Ristravare med studs takt i trav

Bamz

Trådstartare
Min travare har i trav på ridbana en mer uttalad studsaktighet fram i trav, känns som det är någon form av inblandning av galoppfattning tendens. Kommer inte varje steg, blir värre på kortsidorna vid sväng. Har funnits tendenser förut, men kommit mer nu. Har haft honom ett år och vi har kommit mer till ridning nu, tidigare har han inte varit i någon större form eller musklad. Vi jobbar i skritt med hjälp av instruktör på balans och muskler. Han kan vara svår att bara hålla på ett rakt spår eller få ut på spåret. Den här travskänslan finns inte där när vi rider ute.
Någon som känner igen? Tips/erfarenheter?
 
Jag tycker att det låter som en hälta och skulle kontrollera hästen hos veterinär.

Rider du samma arbete ute med ihållande trav/form/böjning eller lufsar han på som han vill då? Om han får gå som han vill ute är det troligt att han döljer sin hälta.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 750
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp