Ritning två boxar i befintlig ladugård

Johannna1

Trådstartare
Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver.
Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m
Förslag på hur man kan bygga boxarna så de blir så stora som möjligt. De ska passa dponny
Vi har redan andra utrymmen för foder och sadelkammare.
Ni som har väldigt litet stall hur ser de ut ?
 
Var ligger sadelkammare i förhållande till byggnaden?
Ska uppbindningsplats (för hovslagare/vet/iordninggörande) finnas i boxbyggnaden eller har ni det separat?
 
Var ligger sadelkammare i förhållande till byggnaden?
Ska uppbindningsplats (för hovslagare/vet/iordninggörande) finnas i boxbyggnaden eller har ni det separat?
Sadelkammaren finns i lagården, men i den andra delen. Lagården är avdelad med en vägg och i den andra delen är golvet ca en halv meter högre upp, därav att utrymmet för boxar är så litet. Önskvärt är att få plats för hovslagaren i anslutning till boxdelen
 
I sådana fall hade jag övervägt att bygga med boxdörrar direkt ut. Då kan du stoppa in en uppställningsyta på typ 2 x 4 närmast andra delen av lagården (närmast sadelkammare). Då kan du få in två boxar på typ 10m2 styck (2,5 x 4).
 
Jag hade bara haft boxar och gjort engelska boxdörrar utåt, dvs inte haft invändig gång.
Alt 1
eller om man nu vill ha stallgång 2 boxar med stallgång emellan, Dörr öppnas så den stänger för utrymmet där man hänger täcken mm vid uttag ur boxen. Dvs man hänger ingenting på väggen mot stallgång.

1690737440475.png
 
I sådana fall hade jag övervägt att bygga med boxdörrar direkt ut. Då kan du stoppa in en uppställningsyta på typ 2 x 4 närmast andra delen av lagården (närmast sadelkammare). Då kan du få in två boxar på typ 10m2 styck (2,5 x 4).
Ja det hade varit jättebra, men utanför ena långsidan har sambon byggt tak ock vägg för traktorerna och skogsmaskinen och på den andra långsidan ligger vedboden och den ligger också på en annan nivå än golvet i ”stalldelen” vi har dubbeldörrar på kortsidan och på andra kortsidan är ju resten av lagården
 
Ja det hade varit jättebra, men utanför ena långsidan har sambon byggt tak ock vägg för traktorerna och skogsmaskinen och på den andra långsidan ligger vedboden och den ligger också på en annan nivå än golvet i ”stalldelen” vi har dubbeldörrar på kortsidan och på andra

Var är ingången i utrymmet, behöver man ta hänsyn till den?
 
Kan ponnyerna dela box så hade jag nog gjort en enda stor box på 4*4 i motsatta kortändan och sen haft skötselplats precis innanför dörren.
Ja, men är inte det en risk att ha hästar i samma box ? Om jag hade haft hage precis utanför som i en slags lösdrift hade jag gjort på det viset, men vinterhagen ligger på andra sidan gårdsplanen och de andra hagarna ligger bortanför vår gräsmatta
 
Jag har det såhär, eller hade, nu är det tomt. Funkade jättebra i 15 år. Boxarna är 3x3,5. Är väl ungefär motsvarande dina mått. Dörrarna 1 m. Dom går att ställa upp mot gången så dom är vidöppna.
 

Bifogade filer

  • 16907412925965762779514763026990.jpg
    16907412925965762779514763026990.jpg
    106,3 KB · Visningar: 219
Sadelkammaren finns i lagården, men i den andra delen. Lagården är avdelad med en vägg och i den andra delen är golvet ca en halv meter högre upp, därav att utrymmet för boxar är så litet. Önskvärt är att få plats för hovslagaren i anslutning till boxdelen
Jag sopade ur ena boxen för hovslagaren och hade extra strålkastare framme så han såg ordentligt. Liten modell byggstrålkastare.
 
Jag har det såhär, eller hade, nu är det tomt. Funkade jättebra i 15 år. Boxarna är 3x3,5. Är väl ungefär motsvarande dina mått. Dörrarna 1 m. Dom går att ställa upp mot gången så dom är vidöppna.
Ja det hade varit ett alternativ
Lite smal gång kanske…
Tyvärr har sambon gjort en utbyggnad för traktorn och skogsmaskinen på långsidan så det går inte att ha en dörr där och på den andra sidan är det vedbod
 
Ja det hade varit ett alternativ
Lite smal gång kanske…
Tyvärr har sambon gjort en utbyggnad för traktorn och skogsmaskinen på långsidan så det går inte att ha en dörr där och på den andra sidan är det vedbod
Gången är ju bara för folk. Och så hade jag lite krokar där också.
 
Var tvungen att gå ut och fota. Det var väldigt mysigt stall en gång i tiden. Sen blev drt förråd, hönshus och nu förråd igen.
 

Bifogade filer

  • 20230730_203817.jpg
    20230730_203817.jpg
    360,4 KB · Visningar: 217

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 853
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 524
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, det utlovas storm var jag bor. Har 2 hästar hemma. Häst A är helt ok med att stå på box, häst B hatar det enligt ägaren( har B på...
Svar
11
· Visningar
1 348
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 021
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp