Riva tak - vågar man??

bettysmatte

Trådstartare
I vår stuga har vi ett "slätt" (man ser svaga ränder på sina ställen under färgen) vitt innertak i vardagsrummet, dvs inga synliga skivor. Vid kaminen har det av någon anledning börjat spricka/släppa på ett litet område (det ser ut som om man av någon anledning gjort någon slags lagning där på en kvadratisk yta i hörnet). Har länge funderat på hur jag kan laga det snyggt. Ibland ser jag hur man helt enkelt river innertaket och tar fram brädorna i stället. Jag tycker att det är rätt snyggt, och skulle kunna föreställa mig ett vitmålat brädtak i rummet. Men HUR i hela friden vet man att taket är okej under - alltså snyggt nog för att måla och behålla - och vad gör jag om jag börjar riva och det ser för jäkligt ut.... :nailbiting: ??

Någon som har gjort detta, kanske? Var det svårt? Brukar man få bort innertaket från bräderna hyfsat enkelt? Jag VET inte vad det är för material i taket nu, men jag misstänker någon sorts papp (om det kan vara det)?
 
Det låter som om du har ett spänt papptak. Jag rev ett sådant för att sätta upp ett nytt. Under mitt var det inte snygga brädor utan rätt fula skarvar mellan dem.
Är inte brädorna snygga så är det ju enkelt att sätta upp (fula) takskivor eller så spänner man ett nytt tak. Jag gjorde det med hjälp av 2 personer, 1 pappspikpistol samt 1 sopkvast (+ normala tillbehör som spik, stege, papp, tapetklister och ofärgad tapet osv).
 
Det är alltså det här hörnet som ser lite skumt ut. Färgen är dock samma som resten av taket - det är lampskenet som luras. Men man undrar ju vad som döljer sig under vad som ser ut som en lagning, och varför det har börjat spricka (värmen från kaminen?)?
20210224_083048.jpg
 
Det är alltså det här hörnet som ser lite skumt ut. Färgen är dock samma som resten av taket - det är lampskenet som luras. Men man undrar ju vad som döljer sig under vad som ser ut som en lagning, och varför det har börjat spricka (värmen från kaminen?)?Visa bifogad fil 65227
Helt klart spänd papp. Underlaget kan säkert skilja mellan olika hus men det är inte stor sannolikhet att det är snygga brädor under eftersom man när de sattes upp visste att de skulle döljas av pappen
 
Helt klart spänd papp. Underlaget kan säkert skilja mellan olika hus men det är inte stor sannolikhet att det är snygga brädor under eftersom man när de sattes upp visste att de skulle döljas av pappen
Fast är det hundra procent säkert att man visste det? Kan inte pappen ha tillkommit vid en senare tidpunkt, kanske för att man tyckte att det blev mer elegant på det viset? Nu säger jag inte att det ÄR så, bräderna under är förmodligen superfula.... :p Men huset är enligt vad vi tror byggt på 1870-talet, så det känns rätt troligt att man kan ha gjort saker i etapper, tänker jag, beroende på vad som var modernt/vad man hade råd med vid olika tidpunkter. Kanske?
 
Helt klart spänd papp. Underlaget kan säkert skilja mellan olika hus men det är inte stor sannolikhet att det är snygga brädor under eftersom man när de sattes upp visste att de skulle döljas av pappen
Lustigt nog så var det fina brädor under papptaket i mitt sovrum i sommarstugan. Men en jäkla massa spikar :crazy:
 
Det är alltså det här hörnet som ser lite skumt ut. Färgen är dock samma som resten av taket - det är lampskenet som luras. Men man undrar ju vad som döljer sig under vad som ser ut som en lagning, och varför det har börjat spricka (värmen från kaminen?)?Visa bifogad fil 65227
Nu blev jag ju nyfiken och försökte zooma in på bilden för att se vad som skymtade fram där under :angel: du har inte provat att försöka titta närmare där det glimtar fram lite?
 
Lustigt nog så var det fina brädor under papptaket i mitt sovrum i sommarstugan. Men en jäkla massa spikar :crazy:
Jisses, vad jag önskar att jag kunde "pilla lite" i ett hörn. Jag är SÅ nyfiken på vad som är under :D !! Men det finns nog ingenstans i rummet där man kan lösgöra en bit, kolla, och sedan limma tillbaka det igen. Det är allt eller inget..... :nailbiting:
 
Nu blev jag ju nyfiken och försökte zooma in på bilden för att se vad som skymtade fram där under :angel: du har inte provat att försöka titta närmare där det glimtar fram lite?
Jo, DÄR har jag pillat lite. Det känns som någon typ av spånskiva. Material som smular sig liksom. Eller så är det så gammal papp känns?
 
Jo, DÄR har jag pillat lite. Det känns som någon typ av spånskiva. Material som smular sig liksom. Eller så är det så gammal papp känns?
Ta en skruvmejsel och försök känna om det är något hårdare som trä där under? Det kan ju inte bli så mycket värre *host* :angel:
 
Nu baserar jag detta bara på empiriska fakta, men jag har fått intrycket att äldre trähus är ofta byggda mera ordentligt än senare hus. Med rejält trä som är populärt idag, kanske det uppfattades mera som ett verktyg för att bygga ett hus helt enkelt. Men det kan ju vara täckt av tidningar eller andra material för att försöka få det isolerat på vintern, så det kan ju krävas lite grävning innan man kommer till träet.
 
Jo, DÄR har jag pillat lite. Det känns som någon typ av spånskiva. Material som smular sig liksom. Eller så är det så gammal papp känns?
Typ tretex?
Då kanske det inte är ett spännt papptak, utan "tapetserat" om man satt upp skvior i relativt sen tid? (det ser inte riktigt ut som det är spikat och lagt remsor i skarvarna som när man spänner papp?)
Kanske går att klistra upp den lösa fliken med tapetklister i så fall?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp