Riva tapeter, måla, lister

Wysiwyg

Trådstartare
Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka kanter mot fönster etc. Jag tror inte det kommer bli snyggt att bara måla på utan att man måste ta bort tapeterna. Har inte supermycket tid att fixa själv men hade tänkt köra ett rum i alla fall.

Min plan var egentligen att leja bort allt måleriarbete men det verkar vara svårt på sommaren då det både är semestertider och husmålartider.. Dessutom har typ alla målare jag kontaktat varit väldigt vaga med både kostnad och när de kan göra arbetet. Såååå nu funderar jag på om jag ska måla taket i hela lägenheten samt försöka fixa iordning ett rum själv innan jag flyttar in och sen ta rum efter rum i höst.

Men! Hur svårt är det att måla tak, ta bort tapeter, bredspackla stora väggar, måla och sätta nya tak- samt golvlister? Hur lång tid kan man räkna att det tar i ett rum som är ca 18 kvadrat? Hur svårt är det att få tak- samt golvlister snyggt? Ska man måla alla väggar först, lägga golv och sen sätta på de nya listerna? Eller kommer det se superkonstigt ut? Hur svårt är det att få det snyggt runt fönster och runt element? Hade tänkt mig att ha någon ljus kulör på väggen men vitt runt fönstrena och bakom elementen. Dörrarna och dörrkarmarna i lägenheten är 60-tal, planen är att byta dem så småningom men det blir för mycket jobb att göra det direkt.

Har ingen direkt erfarenhet och vill att det ska bli ett okej resultat! Är det värt att göra själv eller kommer det se för taskigt ut?
 
Jag skulle säga att det inte alls är speciellt svårt, men det är ju för att jag gjort mycket sånt.

Är man ovan kommer det att vara svårt och ta lång tid att få till eftersom man i processen också ska lära sig hur man ska göra, men när du gjort ett rum så kommer resten gå enklare och ja, lister, foder och sånt sätter man dit när golv och väggar är gjorda.
 
Inte svårt men det tar mer tid än en tror med allt underarbete. Bredspackla kan vara klurigt innan en fått in knixen och samtidigt extra viktigt att få bra när det ska målas. Skulle säga att det kommer ta mest tid. Tapetrivningens tidsåtgång är beroende på vilken typ av tapet och hur många lager det är att få bort. Själva målandet går enkelt sen :)

Älskar fö min tapetborttagare, vi hade vävtapet och typ sjögrästapet i de två rum vi började med (jävla mardrömstapeter att riva). Började nästan gråta av lättnad när vi använde den första gången efter flera dagars slit.
 
Är man ovan kommer det att vara svårt och ta lång tid att få till eftersom man i processen också ska lära sig hur man ska göra, men när du gjort ett rum så kommer resten gå enklare och ja, lister, foder och sånt sätter man dit när golv och väggar är gjorda.

För att jag ska få lite perspektiv: vad är lång tid? Är det en vecka? En dag? Två dagar? :)

När man ska fästa golv- och taklister; spacklar man spikhålen och målar över dem sen?
 
Inte svårt, men lite bökigt. Youtube är till stor hjälp 😀

Ja jag youtubar massa! Men det är ju inte nybörjare de använder i instruktionsfilmerna så allting ser ju bedrägligt enkelt ut. 🙄 😁

Inte svårt men det tar mer tid än en tror med allt underarbete. Bredspackla kan vara klurigt innan en fått in knixen och samtidigt extra viktigt att få bra när det ska målas. Skulle säga att det kommer ta mest tid. Tapetrivningens tidsåtgång är beroende på vilken typ av tapet och hur många lager det är att få bort. Själva målandet går enkelt sen :)

Älskar fö min tapetborttagare, vi hade vävtapet och typ sjögrästapet i de två rum vi började med (jävla mardrömstapeter att riva). Började nästan gråta av lättnad när vi använde den första gången efter flera dagars slit.

Oh tack, bra tips med tapetborttagaren! Var ju inte så farligt dyr heller! Har tapeter i samtliga rum som ska ner och sen ska väggarna målas så det kommer ju bli en del spacklande. Dock kan jag bara börja med ett rum då det ska byggas till lite mellan de andra rummen.

Ja spacklingen tror jag att jag kommer få slita med. Kommer ev ge upp och låta en målare göra spacklingen och målandet men tapeterna känns det som att jag borde få ner själv.
 
För att jag ska få lite perspektiv: vad är lång tid? Är det en vecka? En dag? Två dagar? :)

När man ska fästa golv- och taklister; spacklar man spikhålen och målar över dem sen?

Torktid för både spackel och färg slukar skapligt med tid och som ovan vid sånt pyssel så skulle jag räkna på minst 1½ vecka om du kan hålla på hyfsat långa stunder/dag och nej, jag har alltid använt vit spik. Blir sällan snyggt att spackla och måla på uppsatta lister/foder tycker jag, men det är ju en smakfråga.
 
Torktid för både spackel och färg slukar skapligt med tid och som ovan vid sånt pyssel så skulle jag räkna på minst 1½ vecka om du kan hålla på hyfsat långa stunder/dag och nej, jag har alltid använt vit spik. Blir sällan snyggt att spackla och måla på uppsatta lister/foder tycker jag, men det är ju en smakfråga.

Hehehe okej ja då får jag se till att riva ner tapeterna nästa vecka och sen köra rum för rum under hösten. Det blir intressant med två bengaler i lägenheten. :D

Perfekt, visste inte att det fanns vit spik! Jag ska också köra på det då. Tack för svaren!
 
Om listerna är okej kan du måla dom efter att du har rivit tapeten, men före du sätter upp ny. Då slipper du merjobbet att ta bort dom. Det har vi gjort i alla rum i mitt hus, utom i köket där vi satte nya färdigmålade lister.

Om det är mycket att spackla, sätt upp sk renoveringstapet och måla på den. Det finns lite olika varianter, dels som väv men även som ser ut som helt slät tapet.

När du målar lister runt fönster så kan du använda den färgen runt elementet. Typ så här som på min bild. Här har vi spacklat, målat lister på golv, runt fönster, elementet, bakom/runt elementet och även hörnen på väggarna, men vi skulle sätta tapet och ville vara säkra att det såg bra ut även om det skulle råka bli en glipa i hörnet.
33230
 
Jag lejde in för bredspacking av väggar/tak. Tog mannen 1h att gå igenom hela huset för mig och sambon tog det betydligt längre tid.

Renoveringstapet alt en tapet som döljer är lite förlåtande. Vi satte en dyrare tapet på övervåningen som klarade av lite skavanker utan att det märktes.

Det mesta kan du göra själv var beredd på att det tar tid och har man aldrig gjort det så tar det längre tid samt är lite meckigt men det är inte supersvårt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 364
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi har blivit med hus. Och hela bostaden måste tapetseras om då A de har rökt inne och B vi inte riktigt har samma smak gällande...
2
Svar
22
· Visningar
2 795
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp