Ritningsprogram

Fille

Trådstartare
Finns det något bra ritningsprogram att ladda ner? Skulle behöva rita en altan men vi har noll kunskap om att rita! Eller finns någon duktig här som skulle kunna hjälpa oss med olika förslag på ritningar om jag tar kort på huset?
 
Finns det något bra ritningsprogram att ladda ner? Skulle behöva rita en altan men vi har noll kunskap om att rita! Eller finns någon duktig här som skulle kunna hjälpa oss med olika förslag på ritningar om jag tar kort på huset?
Det finns en del open source CAD-program, men inte riktigt några som på allvar kan mäta sig med proffsprogram. Men om ni som du skriver har noll kunskap om att rita så hjälper nog inget CAD-program er att komma närmare en altan, oavsett prislapp på programmet. Ett bra CAD-program kan hjälpa en medioker konstruktör att undvika de grövsta misstagen (tyvärr inte alla), en bra konstruktör att jobba mycket snabbare, men för någon som inte kan rita och konstruera från början blir det mest bara frustrerande.

Tag istället hjälp av någon som kan rita och konstruera med eller utan CAD-program, om du inte har ett brinnande intresse för att lära dig rita ritningar.
 
Det finns en del open source CAD-program, men inte riktigt några som på allvar kan mäta sig med proffsprogram. Men om ni som du skriver har noll kunskap om att rita så hjälper nog inget CAD-program er att komma närmare en altan, oavsett prislapp på programmet. Ett bra CAD-program kan hjälpa en medioker konstruktör att undvika de grövsta misstagen (tyvärr inte alla), en bra konstruktör att jobba mycket snabbare, men för någon som inte kan rita och konstruera från början blir det mest bara frustrerande.

Tag istället hjälp av någon som kan rita och konstruera med eller utan CAD-program, om du inte har ett brinnande intresse för att lära dig rita ritningar.

Tyvärr har jag inget brinnande intresse... Ska bara göra en altan :p men ska testa det med google programmet annars får vi väl försöka rita för hand!
 
Det finns en del open source CAD-program, men inte riktigt några som på allvar kan mäta sig med proffsprogram. Men om ni som du skriver har noll kunskap om att rita så hjälper nog inget CAD-program er att komma närmare en altan, oavsett prislapp på programmet. Ett bra CAD-program kan hjälpa en medioker konstruktör att undvika de grövsta misstagen (tyvärr inte alla), en bra konstruktör att jobba mycket snabbare, men för någon som inte kan rita och konstruera från början blir det mest bara frustrerande.

Tag istället hjälp av någon som kan rita och konstruera med eller utan CAD-program, om du inte har ett brinnande intresse för att lära dig rita ritningar.

Jag tycker väl kanske att konstruktionsritningar för en privatbyggd altan till en villa är rätt mycket överkurs öht. Om det inte är en väldigt hög altan med stor spännvidd då kanske. Men då är det ju å andra sidan ett bygglovärende.

Jag gissar att @Fille vill kunna göra en enklare ritning för att kunna skissa på hur altanen ska se ut. Gärna kunna 3D-visualisera. Kanske kunna räkna på ungefärlig materialåtgång.

För det duger Google Sketchup alldeles utmärkt. Det är gratis och gjort för att användas av lekmän :)
 
Jag tycker väl kanske att konstruktionsritningar för en privatbyggd altan till en villa är rätt mycket överkurs öht. Om det inte är en väldigt hög altan med stor spännvidd då kanske. Men då är det ju å andra sidan ett bygglovärende.

Jag gissar att @Fille vill kunna göra en enklare ritning för att kunna skissa på hur altanen ska se ut. Gärna kunna 3D-visualisera. Kanske kunna räkna på ungefärlig materialåtgång.

För det duger Google Sketchup alldeles utmärkt. Det är gratis och gjort för att användas av lekmän :)
Jag skull nog rekommendera vitt papper, en väl vässad blyertspenna och gradskiva som denna:
images

Jag jobbar dagligen med 3D-CAD och beräkningsprogram, men när jag skall bygga något hemma så tar jag fram papper, penna och gradskiva, det går oftast snabbast.
 
Jag tycker väl kanske att konstruktionsritningar för en privatbyggd altan till en villa är rätt mycket överkurs öht. Om det inte är en väldigt hög altan med stor spännvidd då kanske. Men då är det ju å andra sidan ett bygglovärende.

Jag gissar att @Fille vill kunna göra en enklare ritning för att kunna skissa på hur altanen ska se ut. Gärna kunna 3D-visualisera. Kanske kunna räkna på ungefärlig materialåtgång.

För det duger Google Sketchup alldeles utmärkt. Det är gratis och gjort för att användas av lekmän :)

Ja det är ungefär det jag vill göra :)
 
Jag började min Cadkarriär genom att rita i sketchup på fritiden, innan jag vidareutbildade mig.
För att visualisera i 3d duger sketchup och är som ett lite mer avancerat Paint, väldigt enkelt att lära sig.
Det ska gå att göra 2d ritningar läste jag nu när jag googlade, inget som jag har gjort, men är det lika enkelt som att rita 3d så löser du säkert det med lite god vilja.
 
SketchUp skapar enkelt tredimensionella modeller 3D för folket men med nog kraft för att användas professionellt.

Jag har ett tag hållit på med att leka runt som "designer" kan man säga. Det program jag hållit på med är Google SketchUp, Inkscape och The GIMP och till detta har jag haft en XP-Pen graphic tablet , Deco 03 tror jag den heter.
 
SketchUp skapar enkelt tredimensionella modeller 3D för folket men med nog kraft för att användas professionellt.

Jag har ett tag hållit på med att leka runt som "designer" kan man säga. Det program jag hållit på med är Google SketchUp, Inkscape och The GIMP och till detta har jag haft en XP-Pen graphic tablet , Deco 03 tror jag den heter.
Vi får väl hoppas att TS såhär tre och ett halvt år senare har fått upp den där altanen oavsett CAD-miljö. ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Catsu
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 445
Senast: Lobelia
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp