jag har alltid kokat med rätt mängd vatten, och då är det klart när vattnet är borta. Hur länge kokar man ris med för mycket vatten? Kanske ska börja med det med tanke på detta med arsenik.
Lika länge som när vattnet ska koka bort (20 minuter).
 
Det är precis lika enkelt att koka med mycket vatten som med uppmätt vatten som ska kokas bort/in. Enklare till och med, för man slipper mäta vare sig rismängd eller vattenmängd för resultatets skull (sedan kan rismängden såklart vara viktig av andra skäl....)

Koka de antal minuter som förpackningen anger. Häll av, stäng av plattan och låt stå med lock på kallnande platta 5-10 minuter så blir det precis så torrt man vill.

Absorptionskokning har tyvärr konsekvensen att det bevarar mer gifter. Forskningen visar att man kan halvera mängden arsenik genom rätt metod. För övrigt slarvar jag själv och gör inte rätt varje gång av gammal vana.
 
Det här med riskokning. Fick precis veta att det är bra att koka med mycke vatten å på så sätt minska arsenikhalterna.
Kom då att tänka på dessa 2 portionspåsar med ris uncle bens har som gör så att man kokar i mycke vatten å sen plockar upp påsen. Detta ris är enligt mig lite dyrt och det blir ju en del onödigt släng varje gång man kokar ris.
Men då tänkte jag finns det verkligen ingen som har uppfunnit en flergångspåse man kan fylla på själv med önskad mäng ris? Detta skulle helt klart vara något för mig.
Haha jag testade med jättemycket vatten och jasminris i förrgår. När jag skulle hälla av hade det bara slurpat i sig nästan alltihop så vi fick gröt istället, superäckligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 595
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 062
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp