Riva bärande vägg - snickare

Guldaskig

Trådstartare
Vi skulle vilja riva en vägg hemma mellan kök och vardagsrum för att få till en mer öppen planlösning samt få in mer ljus i vardagsrummet. Vi tror att väggen är bärande men är inte helt säkra.

Ingen av oss har någon erfarenhet av att anlita snickare så tänkte kolla lite här hur det fungerar. Eftersom vi inte har en blekaste aning om vad detta kommer kosta behöver vi ju ha ut en snickare för att få en offert, kan man göra så? :o Tänker främst om det visar sig att det skulle kosta alldeles för mycket, att det blir lite märkligt när vi tackar nej. Som att vi slösar lite på deras tid endast för att få ett hum om priset.
 
Inga problem! De flesta snickarfirmor jag har jobbat med genom åren gör gärna hembesök för att säkerställa att det inte är något helt galet som kunden önskar få utfört :D En del snickarfirmor har börjat köra med en avgift för hembesök, ca 500:- som ej faktureras om kunden godkänner offerten så det är väl möjligen om ni åker på något sådant.

Dock är det inte alls säkert att det går att riva väggen om den nu är bärande. Kan ni se någonstans hur tjock den är? En ickebärande vägg är ofta betydligt tunnare. Är det betongvägg vi snackar om? Och bor ni i hus eller lägenhet?
 
Inga problem! De flesta snickarfirmor jag har jobbat med genom åren gör gärna hembesök för att säkerställa att det inte är något helt galet som kunden önskar få utfört :D En del snickarfirmor har börjat köra med en avgift för hembesök, ca 500:- som ej faktureras om kunden godkänner offerten så det är väl möjligen om ni åker på något sådant.

Dock är det inte alls säkert att det går att riva väggen om den nu är bärande. Kan ni se någonstans hur tjock den är? En ickebärande vägg är ofta betydligt tunnare. Är det betongvägg vi snackar om? Och bor ni i hus eller lägenhet?

Åh tack för svar! Vi bor i hus och jag vet inte alls vad det är för typ av vägg. Huset i sig är ett trähus men det kanske inte behöver betyda att alla väggar är av trä 🙈 Jag vet inte heller hur tjock den är (hur vet man det utan att borra?)
 
Åh tack för svar! Vi bor i hus och jag vet inte alls vad det är för typ av vägg. Huset i sig är ett trähus men det kanske inte behöver betyda att alla väggar är av trä 🙈 Jag vet inte heller hur tjock den är (hur vet man det utan att borra?)
Bärande väggar är oftast av betong :) Knacka på den! Låter den stum eller ihålig? Finns det ritningar på huset? Kolla annars med stadsbyggnadskontoret, de kan ha ritningar över ert hus där man ser hur tjock väggen är och om den är bärande eller ej.
 
Bärande väggar är oftast av betong :) Knacka på den! Låter den stum eller ihålig? Finns det ritningar på huset? Kolla annars med stadsbyggnadskontoret, de kan ha ritningar över ert hus där man ser hur tjock väggen är och om den är bärande eller ej.

Nu har jag knackat på väggen (och alla andra väggar för att jämföra 😄) men jag tycker inte att det låter annorlunda mot de andra väggarna. Ritningar finns men de är inte så tydliga att vi kan avgöra bärande eller ej. Jag beställde faktiskt ritningar igår så då kanske vi kan få svar på det 😃
 
Nu har jag knackat på väggen (och alla andra väggar för att jämföra 😄) men jag tycker inte att det låter annorlunda mot de andra väggarna. Ritningar finns men de är inte så tydliga att vi kan avgöra bärande eller ej. Jag beställde faktiskt ritningar igår så då kanske vi kan få svar på det 😃

Du kan göra en (första) gissning att den är bärande om den är i husets längdriktning eller om det finns vägg rakt ovanför på övervåningen. Är den inte något av det ökar chansen att den inte är bärande om det är ett långsmalt hus :)
 
Du kan göra en (första) gissning att den är bärande om den är i husets längdriktning eller om det finns vägg rakt ovanför på övervåningen. Är den inte något av det ökar chansen att den inte är bärande om det är ett långsmalt hus :)

Huset är liksom i vinkel och det finns heller ingen ovanvåning. Om inte vinden räknas? 😁
 
Begär in offerter från flera hantverkare, kolla upp om det finns anmärkningar sedan tidigare, hur länge firman funnits och att det finns F-skattsedel. Se även till att skriva avtal, det finns på nätet. Gå på rekommendationer om du kan.

Bärande vägg kan behöva behöva ersättas av en balk, på byggahus.se hittar du massor av tips, varningar, bilder och idéer.
 
Huset är liksom i vinkel och det finns heller ingen ovanvåning. Om inte vinden räknas? 😁
Takbjälkarna går nästan alltid från långsida till långsida på huset och är då väggen i husets riktning är den ofta ett stöd för dessa. Men för ett hus i vinkel är det svårare att gissa hur de går :D
 
Apropå val av hantverkare så tycker jag att det är en bra idé att höra efter i bekantskapskretsen efter förslag, om man inte har någon kontakt sedan tidigare. Själv skulle jag in i det längsta försöka undvika att anlita någon som jag inte hade förstahandsreferenser på.
 
Så himla glad över alla svar här, känner mig mer säker på att ringa några hantverkare och be om ett besök. Hur jag ska sortera ut de bra mot de dåliga återstår dock att se.
 
Jag tror att rivning av bärande vägg kan kräva bygglov. (typ kontroll av att beräkningen på balk som ska in är ok)

Hur gammalt är huset? Vilken typ av "modell" (ålder, byggstil, material) kan säga ganska mycket om var man kan förvänta sig bärande väggar i kombination med planlösning. Någon betydande om-/tillbyggnad gjord?
 
Bärande väggar är oftast av betong :) Knacka på den! Låter den stum eller ihålig? Finns det ritningar på huset? Kolla annars med stadsbyggnadskontoret, de kan ha ritningar över ert hus där man ser hur tjock väggen är och om den är bärande eller ej.
Bärande väggar oftast av betong? I vanlig trävilla? Nä men det tror jag nog inte riktigt på. De hus jag bott i har inte haft någon betongvägg alls. Tänker du på lägenheter?
 
Bärande väggar oftast av betong? I vanlig trävilla? Nä men det tror jag nog inte riktigt på. De hus jag bott i har inte haft någon betongvägg alls. Tänker du på lägenheter?
Haha nej, du har såklart rätt :D Jag stöter så sällan på trähus i jobbet numera (80% av projekteringen är för betong) och när det väl är "trähus" är det oftast bara trä på fasaden men inte i stommen då vi inte projekterar villor :laugh:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: nyttnick
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 194
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 390
Senast: Gunnar
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 429
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp