Rispa i keramikhäll, häll - hjälp!

MJLee

Trådstartare
Jag upptäckte idag att jag har en liten rispa på en platta på min keramikhäll. Jag känner den inte, men den syns lite när plattan är torr och kall. Vad göra? Har googlat och försökt med tandkräm - ser inte någon skillnad. Kan jag fortfarande använda den? Finns det något sätt att få bort den - alltså om spisen/plattan är användbar spelar det ingen roll om rispan finns där, men är rädd att den ska spricka eller något. Har googlat och googlat men hittar inget förutom då tandkräm och bakpulver.
 
Köp ett putsmedel för spisar istället för andra grejer som potentiellt skadar ytan. Jag tycker Mr Muscle är bäst, men det är ju en smaksak. Det kommer inte ta bort några repor, men hjälper indirekt genom att hålla ytan smutsavstötande.

Det är inga problem att använda en häll med smårepor, de flesta spisar ser faktiskt för jäkliga ut men funkar ändå (med reservation för att de är mindre energieffektiva).
 
Tack för hjälpen, blev bara stressad att jag skulle behöva byta hela hällen. Det hjälpte inte att det första jag fick upp när jag googlade var Elextrolux som sa att alla rispor, repor och sprickor kräver att en ny häll installeras och att spisen absolut inte kan användas.
 
Sluta med alla märkliga medel för att rengöra hällen och se till att den och grytor, kastruller och stekpannor alltid är rena undertill. Använd hällrengöring och klickskrapa. Alla putsmedel med slipmedel i skadar och repar, jif som är så populärt har tex små små plastkulor i som finns där för att repa bort smuts. Effektivt och gör rent. Och repar, vilket gör att mer smuts fastnar.
 
Tack för hjälpen, blev bara stressad att jag skulle behöva byta hela hällen. Det hjälpte inte att det första jag fick upp när jag googlade var Elextrolux som sa att alla rispor, repor och sprickor kräver att en ny häll installeras och att spisen absolut inte kan användas.

Tänk dig att folk använder spisar som ser ut som en iphone som haft närkontakt med ett klinkergolv. Det är nog vad de syftar på med den formuleringen. Så länge det inte är tydligt kännbart kommer själva materialet klara sig.

Edit: kan tillägga att även om det är mycket tydligare repor funkar allt ändå, men då behöver man vara extra noggrann med att spisen är ren och helt torr för att inte "ångsprängning" i sprickorna ska förvärra tillståndet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 565
Senast: Tofs
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
13 904
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 374
Senast: mackan
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp