Bukefalos 28 år!

Riva eller laga?

Fibusen

Trådstartare
Jag har ett gammalt uthus på gården. Upptäckte idag när jag hämtade ved att den var blöt, går då på baksidan och ser att taket verkligen gjort sitt då det gick att peta hål i det med en pinne.

Jag använder inte uthuset egentligen, men nu har det ju blivit så att jag förvarar en massa skit där ute, men det jag MÅSTE ha är vedbod och kunna stuva bort lite trädgårdsgrejer.

Det är ganska stort,tyvärr. Innehåller ett gammalt garage, en gammal snickarbod, jordkällare, gammalt dass, en liten svinstia, och en gammal liten bostadsdel. Det som får mig att vilja ha kvar hela alltihopa är att grannarna inte har någon insyn på min gård, plus att jag har gjort en liten uteplats där då längan är byggt i ett L så jag har alltid lä.

Det som får mig att vilja riva är att jag inte har lust att lägga en himla massa pengar och underhåll på något som jag inte har någon användning av egentligen när jag har hela bostadshuset som jag håller på att renovera.

Hade taket varit i bättre skick så hade jag absolut lagat det, men där taket sticker ut utanför huset (nä, kommer inte på vad det heter nu..) var det som sagt hål rakt igenom, och i vedboden hade det läckt in vatten, och det är ytterligare 3,4 meter från denna skada, så jag gissar att det är en stor yta det handlar om...

SÅÅ, lite erfarenheter och tankar tack, gärna någon som kanske tom setat i samma sits. Tex hur går man till väga när/om man ska riva?
 
Jag har ett gammalt uthus på gården. Upptäckte idag när jag hämtade ved att den var blöt, går då på baksidan och ser att taket verkligen gjort sitt då det gick att peta hål i det med en pinne.

Jag använder inte uthuset egentligen, men nu har det ju blivit så att jag förvarar en massa skit där ute, men det jag MÅSTE ha är vedbod och kunna stuva bort lite trädgårdsgrejer.

Det är ganska stort,tyvärr. Innehåller ett gammalt garage, en gammal snickarbod, jordkällare, gammalt dass, en liten svinstia, och en gammal liten bostadsdel. Det som får mig att vilja ha kvar hela alltihopa är att grannarna inte har någon insyn på min gård, plus att jag har gjort en liten uteplats där då längan är byggt i ett L så jag har alltid lä.

Det som får mig att vilja riva är att jag inte har lust att lägga en himla massa pengar och underhåll på något som jag inte har någon användning av egentligen när jag har hela bostadshuset som jag håller på att renovera.

Hade taket varit i bättre skick så hade jag absolut lagat det, men där taket sticker ut utanför huset (nä, kommer inte på vad det heter nu..) var det som sagt hål rakt igenom, och i vedboden hade det läckt in vatten, och det är ytterligare 3,4 meter från denna skada, så jag gissar att det är en stor yta det handlar om...

SÅÅ, lite erfarenheter och tankar tack, gärna någon som kanske tom setat i samma sits. Tex hur går man till väga när/om man ska riva?
Mitt uthus läckte rejält när jag flyttade hit. Troligen byggt i början av förra seklet. Undertak av pärt och tegel på det.

jag tog in offert av polska hantverkare som jobbat hos mina vänner. De kom hit, tog ner det gamla taket, fixade till takstolarna och rätade upp allt. Takplast och sedan tpåt på det. Blev skapligt billigt och nu har jag ett alldeles utmärkt uthus.
 
Jag har ett gammalt uthus på gården. Upptäckte idag när jag hämtade ved att den var blöt, går då på baksidan och ser att taket verkligen gjort sitt då det gick att peta hål i det med en pinne.

Jag använder inte uthuset egentligen, men nu har det ju blivit så att jag förvarar en massa skit där ute, men det jag MÅSTE ha är vedbod och kunna stuva bort lite trädgårdsgrejer.

Det är ganska stort,tyvärr. Innehåller ett gammalt garage, en gammal snickarbod, jordkällare, gammalt dass, en liten svinstia, och en gammal liten bostadsdel. Det som får mig att vilja ha kvar hela alltihopa är att grannarna inte har någon insyn på min gård, plus att jag har gjort en liten uteplats där då längan är byggt i ett L så jag har alltid lä.

Det som får mig att vilja riva är att jag inte har lust att lägga en himla massa pengar och underhåll på något som jag inte har någon användning av egentligen när jag har hela bostadshuset som jag håller på att renovera.

Hade taket varit i bättre skick så hade jag absolut lagat det, men där taket sticker ut utanför huset (nä, kommer inte på vad det heter nu..) var det som sagt hål rakt igenom, och i vedboden hade det läckt in vatten, och det är ytterligare 3,4 meter från denna skada, så jag gissar att det är en stor yta det handlar om...

SÅÅ, lite erfarenheter och tankar tack, gärna någon som kanske tom setat i samma sits. Tex hur går man till väga när/om man ska riva?
En bild på uthuset kanske?
 
Jag använder inte uthuset egentligen, men nu har det ju blivit så att jag förvarar en massa skit där ute, men det jag MÅSTE ha är vedbod och kunna stuva bort lite trädgårdsgrejer.
Utifrån det du beskriver tycker jag inte att det låter som om byggnaden behöver någon råspont (brädor), utan skulle klara sig med fräsch takplåt direkt på bärläkt på takstolar. Klart mindre kostsamt.
 
Alltså det beror ju på. Vill du ha ett i nyskick eller räcker det med att taket inte läcker.

Det räcker med att taket inte läcker. Har innan jag upptäckte detta funderat på om jag inte skulle riva endå och bygga upp en carport och vedbod, och en liten del där man kan ställa tex gräsklippare, bildäck och lite redskap, men det har varit skönt att ha som lä, och som insynsskydd. Men jag vill ju inte att det rasar in bara en vacker dag för att taket ruttnat sönder, och det är inte så kul att lägga in torkad ved i vedbod sen ska det regna in på den genom taket.

Anledningen som också tar emot att riva det är att det är så jäkla mycket skit där ute som ligger kvar säkert sen nuvarande boningshuset byggdes. Gamla brädor, småplank, skidor och skidstavar i miljoner, plåtar, och ja, hur mycket skräp som helst! Ska jag börja plocka i det där så har jag ett evighetsgöra framför mig, något jag helt enkelt inte har ork till, och då är det enklare att säkra upp med ett nytt tak så får det stå kvar. Men jag vill inte lägga ut närmare 100-150’ på något jag ”inte använder” då jag har större behov av att byta fönster och helrenovera badrummet inne i bostadshuset för dom pengarna.

Jag skulle gladeligen kunna bränna ner allt som är i morgon om det är så, sen ta dit en container och lastmaskin och slänga det som inte brann typ, men det står för nära huset så det är inget alternativ.
 
En bild på uthuset kanske?
30552
Bild taget i annat syfte, men ger iallafall ett litet hum om hur det ser ut... Från vänster är det det lilla garaget, där får inte min bil plats utan där förvarar jag däck, cyklar, gräsklippare m.m, sen är det gamla snickarboden som jag gjort om till en liten ”kalasbod” med långbord och grejer så där brukar vi fira tex midsommar, ha kräftskivor och allmänna fester. Den lilla dörren bredvid den går in till en liten svinstia, sen dass bredvid den, och en trapp ner i jordkällare, dörren bredvid den är själva vedboden, sen kommer gamla bostadsdelen med loft på övervåningen. På baksidan sticker taket från längan där garaget och dasset är ut en bit, och det är där jag såg hålet igår. Och det var i vedboden det läckt in vatten, så det är ju garanterat där i hörnet det är något större fel. Sen har jag bostadshuset direkt till höger här i bild, och grannen har sin gård och hus direkt bakom mitt uthus.
 
Visa bifogad fil 30552 Bild taget i annat syfte, men ger iallafall ett litet hum om hur det ser ut... Från vänster är det det lilla garaget, där får inte min bil plats utan där förvarar jag däck, cyklar, gräsklippare m.m, sen är det gamla snickarboden som jag gjort om till en liten ”kalasbod” med långbord och grejer så där brukar vi fira tex midsommar, ha kräftskivor och allmänna fester. Den lilla dörren bredvid den går in till en liten svinstia, sen dass bredvid den, och en trapp ner i jordkällare, dörren bredvid den är själva vedboden, sen kommer gamla bostadsdelen med loft på övervåningen. På baksidan sticker taket från längan där garaget och dasset är ut en bit, och det är där jag såg hålet igår. Och det var i vedboden det läckt in vatten, så det är ju garanterat där i hörnet det är något större fel. Sen har jag bostadshuset direkt till höger här i bild, och grannen har sin gård och hus direkt bakom mitt uthus.
Utifrån bilden hade jag klart satsat på att bevara dem.
 
Det är tegel på taket nu, men det kommer jag inte ha igen om jag nu kommer laga. Jag har svart plåt (som ser ut som tegel) på boningshuset efter dom la nytt tak på det 2008 innan jag köpte huset och kommer välja det billigaste möjligaste på uthuset, men har känslan att det drar iväg endå eftersom det redan läcker så är väll träet under förstört.. Hade det varit schysst under så hade jag inte tvekat att bara hiva av teglet och på med plåt, men nu är ju skadan redan skedd och det känns som ett ganska stort projekt.
 
Visa bifogad fil 30552 Bild taget i annat syfte, men ger iallafall ett litet hum om hur det ser ut... Från vänster är det det lilla garaget, där får inte min bil plats utan där förvarar jag däck, cyklar, gräsklippare m.m, sen är det gamla snickarboden som jag gjort om till en liten ”kalasbod” med långbord och grejer så där brukar vi fira tex midsommar, ha kräftskivor och allmänna fester. Den lilla dörren bredvid den går in till en liten svinstia, sen dass bredvid den, och en trapp ner i jordkällare, dörren bredvid den är själva vedboden, sen kommer gamla bostadsdelen med loft på övervåningen. På baksidan sticker taket från längan där garaget och dasset är ut en bit, och det är där jag såg hålet igår. Och det var i vedboden det läckt in vatten, så det är ju garanterat där i hörnet det är något större fel. Sen har jag bostadshuset direkt till höger här i bild, och grannen har sin gård och hus direkt bakom mitt uthus.
Det där ger ju hela gården sin karaktär! Bevara det!!

Jag skulle satsa på att ta in offertr från hanterkare. (Jag har i min bygd kontakter till två olika firmor med utländska skickliga killar som arbetar vitt. Svenska lokala firman som många rekommenderade offererade tre gånger så myckeet och första jobbet de gjorde lurade de mig rejält på).

Som @Snubbelfot skiver. Det behövs i stort sett bara bärare och plåt.
 
Det är tegel på taket nu, men det kommer jag inte ha igen om jag nu kommer laga. Jag har svart plåt (som ser ut som tegel) på boningshuset efter dom la nytt tak på det 2008 innan jag köpte huset och kommer välja det billigaste möjligaste på uthuset, men har känslan att det drar iväg endå eftersom det redan läcker så är väll träet under förstört.. Hade det varit schysst under så hade jag inte tvekat att bara hiva av teglet och på med plåt, men nu är ju skadan redan skedd och det känns som ett ganska stort projekt.
VAd det känns som, behöver inte ha med verkligheten att göra :)

Ta reda på det.
 
Det är tegel på taket nu, men det kommer jag inte ha igen om jag nu kommer laga. Jag har svart plåt (som ser ut som tegel) på boningshuset efter dom la nytt tak på det 2008 innan jag köpte huset och kommer välja det billigaste möjligaste på uthuset, men har känslan att det drar iväg endå eftersom det redan läcker så är väll träet under förstört.. Hade det varit schysst under så hade jag inte tvekat att bara hiva av teglet och på med plåt, men nu är ju skadan redan skedd och det känns som ett ganska stort projekt.
Är det bara en bit av undertaket och inte stommen med takbjälkar som är skadat är det inget stort arbete att lägga en bit råspont eller liknade när pannorna ändå är av. Särskilt inte när det är ett så litet hus och liten höjd till takfoten.
 
Är det bara en bit av undertaket och inte stommen med takbjälkar som är skadat är det inget stort arbete att lägga en bit råspont eller liknade när pannorna ändå är av. Särskilt inte när det är ett så litet hus och liten höjd till takfoten.

Nu har det ju droppat igenom taket, sen även golvet på loftet så det har droppat ner i vedbon. Det ligger som sagt ett golv på övervåningen hela vägen bort till svinstian, och det har även droppat genom det som sagt. Men det är nog bara nån planka på sin höjd och känns inget viktigt då det inte används. Det kan man byta längre fram, men borde blåsa torrt då det är ett kalloft med bara plankor i golvet, så länge det inte kommer in mer vatten uppifrån då och då.
 
Jag känner ju absolut att det kan vara värt runt 50’, utan problem. Men eftersom jag står med ett badrum inne i huset där mattan börjat släppa (har fått dutta silicon här och var) och fönster som det blåser rakt igenom på vintern så är det klart det är tråkiga pengar att lägga där nu, men det är ju som det är. Men mer än så blir ju lite saftigt med tanke på att jag har ganska dyra poster framför mig kvar i boningshuset, och det känns ju som prio ett eftersom det är där vi bor.

Jag får höra mig för lite och begära in offerter och be om det billigaste möjligaste, bara det håller tätt, och sen fatta beslut efter dom.
 
Visa bifogad fil 30552 Bild taget i annat syfte, men ger iallafall ett litet hum om hur det ser ut... Från vänster är det det lilla garaget, där får inte min bil plats utan där förvarar jag däck, cyklar, gräsklippare m.m, sen är det gamla snickarboden som jag gjort om till en liten ”kalasbod” med långbord och grejer så där brukar vi fira tex midsommar, ha kräftskivor och allmänna fester. Den lilla dörren bredvid den går in till en liten svinstia, sen dass bredvid den, och en trapp ner i jordkällare, dörren bredvid den är själva vedboden, sen kommer gamla bostadsdelen med loft på övervåningen. På baksidan sticker taket från längan där garaget och dasset är ut en bit, och det är där jag såg hålet igår. Och det var i vedboden det läckt in vatten, så det är ju garanterat där i hörnet det är något större fel. Sen har jag bostadshuset direkt till höger här i bild, och grannen har sin gård och hus direkt bakom mitt uthus.
Jag hade definitivt renoverat; lyft av teglet försiktigt, bytt ut dåligt virke och gjort i ordning och sen lagt tillbaka teglet.
 
Jag känner ju absolut att det kan vara värt runt 50’, utan problem. Men eftersom jag står med ett badrum inne i huset där mattan börjat släppa (har fått dutta silicon här och var) och fönster som det blåser rakt igenom på vintern så är det klart det är tråkiga pengar att lägga där nu, men det är ju som det är. Men mer än så blir ju lite saftigt med tanke på att jag har ganska dyra poster framför mig kvar i boningshuset, och det känns ju som prio ett eftersom det är där vi bor.

Jag får höra mig för lite och begära in offerter och be om det billigaste möjligaste, bara det håller tätt, och sen fatta beslut efter dom.
PMa om du vill veta vilka som varit i våra trakter.

De jobbar inomhus också. Referenser finns.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 692
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag har köpt mina morfaräldrars gård där det finns ett hus från början av 1900-talet. På gården fanns också ett litet uthus...
Svar
6
· Visningar
1 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp