Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

bapro

Trådstartare
Ja, nu var det dags igen, en intressant gård har dykt upp till försäljning... Visserligen något dyr med tanke på renoveringsbehoven, men lite sugna är vi allt ändå...

Till Frågan: På gården står en gammal ladugård, stor men gjutet golv invändigt som ser fräscht ut, (dock ojämt med rännor för att det stått tjurar där) Säljaren var ju säker på att det skulle gå bygga om till stall & det gör det KANSKE - invändigt räcker takhöjden till MEN det är stenväggar nertill på lagårn och dom är över en meter tjocka! (och såklart över 2 m höga)
Ingångarna till djurstallet är halvrunda portar i "stenmuren", som är på tok för låga för att bli godkända som ingångar till ett häststall.
Jag (som inte kan nånting om sånthär) misstänker att höja dessa portar i den drygt 1m tjocka stenväggen blir väldigt omständigt, då rasar nog alltihop :D + att om man skulle lyckas med detta så är väggarna inne i stallet ojämna med vassa kanter och det blir även väldigt "rått" därinne... Taket är lite insjunket osv...

Hursomhelst började jag & sambon diskutera om vi kanske inte skulle strunta i att försöka göra nåt åt lagårn & sätta upp ett helt nytt stall istället (beställa en monteringsfärdig sats från br*ksbalken eller likn)
MEN vi får då reda på att det är byggförbud på hela området av nån anledning, man får bara bygga om, eller ut.... inte helt nytt.

Då är enda alternativet alltså antingen att bygga om lagården till stall (mkt omständigt) eller att riva den gamla ladugården (som är gigantisk med loft & grejer) och bygga ett nytt stall på den gamla ladugårdsgrunden...
(vilket vi troligtvis skulle få göra, har inte kollat ännu)

Någon som har rivit en gigantisk lagård med tjocka stenmurar som vet hur mkt det kan tänkas kosta om man anlitar någon att göra det.. Vart vänder man sig egentligen och blir detta ett stort & dyrt projekt som tar lång tid...?

Sedan ska ju grunden "gjutas till" (jämnas till) Hur mkt kan det tänkas kosta?

Stallet som ska byggas lutar isåfall fortfarande åt ett "monteringsfärdigt", alltså inte bygga helt själv, så där går det ju bra att ta reda på kostnader för själva "byggsatsen" & sen för hantverkare för el/vatten/avlopp.

Vi har alltså inte alls köpt gården ännu, men då den ligger perfekt till för hästhållning, 400 m till ridanläggning (med stor möjlighet att få hyra ut stallplatser också då det är brist på det i området) & ändå bara ett par km till stan så funderar vi på vilka möjligheter som finns, om vi har råd & tid...

Tacksam för alla svar & åsikter!
 
Sv: Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

Om ni är beredda att bygga nytt så tytcker jag det är bättre att köpa en gård med en liten ladugård och sen bygga ett stall bredvid... Är ju bra att ha lite extra utrymmen....
Och om man vill kan man ju riva ladugården....

För jag tror att dt blir SVIN dyrt att bygga om den ladugården du berättar om...

Eller så kan ni ta ut en murare eller liknande som kan kolla om det går att förstora dörren till rätt mått... Hur stor är dörren nu???
 
Sv: Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

tjocka stenväggar är väldigt bra, håller värmen inne på vintrana och kylan inne på sommaren.. dvs det kommer alltid att vara jämn temperatur inne i stallet.. det du ska göra om du ska sätta träplank är att först fästa en läkt och skapa en luftsparkt, sedan täckplast för att fukten inte ska tränga direkt in i träplanket, och sedan träplank direkt in mot stall/boxar..
ska du ha in en sadelkammare föreslår jag att du isolerar detta rum för sig själv och installerar nån form av värmekälla..

ang dörrarna så fundera på att sänka golvet just där istället så att det blir som en svagt lutande utförsramp.. på det sättet behöver ni inte höja dörrhålen.. fast det beror iofs på HUR låga dom är.. rekommenderad dörrhöjd är 2,2 m.. men har även hört minst 2 meter eller 1,2 ggr mankhöjden.. dvs 2 m för en storhäst på 165 cm.. så får du till dörrhöjden till 2 m och den är tillräckligt bred (1,2 m bred) så bör det inte vara nån fara för att någon djuskyddinspektör ska anmärka på det..
 
Sv: Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

byggförbud=inte bygga nytt. Men ganska lätt att gringgå! Riv en vägg i taget på huset = bygga nytt för dig men = renovering för byggnadsnämden
 
Sv: Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

Efter att ha renoverat en hel gård så kan jag bara säga att allt blir mycket dyrare än du tror när du börjar och allt arbete som behövs är mycket mer än du någonsin anar när du börjar. Om du måste riva stora byggnader hade jag nog satsat på något annat som är billigare där du kan bygga nytt stall. Det kostar enorma summor för att bara ta hand om allt bråtet. Du betalar ju för den byggnaden i priset så det verkar ju dumt att riva den då.
 
Sv: Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

Betong till ladugårdsgolvet kostar mellan 1000-1500kr/kbm, då får du det hem till dig i storbetonglastbil, men själva arbetet med gjutningen ingår ej. Vilket ofta kräver yrkesmän eller vana gör det självare, inget för nybörjare. En normal tumregel är att arbete o material kostar lika mycket, 50-50. Du bör dessutom inte gjuta tunnare en 10cm för att slippa sprickbildning även om du använder armering.

Om det varit min ladugård hade jag utifrån din beskrivning satsat på en renovering, gammalt hus=stor charm o trevlig kulturmiljö.
 
Sv: Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

BeastieBabe skrev:
tjocka stenväggar är väldigt bra, håller värmen inne på vintrana och kylan inne på sommaren.. dvs det kommer alltid att vara jämn temperatur inne i stallet.. det du ska göra om du ska sätta träplank är att först fästa en läkt och skapa en luftsparkt, sedan täckplast för att fukten inte ska tränga direkt in i träplanket, och sedan träplank direkt in mot stall/boxar..
ska du ha in en sadelkammare föreslår jag att du isolerar detta rum för sig själv och installerar nån form av värmekälla..

ang dörrarna så fundera på att sänka golvet just där istället så att det blir som en svagt lutande utförsramp.. på det sättet behöver ni inte höja dörrhålen.. fast det beror iofs på HUR låga dom är.. rekommenderad dörrhöjd är 2,2 m.. men har även hört minst 2 meter eller 1,2 ggr mankhöjden.. dvs 2 m för en storhäst på 165 cm.. så får du till dörrhöjden till 2 m och den är tillräckligt bred (1,2 m bred) så bör det inte vara nån fara för att någon djuskyddinspektör ska anmärka på det..

Jag är också inne på Beastie Babes förslag, varför inte sänka golvet!
Genialiskt!
Man kan dessutom dunka sönder hela golvet med släga och gjuta nytt = enklare att få det bra om man gör det från grunden.
Men det beror ju också på hur djupt det är gjutet.
Vi gjorde så på delar av mitt gamla stall för att få bort en helgjuten krubba + upphöjt golv där det stått kor.
 
Sv: Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

Jag skulle renovera.
Blir det inte väldigt fuktigt i ett stall med stenväggar? Kanske bara jag som inbillar mig?
 
Sv: Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

Det tror jag inte är någon fara - kor "ångar" dessutom mer än hästar, det brukar vara mycket bra ventilation i gamla stenladugårdar så bygger man inte bort den så.
 
Sv: Riva gammal ladugård? Bygga nytt?

åke skrev:
Jag skulle renovera.
Blir det inte väldigt fuktigt i ett stall med stenväggar? Kanske bara jag som inbillar mig?
fuktigt blir det i alla stall som inte har ordentlig ventilation.. polarens föräldrar byggde nytt stall med träväggar, 4 boxar i islandstorlek som tar upp 55-60% av stallytan och resten stallgång.. där immar fönstrena igen på 5 min när hästarna kommit in.. *inte nöjd*

ridskolan som har 1 meters stenväggar och 31 hästar, där immar det aldrig igen.. alltid torrt och härligt jämn temperatur året om :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 465
Senast: Ajda
·
Anläggning In med bilder ni som byggt helt nytt stall. Alltså inte ni som renoverat. Skriv gärna pris om ni vill det! Vill kolla runt lite vad...
Svar
5
· Visningar
2 260
Senast: Centaur
·
Anläggning För snart 6 år sedan flyttade jag och min familj till den drömgård där vi nu driver verksamhet. Gården var kraftigt eftersatt under ca...
Svar
11
· Visningar
3 466
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp